Egra sanatorium

Moderator: MOD_Aust-Agder

Svar
dn24906
Innlegg: 6
Registrert: 22. mars 2010 kl. 20.14
Sted: ULEFOSS

Egra sanatorium

Legg inn av dn24906 » 23. september 2011 kl. 20.45

Min bestefar, Louis Jordfald, flyttet til Farsund med sin kone Ida i 1909. Hun fødte en sønn, men døde 5 måneder etter. Hun ble ikke begravet i Farsund, og etter noe leting fant jeg at hun ble begravet ved Fjære kirke, Grimstad. Jeg undret hvorfor hun ble begravet der når bestfar bodde i Farsund. Men i kirkeboka fra Fjære står det at hun døde av tæring, og i parentes "Eger eller Eiger". Nå har jeg funnet ut at at det kan være Egra, og at det var et sanatorium eller sykehjem før det ble psykiatrisk hjem og til slutt asylmottak. Hun ble vel sendt dit for pleie av tæringen.
Jeg finner ikke særlig stoff om Egra sanatorium. Er det noen som kan hjelpe meg det?
Hilsen Tore Jordfald

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Egra sanatorium

Legg inn av dn23027 » 24. september 2011 kl. 1.04

Det var ikke mye jeg heller fant (intet, kan man vel si), men ser at Landvik Historielag skal ha omtalt Egra helseheim i sine publikasjoner "Liv i Landvik", side 68 og 100, ifølge det registeret de holder på med å utarbeide på nettsiden sin. Kanskje du kan kontakte historielaget direkte og spørre om de har informasjon om Egra helseheim.

http://landvik.net/historielaget/


Mvh
Linda

Brukeravatar
dn03975
Innlegg: 133
Registrert: 3. desember 2004 kl. 16.33
Sted: FEVIK
Kontakt:

Re: Egra sanatorium

Legg inn av dn03975 » 14. oktober 2011 kl. 11.12

Her er - om teknikken står meg bi - et par eldre bilder fra Egra, som først var landsted for Grimstads borgerskap og siden ble pleiehjem mm.
- Jarl -
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar

Gå tilbake til «Grimstad»