Hvem var Jens Andersen Bøje (bosatt Tromøy, Arendal)
Moderator: MOD_Aust-Agder
Hvem var Jens Andersen Bøje (bosatt Tromøy, Arendal)
I slektstreet mitt har jeg en Jens Andersen Bøje sannslynligvis født ca.1733, g.m. Tarjer Romundsdatter (f.1714) og bosatt på Tromøy utenfor Arendal.
De hadde en sønn ved navn Jens Jensen (1750-1830, bosatt på Sandum, Tromøy, g.m. Sille Cathrine Hansdatter, Gjervold).
Jeg har funnet frem til en tilsvarende Jens Andersen Bøje i Danmark, men er usikker på om det er samme mann. Noen som vet noe mer?
De hadde en sønn ved navn Jens Jensen (1750-1830, bosatt på Sandum, Tromøy, g.m. Sille Cathrine Hansdatter, Gjervold).
Jeg har funnet frem til en tilsvarende Jens Andersen Bøje i Danmark, men er usikker på om det er samme mann. Noen som vet noe mer?
Re: Hvem var Jens Andersen Bøje (bosatt Tromøy, Arendal)
Det forekommer en med det navnet og fødselsår i flere danske slektstrær på Myheritage. Født i Danmark, død i Danmark, kone Mette Jørgensdatter. Om han da ikke også har vært innom Norge og vært gift her, blitt enkemann og returnert til Danmark - du får se om noe kan passe inn. Dersom din Jens Bøje døde i Norge, er det ikke samme mann.
Jens Andersen Boje
MyHeritage slektstrær
Født: 1. juni 1733 - Eskerod, Hornslet Sogn, Randers Amt
Død: 1. des 1795 - Hornslet Sogn, Randers Amt
Foreldre: Anders Madsen Boje, Maren Sørensdatter
Kone: Mette Jørgensdatter
Sønn: Jacob Jensen Boje
-----------------------
Han skal ha giftet seg med Mette Jørgensdatter i Hornslet kirke, Danmark 20. juni 1781, og han ble funnet "død på marken" 29. nov 1795.
Så finnes det en til, men der er det få opplysninger, kun spørsmåltegn ved død.
Jens Andersen Bøye, født 1721 Trunderup, Danmark.
Foreldre er Anders Pedersen Bøye 1681-1771 og Maren Hansdatter født? - død 1726.
Flere søsken på denne Jens Andersen Bøye.
Mvh
Linda
Jens Andersen Boje
MyHeritage slektstrær
-----------------------
Han skal ha giftet seg med Mette Jørgensdatter i Hornslet kirke, Danmark 20. juni 1781, og han ble funnet "død på marken" 29. nov 1795.
Foreldre er Anders Pedersen Bøye 1681-1771 og Maren Hansdatter født? - død 1726.
Mvh
Linda
Linda skrev:Det forekommer en med det navnet og fødselsår i flere danske slektstrær på Myheritage. Født i Danmark, død i Danmark, kone Mette Jørgensdatter. Om han da ikke også har vært innom Norge og vært gift her, blitt enkemann og returnert til Danmark - du får se om noe kan passe inn. Dersom din Jens Bøje døde i Norge, er det ikke samme mann.
Jens Andersen Boje
MyHeritage slektstrær
-----------------------
Mvh
Linda
Interessant, det må jeg nøste videre på...
Jeg innbiller meg å ha hørt at de første potetene i Aust-Agder ble innført til - eller oppdaget på - Tromøya, av en dansk prest. Og jeg lurer på om det var denne Bøye...
Fant dette på diverse steder på nett:
"Hvordan poteten kom til Arendal er usikkert, i følge tradisjonen skal presten Jens Boye ha hatt den med seg til Austre Moland fra Danmark i 1747. I og for seg er ikke den nøyaktige innfartsveien så viktig. Da er det mer interessant hvorfor den kom så tidlig til akkurat denne delen av landet."
"I Tromøy kirke henger det en flott modell av en kinafarer som bærer navnet “Dronningen af Danmark”. Modellen ble hengt opp i kirken etter restaureringen i 1751. Den er en gave fra sogneprest Jens Boye, som var med som skipsprest ombord på to turer til Kina."
"Sverre Simonsen fortalte om Jens Boye, den danske presten som fikk arbeid i Austre Moland. Var det ikke helt naturlig at han hadde med seg poteter fra sine mange turer som skipsprest?"
"Jens Boye, som var skipsprest ombord på en av reisene til Kanton i Kina, ble seinere sogneprest på Tromøy, og ga modellen til kirken. Boye utga også en bok om reisen til Kina. "
"Hvordan poteten kom til Arendal er usikkert, i følge tradisjonen skal presten Jens Boye ha hatt den med seg til Austre Moland fra Danmark i 1747. I og for seg er ikke den nøyaktige innfartsveien så viktig. Da er det mer interessant hvorfor den kom så tidlig til akkurat denne delen av landet."
"I Tromøy kirke henger det en flott modell av en kinafarer som bærer navnet “Dronningen af Danmark”. Modellen ble hengt opp i kirken etter restaureringen i 1751. Den er en gave fra sogneprest Jens Boye, som var med som skipsprest ombord på to turer til Kina."
"Sverre Simonsen fortalte om Jens Boye, den danske presten som fikk arbeid i Austre Moland. Var det ikke helt naturlig at han hadde med seg poteter fra sine mange turer som skipsprest?"
"Jens Boye, som var skipsprest ombord på en av reisene til Kanton i Kina, ble seinere sogneprest på Tromøy, og ga modellen til kirken. Boye utga også en bok om reisen til Kina. "
Da er det vel kanskje klart at han født 1733 ikke er den rette. Han kunne umulig være prest i 1747 i en alder av 14 år.
Mvh
Linda
Mvh
Linda
Det finnes visst en 10siders bok om Jens Boye, samt en bok om Kinaturen, jeg søkte på Nasjonalbiblioteket:
http://www.nb.no/nbsok/search?searchStr ... %22&page=0
Bøker
Kinas beskrivelse : Av skibsprest, senere sogneprest til Østre Moland J. Boye, 1744 : (Av hans dagbok)
- tilgang til metadata
Publisert:
Arendal, 1938
Språk:
Norsk
Bøker
Om den første sogneprest i Østre Moland og Tromøy, Jens Boye, samt nogle av hans descendenter
- tilgang til metadata
Forfatter: Oftedal, Sven
Publisert:
Arendal, 1937
Språk:
Norsk (Bokmål
Mvh
Linda
Bøker
Kinas beskrivelse : Av skibsprest, senere sogneprest til Østre Moland J. Boye, 1744 : (Av hans dagbok)
- tilgang til metadata
Publisert:
Arendal, 1938
Språk:
Norsk
Bøker
Om den første sogneprest i Østre Moland og Tromøy, Jens Boye, samt nogle av hans descendenter
- tilgang til metadata
Publisert:
Arendal, 1937
Språk:
Norsk (Bokmål
Mvh
Linda
Linda skrev:Det finnes visst en 10siders bok om Jens Boye, samt en bok om Kinaturen, jeg søkte på Nasjonalbiblioteket:
Bøker
- tilgang til metadata
Publisert:
Arendal, 1938
Språk:
Norsk
Bøker
- tilgang til metadata
Publisert:
Arendal, 1937
Språk:
Norsk (Bokmål
Mvh
Linda
Jeg vet ikke om jeg har rett fødselsår... 14 år er vel litt ungt til å være prest, absolutt. Denne boka er uansett veldig interessant! Takk for tipset!

Jens Boye døde i 1774, oppgitt alder 60 år, kona Hannibaline Cathrine Boje døde i 1777, oppgitt alder 68 år.
Presten på venstre side, prestefruen på høyre side her:
Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Austre Moland i Austre Moland, Ministerialbok nr. A 2 (1747-1808), Døde og begravede 1772-1780, side 254-255.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-132
Han er oppgitt å hete Jens Nicolajson Boye, født 19. februar 1714/1715 i Sæby, Jylland i et slektstre jeg fant. Du må nok sjekke om opplysningene er korrekte, men det er i det minste en god begynnelse når man får litt flere navn og årstall å jobbe med.
http://familytreemaker.genealogy.com/us ... -0103.html
mvh
Linda
Kildeinformasjon: Aust-Agder fylke, Austre Moland i Austre Moland, Ministerialbok nr. A 2 (1747-1808), Døde og begravede 1772-1780, side 254-255.
Han er oppgitt å hete Jens Nicolajson Boye, født 19. februar 1714/1715 i Sæby, Jylland i et slektstre jeg fant. Du må nok sjekke om opplysningene er korrekte, men det er i det minste en god begynnelse når man får litt flere navn og årstall å jobbe med.

mvh
Linda
Linda skrev:Jens Boye døde i 1774, oppgitt alder 60 år, kona Hannibaline Cathrine Boje døde i 1777, oppgitt alder 68 år.
mvh
Linda
Da er det neppe samme Jens.. "Min" Jens skal ha dødd i 1795, og kona het jo Marte.. Men Hannibaline var et originalt navn!

Ok, da er det jo ikke presten du skal ha. Det er jo greit å få det avklart siden du trakk frem ham....
Men så langt har du oppgitt to koner på "din" Jens.. Tarjer Romundsdatter i første innlegg.. og Marte i siste.
Mvh
Linda

Mvh
Linda
Linda skrev:Ok, da er det jo ikke presten du skal ha. Det er jo greit å få det avklart siden du trakk frem ham....Men så langt har du oppgitt to koner på "din" Jens.. Tarjer Romundsdatter i første innlegg.. og Marte i siste.
Mvh
Linda
Oooops. Litt mange navn i hodet. Tarjer skal det være...i og med alt potetsnakket er det nesten rart jeg ikke kalte henne Beate.
Du skal uansett ha stor takk for hjelpen, nå kan jeg nok se bort fra potet-presten, ja...

Hei, jeg tillater meg å referere til boken Tromøyfolk gjennom tidene, bind II, gårds- og slektshistorie for den midtre delen av Tromøy, Gunnar Molden/Tromøy Bygdeboknemnd, utgitt 2012.
På side 79 i boken og under gården Sandum står Jens Andersen Bøje oppført som ektemann til Tarjer Romundsdatter (f. 1714). De fikk to sønner: Christian f. 1745, som ble gift med Gjertrud Johnsdatter, og Jens f. 1750 som ble gift med Sille Cathrine Hansdatter, bosatt Simonstø og Sandnes (Jens og Sille Cathrine er mine 3xtippoldeforeldre) . Det står at JAB døde før skiftet i 1750.
Jeg siterer:
"Bosted ved dåpsinnførselen i 1750 var Sandum. Jens Andersen Bøje hadde en bror som het Hans Andersen. I 1750 var det skifte på Sandum etter Jens Andersen Bøje, som var blitt borte på sjøen i nærheten av Kragerø som skipper på egen skute. Boet eide 1 ksk i Gjervold eller Sandum (sånn står det i skiftet)."
Det hjelper vel litt?
Ingeb
På side 79 i boken og under gården Sandum står Jens Andersen Bøje oppført som ektemann til Tarjer Romundsdatter (f. 1714). De fikk to sønner: Christian f. 1745, som ble gift med Gjertrud Johnsdatter, og Jens f. 1750 som ble gift med Sille Cathrine Hansdatter, bosatt Simonstø og Sandnes (Jens og Sille Cathrine er mine 3xtippoldeforeldre) . Det står at JAB døde før skiftet i 1750.
Jeg siterer:
"Bosted ved dåpsinnførselen i 1750 var Sandum. Jens Andersen Bøje hadde en bror som het Hans Andersen. I 1750 var det skifte på Sandum etter Jens Andersen Bøje, som var blitt borte på sjøen i nærheten av Kragerø som skipper på egen skute. Boet eide 1 ksk i Gjervold eller Sandum (sånn står det i skiftet)."
Det hjelper vel litt?
Ingeb