Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Moderator: MOD_Telemark

Svar
Torgeir Helge Persett
Innlegg: 152
Registrert: 15. november 2006 kl. 22.54
Sted: STAVANGER
Kontakt:

Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av Torgeir Helge Persett » 26. februar 2010 kl. 11.05

Hei - jeg er på jakt etter min tippoldefars aner. Han - Ole Halvorsen - bodde på Ombo i Rogaland. Se etterlysning der: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=85352

Etter litt bistand har jeg funnet at Ole og familien kom til Rogaland fra Vest-Telemark; Mo prestegjeld, Skafsaa annex, der han ble døpt den 12. april 1819. Foreldrene, Halvor Kittelsen og Gro Olsdtr, oppholdt seg på Bergland i Skafsaa på dåpstidspunktet. Et par av fadderne kom også fra Bergland. En eldre søster Anne (f. 1812) og bror Kittel (f. 1817) er døpt i samme kirke, så sannsynligheten for tilhørighet til området er stor.

Spørsmålet er hvem Halvor og Gro var, hvem som var deres foreldre m.v.? Noe finnes vel i aktuelle bygdebøker.....??

Gro Berit Sternang
Innlegg: 292
Registrert: 20. september 2006 kl. 21.53
Sted: SVENE

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av Gro Berit Sternang » 26. februar 2010 kl. 14.04


Torgeir Helge Persett
Innlegg: 152
Registrert: 15. november 2006 kl. 22.54
Sted: STAVANGER
Kontakt:

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av Torgeir Helge Persett » 26. februar 2010 kl. 16.14

Takk - da vet jeg også at de ble gift i Skafsaa.....da er det vel ikke ulogisk at minst en av dem hadde familie her i 1811........ stadig et skritt nærmere en løsning....

........ men hvem var foreldrene...?

PS! Ser at forloverne går igjen som faddere senere........ slekt...??

dn24337
Innlegg: 1569
Registrert: 7. november 2009 kl. 12.55
Sted: RANDABERG

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av dn24337 » 26. februar 2010 kl. 22.12

Hei Torgeir :)

D ska kje ver lett........ :wink:

Halvor Kjetilson (Kittilsen), er det samme....., er fra Kviteseid i Telemark.

Far: Kittil Halvorsen f. 1761
mor: Joraand Svendsdtr. f. 1760............
De hadde 6 barn, deriblant Halvor f.1790 og Ole, et navn som følger slekten......

Gro Olsdtr (Olavsdtr), finner jeg ikke,det får du gjøre...............

Da Halvor og Gro g.seg, bodde de som husmannsfolk på Sveigdalen, Skafså.
I 1819, skrives det at de holder til på Bergeland.

Samme året flytter de til Hjelmeland, i Ryfylke..... for der skriver presten i 1826
at de hadde bodd i 7 år................

barn. Anne f. 1812
Mari f. 1814 g. 1837 m. Tarjei Sigurdson Lauvdal/Sitje.

Kjetil f.1817
Olav (Ole) f. 1819


Faddere kan være slekt eller naboer,venner. :wink:


Min slekt kommer fra Mo og Skafså, så jeg har begge Ættabøkene...


Nå får du noe å jobbe med.......

Hilsen Annette

Torgeir Helge Persett
Innlegg: 152
Registrert: 15. november 2006 kl. 22.54
Sted: STAVANGER
Kontakt:

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av Torgeir Helge Persett » 27. februar 2010 kl. 13.17

Takk Annette...... ja-nei, d ska'kje vera lett! :)

Jeg hadde en del potensielle Halvor-er på papiret, men han du nevner her var ikke i favorittsjiktet. Så hvordan plukket du ham?

Ser at de data du har ikke helt er de samme som mine om denne Halvor, som er døpt den 12. oktober 1789 og er eldste sønn til Kittel Halvorsen, som i 1801 var gift med Joraand Svendsdtr. (Når de gifter seg i Kviteseid kirke den 27. oktober 1790, heter hun Aase...!!) Far Kittel Halvorsen giftet seg imidlertid første gang den 28. desember 1786, med Margit Olsdtr., i Brunkeberg kirke. Joraand er mor til Halvors eldste søster, som da har fått navn etter Kittilds avdøde kone..... ikke uvanlig. Margit dør like etter at Halvor er født, i oktober 1789.

Alt det andre du sier stemmer med mine funn...... fra Bergland i Skafsaa via Nesvik i Hjelmeland og videre til Ombo, som den gangen var en del av Sjernarøy i Nedstrand prestegjeld. Familien hadde fire barn da de kom til Rogaland, og de fikk fire til her: Johanne (1823), Svend (1828), Halvor (1832) og Johannes (1835). Kan ikke se at Mari er registrert i Rogaland, så hun ble muligens igjen hos slekt i Telemark? En ting er sikkert, det er Halvor og Gro på Bergland i 1819 jeg vil vite mer om!

Det ser ut som navn i slekta brukes systematisk. Da skulle farmor hete Anne. (Det var derfor jeg hadde 'din' Halvor lenger nede på min liste - der er nemlig farmor Margit.) Halvor og Gros barn er i rekkefølge Anne, Mari, Kittel og Ole... i teorien er dette 'gjenbruk' av farmor, mormor, farfar og morfar. Det åpner for at Gro kan være datter til Ole Gundersen og Marie Svendsdtr som lever på Bergland i 1801. Har man bygdeboka bør dette være enkelt å forkaste dersom det er feil.... f.eks. ved at denne Gro senere er gift innenbygds og/eller ikke dradd til Rogaland.... eller....eller...

Ut fra samme teori holdt jeg en knapp på at Halvor kunne være sønn til Kittel Anundsen og Anne Halvorsdtr. på Rinde i Sauland, Hjartdal (Hierdal) i 1801. Da Gro og Halvor giftet seg 23. juni 1811, er forloverne Ole Gjermundsen og Niels Am(?)undson. Da Kittel Halvorsen døptes i 1817, er det en Anund blant fadderne. Sven Gjermundsen - bror til Ole - dukker opp som fadder når Mari blir døpt 6. juli 1814. Her finner vi også en Gunder Næsmark (?). Sven og Ole Gjermundsen kan være Gros søskenbarn - begge mødrene heter Svendsdtr. Halvor og Gro får senere (i Rogaland) en sønn de kaller Svend. Også Johannes-navnet finner du på Rinde i Sauland.

Det er godt mulig resonnementet mitt 'lekker'. Det er her det systematiske arbeidet som er gjort med bygdebøkene kan bekrefte eller avkrefte....... Du mener Halvor kommer fra Kviteseid, og har sikkert en grunn for det. Jeg er litt nysgjerrig på den. :D

Torgeir
Sist redigert av Torgeir Helge Persett den 27. februar 2010 kl. 14.50, redigert 1 gang totalt.

dn24337
Innlegg: 1569
Registrert: 7. november 2009 kl. 12.55
Sted: RANDABERG

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av dn24337 » 27. februar 2010 kl. 14.21

Hei, eg prøve igjen. :)

Vi tar en person om gangen:

På side 291 i Skafsaa Bygdebok står følgende:

Olav Gunnersen (Ole Gundersen) tålkes ulikt.....(1753-1837) g. i 1788 m.
MARI Sveinsdtr.(Svendsdtr.).................................(1761-1841)

de fikk 4 barn: Gro (1790-1849) så er det et ? om hun døde ugift (nei) (tror jeg)
Dagne (1793-
Jorunn (1795-
Signe (1799-1870) g.i 1825 m. Knut Øysteinson., Vaddeli...

Dette er det eneste som står under Bergland i boken om de aktuelle navn........fra 1801
Olav Gjermundsen finnes også på denne side,sm. alder som far til Gro..,han g. seg med
Tone som kom fra Seltvedt,som du også kan se som stedsnavn til fadderne.....

Faren til Joraand, heter Svend Anundsen..........


Kittil Halvorsen og Joraand g. seg i Kviteseid...,og der er Halvor mannen til Gro født.........


Kaffi-pause, kommer tilbake senere med resten....... :wink:


Hilsen Annette
Sist redigert av dn24337 den 28. februar 2010 kl. 19.27, redigert 1 gang totalt.

dn24337
Innlegg: 1569
Registrert: 7. november 2009 kl. 12.55
Sted: RANDABERG

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av dn24337 » 27. februar 2010 kl. 17.51

Ferdig m. kaffen , på an igjen.... :)

Jeg håper at du kom litt nærmere Gro nå, men ikke Halvor....
Du må nok jobbe mer med "din" Halvor.............
Jeg finner han ikke i Mo eller Skafsaa bøkene.....

Du skriver at "fødselsåret" til Halvor er feil på Hjelmeland......da hadde han blitt far til Anne "eldstejenta" f.1809.
11 år gml. ? "Min" Halvor f.1789 sin "Anna" er født i 1812,og eldste barnet til Gro og Halvor.
nr2 1814 nr. 3 1817 nr.4 1819 (Ole), osv........

Tålamod er tingen.
hilsen Annette

Torgeir Helge Persett
Innlegg: 152
Registrert: 15. november 2006 kl. 22.54
Sted: STAVANGER
Kontakt:

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av Torgeir Helge Persett » 27. februar 2010 kl. 19.03

Hei igjen.........

Selvsagt feil i Finnøyboka - Halvor er ikke født i 1798. Den feilen skyldes dødsprotokollen som sier at Halvor er 66 år da han dør i Bergen i 1864.... han er egentlig godt over 70 år, og alvorlig syk (spedalsk). Forstår da om unøyaktigheter kan oppstå.

Anna.... eller Anne .... er heller ikke født i 1809, eller ca 1810 som det står en annen plass i Finnøyboka. Også det er slump. Jeg vil tro disse folka ikke hadde nøyaktige 'papirer' med seg da de kom fra Telemark. Det er nok derfor dataene er litt uakkurate. 1812 er korrekt.

Det er imidlertid temmelig sikkert at 'min' Halvor på Ombo, er den samme som forlot Skafsaa ca 1819. Håpet er å finne anene hans og kona Gros der øst... det var tyngre enn først antatt, men vi har klart å sirkle litt inn... og får jobbe derifra.

Når det gjelder Gros (datter Ole Gundersen) død i 1849, er jeg ikke i stand til å finne noe om det i kirkebøkene for Mo...... de antar hun dør ugift, men hvor.... og hvordan kan de si det? 'Min' Gro dør på Ombo i 1855, 67 år gammel....... også det en antatt alder all den tid de ikke har hennes fødsels-/dåpsdata her vest?

Du sier: " Kittil Halvorsen og Joraand g. seg i Kviteseid...,og der er Halvor mannen til Gro født........." Sier bygdebok for Skafsaa at Halvor til Gro på Bergland i 1819 er født i Kviteseid?? Om så er, har du et sterkt kort. Har du i tilfelle nærmere referanser om gård e.l... også gården hvor dette er anført i Skafsaa-boka...?

Torgeir

Gro Berit Sternang
Innlegg: 292
Registrert: 20. september 2006 kl. 21.53
Sted: SVENE

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av Gro Berit Sternang » 27. februar 2010 kl. 20.12

Annette: Kva er kilda for at Halvor er frå Kviteseid?

dn24337
Innlegg: 1569
Registrert: 7. november 2009 kl. 12.55
Sted: RANDABERG

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av dn24337 » 28. februar 2010 kl. 19.40

Hei Gro Berit :)

Fra en gammel slektsforsker i Mo/Skafsaa.
Jeg Mailer ham, og får et "dypere" innsyn.....

Hilsen Annette

dn24337
Innlegg: 1569
Registrert: 7. november 2009 kl. 12.55
Sted: RANDABERG

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av dn24337 » 28. februar 2010 kl. 22.10

Hei igjen Torgeir. Hurra fo Gull, både for meg og Norge :D :D

Snakket med min venn Arne i Mo..... enklere enn dette, kan det ikke gjøres..... :shock:

Se Ft. 1801 fra Kviteseid, nr. 16............... :wink:

Hilsen Annette

dn24337
Innlegg: 1569
Registrert: 7. november 2009 kl. 12.55
Sted: RANDABERG

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av dn24337 » 28. februar 2010 kl. 22.16

Tilbake til Telemarken........... :lol:

Jeg "tror" at Gro er fra Vrådal.... muligens født 17.01.1790 i Kviteseid(Weum kirke)
Far er Ole Gunnersen, Hægeland.

Så møttes de i Mo i Telemark, ble kjærester og g. seg i 1811... i Mo kirke... :wink:

Trur eg....
Hilsen Annette

Torgeir Helge Persett
Innlegg: 152
Registrert: 15. november 2006 kl. 22.54
Sted: STAVANGER
Kontakt:

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av Torgeir Helge Persett » 28. februar 2010 kl. 22.23

........ ja, jeg har skjønt en stund at det er han du mener........ spørsmålet er hvordan du kan knytte denne Halvor til han som var gift med Gro Olsdtr og fikk sønnen Ole på Bergland i Skafsaa i 1819?

Hvilke(n) kilde(r) bruker Arne for å dokumentere det??

Takk for at du står på.....!! :D

Torgeir

Torgeir Helge Persett
Innlegg: 152
Registrert: 15. november 2006 kl. 22.54
Sted: STAVANGER
Kontakt:

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av Torgeir Helge Persett » 28. februar 2010 kl. 22.33

Ja, dette er faktisk den Gro også jeg har festet blikket på........ så her er vi enige... :D

Torgeir

dn24337
Innlegg: 1569
Registrert: 7. november 2009 kl. 12.55
Sted: RANDABERG

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av dn24337 » 28. februar 2010 kl. 22.36

Igjen............ :arrow:
Kittil og Joraands barn heter:

Halvor = Far ...... (fra Kittils 1ste.e.skap)

Dagne = (heter søster til Gro,Halvors fremtidige kone)

Svend = etter Morfar, til Gro

Ole (Olav) = etter far til Gro

:idea: ?

Hilsen Annette

dn24337
Innlegg: 1569
Registrert: 7. november 2009 kl. 12.55
Sted: RANDABERG

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av dn24337 » 28. februar 2010 kl. 22.40

Igjen........... :)

Jeg tror han bruker "sine" gamle metoder . så som barnas navn etc.Pluss som han sa
at navnet Kittil er typisk fra Kviteseid..... Du vett, sagaen............. :roll:

Nå får du jobbe bakover og se om dette stemmer..............
Hilsen A

dn24337
Innlegg: 1569
Registrert: 7. november 2009 kl. 12.55
Sted: RANDABERG

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av dn24337 » 28. februar 2010 kl. 22.45

hei
Sist redigert av dn24337 den 2. mars 2010 kl. 18.45, redigert 1 gang totalt.

Gro Berit Sternang
Innlegg: 292
Registrert: 20. september 2006 kl. 21.53
Sted: SVENE

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av Gro Berit Sternang » 28. februar 2010 kl. 22.50

Det er bare det at denne Halvor f. 1789 blir gift i Kviteseid og døyr i Kviteseid, plassen Nordskog under Prestegarden i Kviteseid. I ættesoga for Kvitesied er han reg. under slekta Kosi, sjå nr. 15, og videre V. m/fam. http://www.jfredpeterson.com/kvites/kvsog109.htm

Joraand trur eg rett og slett er feil navn i 1801-tell., har sett på ein del av innføringane i kyrkjebøkane og det er Aase som går igjen.

Torgeir Helge Persett
Innlegg: 152
Registrert: 15. november 2006 kl. 22.54
Sted: STAVANGER
Kontakt:

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av Torgeir Helge Persett » 28. februar 2010 kl. 23.08

Gro: Ja, det er rett det du sier om Joraand... se ovenfor.... kona til Kittel heter Aase.

Ellers er det greit det du sier om Halvor Kittelsen fra Kviteseid, da kan vi vel avskrive han?
Teorien til 'Arne fra Mo' holder bortsett fra at eldste dattera til Halvor skulle hete Margit hvis hun var oppkalt etter farmora...... men hun heter altså Anne..........

...og det stemmer bedre for Kittil Anundsen fra Hjartdal.... har du en bygdebok som kan bekrefte eller avkrefte han?

Ser at det også er en Halvor Kittelsen, døpt 17. juni 1789 i Heddal som har en mor ved navn Anne...... har ikke fått sjekket ut denne enda........

Takk for at du bidrar..... :D

Torgeir

Gro Berit Sternang
Innlegg: 292
Registrert: 20. september 2006 kl. 21.53
Sted: SVENE

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av Gro Berit Sternang » 1. mars 2010 kl. 21.52

Denne Halvor ser ut til å vera et mysterium! Bygdebøker for Hjartdal har eg dessverre ikkje.

Gro sin dåp i Fyresdal http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 39008&js=j , fant den i farten ikkje i kb for Kviteseid. Foreldra finn vi i ættesoga, slekta 'Dale' nr. 40 http://www.jfredpeterson.com/kvites/kvsog032.htm

Faren er nok frå Skafså.

Torgeir Helge Persett
Innlegg: 152
Registrert: 15. november 2006 kl. 22.54
Sted: STAVANGER
Kontakt:

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av Torgeir Helge Persett » 1. mars 2010 kl. 23.57

Hei igjen...... lenken til kb med Gros dåp er gått ut på tid, men jeg antar det er snakk om Ole Gundersen og Mari Svensdtr Hægeland i Vrådal.... har funnet den.

Når det gjelder den andre lenken, ser jeg at gårdsnavnet er Barskor.... men slikt skifter jo... i 1801 er det Bergland.....

Når det gjelder Halvor er det, som du sier, en nøtt...... fant Halvor fra Heddal som jeg nevnte i går. Han er uektefødt og døpt 17. juni 1789. Ref kb for Heddal:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 320512.jpg

Kan det ligge noe her? Foreløpig har jeg problemer med å finne igjen denne Kittel og denne Anne i 1801-tellingen.... har også vanskelig for å finne fadderne....... og ikke minst stedet hvor Kittel er fra: Nosherred eller Nøsherred (?)......... Hvor er det i denne verden?
Sist redigert av Torgeir Helge Persett den 2. mars 2010 kl. 14.19, redigert 1 gang totalt.

dn20182
Innlegg: 2092
Registrert: 23. mars 2006 kl. 10.28
Sted: FYRESDAL

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av dn20182 » 2. mars 2010 kl. 11.57

Ved dåpen 17. juni 1789 står det at den ukonfirmerte faren var fra Næsherred, og det er idag det ene sognet i Sauherad kommune (sammenslått av Nes og Saude herreder).

Det er forøvrig ikke korrekt det Annette skriver ovenfor at navnet Kittil/Ketil/Kittel/Kjetil skulle være mer typisk for Kviteseid enn for andre bygder. Navnet er gjennom alle år mye brukt både i Midt-Telemark, Aust-Telemark og Vest-Telemark, og forøvrig i andre bygdelag, som f.eks. Numedal, Setesdal, Aust-Agder osv. Jeg regner med at "Arne" er den Arne også jeg kjenner, og jeg kan aldri tenke meg at han har ment dette slik som referert.
Venleg helsing Kjetil

Torgeir Helge Persett
Innlegg: 152
Registrert: 15. november 2006 kl. 22.54
Sted: STAVANGER
Kontakt:

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av Torgeir Helge Persett » 2. mars 2010 kl. 17.10

Takk Kjetil...... ikke så enkelt for en rogalending å kjenne gamle geografidetaljer i Telemark, og samtidig lese mer enn 200 år gamle prestehåndskrifter.... Altså Nesherred er en del av dagens Sauherad kommune....står det ukonfirmert? ... jeg leser "som og er Confirmeret"... men skjønner ikke at presten skulle skrive det... det gir mer mening om han tar med at gutten ikke er konfirmert.

Som du muligens har skjønt av ovenforstående, så er jeg på jakt etter aner til Halvor Kittilsen og Gro Olsdatter som oppholdt seg på Bergland i Skafså (Moe pr.gj.) i 1819 da deres sønn Ole, min tippoldefar, ble født. Vi mener å ha funnet den rette Gro; - datter til Ole Gundersen på Bergland i 1801. Familien kommer fra Vrådal.

Men hvem er Halvors foreldre? En kandidat er den unge Kittil fra Nesherred, en annen er Kittil Anunssen (eller Aanonsen) fra Grotheim i Hjartdal. I 1801 finner vi denne sistnevnte Halvor med familien på Rinde i Sauland sogn i Hjartdal.

Det behøver ikke være noen av de to... som du har sett, har vi vært innom flere..... Høyst sannsynlig er vi på jakt etter far Kittil og mor Anne med en sønn Halvor født omkring 1790...

Hvis du vet noe om de to, eller andre aktuelle, er det bra..... hvis ikke etterlyser jeg på de nevnte stedene.

Uansett: Takk for at du bidrar......

dn24337
Innlegg: 1569
Registrert: 7. november 2009 kl. 12.55
Sted: RANDABERG

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av dn24337 » 2. mars 2010 kl. 18.43

Til Kjetil.
Du kan ikke skrive at Arne IKKE har uttalt/skrevet i mailen til meg at navnet Kjetil-Kittil
er et typisk Kviteseidnavn?

Hva vet du om, hva Arne har skrevet til meg ??
Nei, den må du reise ut på landet med, og ikke prøve deg på at jeg via Arne gir ut
feil opplysninger.
De fleste forholder seg til, innen gransking av forfedre, det som bygdebøker,granskere
og sist men ikke minst ,de vi har blitt kjent med i de forskjellige områdene i landet, som vet litt av hvert om området sitt...........
Det forholder jeg meg ihvertfall til
Jeg har ikke studert navnefesten i Norge, jeg prøver bare å hjelpe Torgeir så godt
jeg kan, med det jeg hører og leser..............
Hilsen Annette

dn20182
Innlegg: 2092
Registrert: 23. mars 2006 kl. 10.28
Sted: FYRESDAL

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av dn20182 » 2. mars 2010 kl. 18.51

Hei Torgeir, for ordens skyld: Det står ikke ukonfirmert slik jeg refererte det, men ordrett står det: "som ej er Confirmeret"
Venleg helsing Kjetil

dn20182
Innlegg: 2092
Registrert: 23. mars 2006 kl. 10.28
Sted: FYRESDAL

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av dn20182 » 2. mars 2010 kl. 19.30

Hei Annette! Nei, jeg vet selvsagt ikke hva Arne har skrevet til deg. Men hvis dette er den Arne som jeg skulle tro det er (en meget dyktig lokalhistoriker og habil hardingfelespelemann, i midten av 60-årene), har jeg vanskelig for å forstå at han kan ha ment at Kittil skulle være mer typisk for Kviteseid enn flere andre bygder i Telemark.

I FT 1865 er det 587 personer i Telemark som heter Kittil, hvorav 88 i Bø, 86 i Seljord, 70 i Fyresdal, 60 i Hjartdal og 33 i Kviteseid. I tillegg kommer 291 som er skrevet Kittel, hvorav 50 i Bø, 49 i Sauherad og 3 i Kviteseid. Typisk Kviteseidnavn?
Venleg helsing Kjetil

dn24337
Innlegg: 1569
Registrert: 7. november 2009 kl. 12.55
Sted: RANDABERG

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av dn24337 » 2. mars 2010 kl. 19.46

Hei igjen Torgeir. :)

Vi får nok finne en annen Halvor, ja. :?

Men her er litt om foreldrene til Gro.

Olav Gunnersen f.1753-1837, fra gården Barskor,i Skafså,g. seg i 1788 m.

Mari Sveinsdtr. f.1761-1841, fra Hægeland i Vrådal.

Olavs far er: Gunnar Aslakson, Barskor 11b f.1708-1778 (vi har samme 4xtippoldemor..)
Olavs mor : Gro Olavsdtr.,Åsland 12 f.1712-1787,fra N. dalen i Eidsborg.

Gunnar og Gro fikk i sammen 6 barn:
Dreng 1744-1801
Aslak 1746-1790
Ingebjørg 1748-1830
Tarjei 1749-1818
Anne 1752
OLAV 1754

Sønnen Dreng, overtok gården.

Denne fam. har jeg bakover til ca 1600 :)

Mvh. Annette
Sist redigert av dn24337 den 2. mars 2010 kl. 21.03, redigert 1 gang totalt.

Gro Berit Sternang
Innlegg: 292
Registrert: 20. september 2006 kl. 21.53
Sted: SVENE

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av Gro Berit Sternang » 2. mars 2010 kl. 19.55

Annette, du skriv: 'De fleste forholder seg til, innen gransking av forfedre, det som bygdebøker,granskere
og sist men ikke minst ,de vi har blitt kjent med i de forskjellige områdene i landet, som vet litt av hvert om området sitt'

Og nettopp difor så er det vi finn så mykje feil i slekter registrert på nettet. Dette er sekundærkilder som er et hjelpemiddel, for så å finne det i originalkilder!

dn24337
Innlegg: 1569
Registrert: 7. november 2009 kl. 12.55
Sted: RANDABERG

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av dn24337 » 2. mars 2010 kl. 19.55

Hei igjen Kjetil. :)

Jeg tar med meg Arne (uten Fela), 68år og vi bøyer oss for overmakten.
Jeg vet at du kan Telemark.....,slik som jeg kan Rog............
Hele min farmors morside kommer fra Telemark, Kviteseid..
så nå er jeg litt i "slekt" med Torgeir også.... 8)
God kveld, hilsen Annette

dn24337
Innlegg: 1569
Registrert: 7. november 2009 kl. 12.55
Sted: RANDABERG

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av dn24337 » 2. mars 2010 kl. 20.01

Hei Gro Berit.. Litt "pussig" sagt, men for all del vi har alle ulike oppfatninger av de forskjellige "læremåter".
Jeg har lært mye av mine "hjelpere",hva de nå enn har kunnet, og lært hvor.
Jeg har vel ca 4995 personer i min "base", (dobbeltsjekket av meg), så jeg er fornøyd. :)
God kveld til deg også,
Mvh. Annette :roll:

Gro Berit Sternang
Innlegg: 292
Registrert: 20. september 2006 kl. 21.53
Sted: SVENE

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av Gro Berit Sternang » 2. mars 2010 kl. 20.20

Heilt enig med deg der Annette, vi lærer stadig noko av gode hjelperar rundt omkring.
God kveld til deg og.

dn20182
Innlegg: 2092
Registrert: 23. mars 2006 kl. 10.28
Sted: FYRESDAL

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av dn20182 » 2. mars 2010 kl. 20.54

Hei Torgeir! Det er greit å være oppmerksom på at de fleste kirkebøkene for Mo (som begynner i 1724) ikke ligger under Tokke kommune, men under Fyresdal kommune. (Mo var forøvrig anneks til Fyresdal frem til 1769).

Her er innførselen av Halvor og Gros giftermål 23. juni 1811 (OBS: Innført i boken etter de øvrige innførsler samme dag, nemlig nedenfor innførselen for 7. juli, med et NB foran)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-73

Ettersom Halvor og Gro oppholdt seg på Bergland ved dåpen i 1819, er det kanskje ikke utenkelig, og verd å undersøke nærmere, hvorvidt bruden kan være den Gro på 11 år som bodde på øvre Bergland ved FT 1801? http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 8155#nedre
Sist redigert av dn20182 den 2. mars 2010 kl. 22.05, redigert 1 gang totalt.
Venleg helsing Kjetil

Torgeir Helge Persett
Innlegg: 152
Registrert: 15. november 2006 kl. 22.54
Sted: STAVANGER
Kontakt:

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av Torgeir Helge Persett » 2. mars 2010 kl. 21.23

Anette.... hvis du har slekta til Olav Gunnarsson Barskor tilbake til 1600-tallet, så tar jeg gjerne imot den.....

Mari Svendsdtr sine aner har jeg vel allerede fått.... i hvert fall en grein av den.

Når det gjelder Halvor, så ble det mer vrient enn først tenkt. Jeg trodde at når jeg først fikk stedfestet ham til Telemark, så var det meste gjort. (Står i kb for Nedstrand, Sjernarøy ifbm Oles konfirmasjon at Ole er født i Skafsaa... og da var vi der). Men den gang ei.

Nest step blir å sjekke ut de to alternative Halvor-ene....... for å få avkreftet eller bekreftet. Så får vi ta det derfra.

Kjetil: Selvfølgelig står det "som ei er konfirmert" ...... jeg leste "ei" som "og"... og det er jo en viss forskjell. Men jeg gjør regning med at Halvor da er enten meget ung eller meget dum... for å si det litt flåsete...... født litt før 1775??

Det er den Gro på Bergland som du nevner, vi har landet på. Riktig nok er bygdeboka for Mo usikker på hennes skjebne... de antar hun dør ugift i 1849, men er selv spørrende til om det er rett. Det er Svend-navnet - Oles yngre brødre heter Sven, Halvor og Johannes - sammen med oppholdet på Bergland like før de dro vestover til Rogaland, som gjør at jeg lander på den konklusjonen. Dessuten at Oles søster, nest eldste datter til Gro og Halvor, heter Mari, oppkalt etter mormora.... så indisiene er flere....

Torgeir

dn24337
Innlegg: 1569
Registrert: 7. november 2009 kl. 12.55
Sted: RANDABERG

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av dn24337 » 2. mars 2010 kl. 22.04

Ok :)

Foreldre til Gunnar Aslakson, Barskor(han var g. 1ste gang m. Gro Gunnarsdtr.)
Hun var enke, før hun traff Gunnar.( Hun døde i barsel, +barnet, Gro i 1742)
Hun er min tippoldemor x4............ :o

Far: ASLAK Bjørguvson,Barskor, 10b (1681-1743)
Mor: Anne Gunnarsdtr....... Døli 10h
Aslak drev garden fra 1698-1746

De hadde 5 barn:
Augund............. Sk.1701 N. Lauvik 5
ASLAK 1681-1743 Barskor 11
Halvor 1684- Sk. 1719 Barskortveiten B2
Ingebjørg..............g.m. Tarjei E. N. Tveiten/Espetveit/Høydalsmo
Sigrid.................... g.m I: Olav Kiste Barn: Dagne
g.m 2: Tov Olavson, Aske i Lårdal
Aslaug.................. g.m. Olav Øysteinson,Haukom,Høydalsmo



Foreldrene til ASLAK Bjørguvson.........
Han drev garden fra 1673-1697

Far: BJØRGUV Augundson (Ouffmundson), f........sk. 1697 fra Kile i Grungedal
Mor: Gro Talleivsdtr. 1651-1726

Hilsen Annette

dn20182
Innlegg: 2092
Registrert: 23. mars 2006 kl. 10.28
Sted: FYRESDAL

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av dn20182 » 2. mars 2010 kl. 22.56

I folketellingen 1801 finnes to Halvor Kittilsen i Skafså. Den ene er 12 år og bor på "Omblie" = Åmlid. Dette må trolig være øvre Åmlid, for i samme liste er Lars Petersen oppført, han er en Mandt og de bodde på nedre Åmlid.

Her er lenke til Halvor Kittilsen på Åmlid i FT 1801: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =834#nedre

Her har du hans dåp i 1789 i Skafså: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-91

Det er i 1789 også døpt en annen Halvor Kittilsen i Skafså. Faren er Kittil Wistad, moren er Tone Giermundsdtr. Vistadgardene ligger nede på Dalen i dagens Tokke, tidligere Mo herred. Her er dåpen (venstre side, 5. søndag etter påske, nesten ned mot midt på siden): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-90

Her har du ham i FT 1801 med moren som er blitt enke: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =583#nedre

Disse to kunne kanskje være verd å undersøke nærmere?
Venleg helsing Kjetil

dn20182
Innlegg: 2092
Registrert: 23. mars 2006 kl. 10.28
Sted: FYRESDAL

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av dn20182 » 3. mars 2010 kl. 13.07

Lenka ovenfor med Gros dåp i Veum kirke (annekssogn til Moland i Fyresdal) virker ikke, så jeg legger den inn på nytt (høyre side, nr. 3 nedenfra): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-28

Det er forståelig av de valgte å dra fra Hægeland til Veum kirke for dåp midtvinters. Hægeland ligger nær Vråliosen og det er kortere avstand og lettere sledereise til Veum, enn til Skafså eller Vrådal kirker (bortsett fra hvis isen på Vråvatn var blitt trygg). Dessuten er tre av fadderene fra Veum sokn: Joronn Veum, Gjermund Mitgarden og Torgrim Folsæt. Alle disse tre bor på de "bedre" garder i området, likesom Hægeland også var en "god" gard. Foldsæt ble forøvrig senere innkjøpt av kommunen til "fattiggård", dvs. nærmest et aldershjem, senere har det vært landbruksskole der, og idag drives en videregående Steinerskole på Foldsæ, som garden idag kalles.

Dette kan muligens være "din" Ole Gundersens konfirmasjon i 1773, høyre side lengst ned, som nr. 1 av konfirmantene på golvet: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-30
Etter alderen skulle han være født ca. 1752, men uheldigvis finnes ikke kirkebøker for Fyresdal og Mo for perioden 1748-66, både prest og klokker var drikkfeldige, og skrev visst ikke en eneste linje i kirkeboka. Det ble ført provsterett mot presten for å få ham avsatt, men han søkte selv avskjed i tide. Denne saken kan man lese om i Jon Quislings bok om Fyresdals og prestenes historie.
Venleg helsing Kjetil

Gro Berit Sternang
Innlegg: 292
Registrert: 20. september 2006 kl. 21.53
Sted: SVENE

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av Gro Berit Sternang » 3. mars 2010 kl. 13.53


Torgeir Helge Persett
Innlegg: 152
Registrert: 15. november 2006 kl. 22.54
Sted: STAVANGER
Kontakt:

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av Torgeir Helge Persett » 3. mars 2010 kl. 16.51

Det er bra.........takker for innspill:

....... de to Halvorene fra Mo/Skafså er sjekket ut...:

Halvor Vistad "død af naturlige ........" ? 3. august 1810, 22 år gammel...... Ref: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 340310.jpg

Halvor Åmli eller Omblie gifter seg med Margit Mikkeldtr Midjaas 24. mai 1812... og ser ut til å bo på Åmli hele livet. Giftermål: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 340320.jpg

Slik at jakten på Halvor fortsetter...............i grunnen rart at ikke bygdeboka har noe om hvem Halvor er, han er nevnt under både Bergland og Lohne..... , muligens også Sveigdal, hvor han oppholdt seg da Anne ble døpt i 1812.

dn20182
Innlegg: 2092
Registrert: 23. mars 2006 kl. 10.28
Sted: FYRESDAL

Re: Halvor Kittelsen og Gro Olsdatter

Legg inn av dn20182 » 3. mars 2010 kl. 19.07

OK, da er jo det avklart. Halvor Vistad døde forøvrig av naturlige Børnekopper, og ved Halvor Åmlis giftermål er det Mandt-slekt i lange baner, både bruden og forlover. Med den innflyttede Mikkel Mandt (1692 - 1766) kom det friskt blod til Vest-Telemark og etterkommerne er særdeles mange og viden spredt, selv er jeg etterkommer i 9. ledd. Mikkel var den som reinnførte filigransteknikken i norsk draktsølv på bygdene. Her er forøvrig hans interessante gravferdsinnførsel med hans levnedsbeskrivelse (høyre side, den 4. august): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-4
Men dette har jo ikke noe med din Halvor å gjøre, ham må det fremdeles letes systematisk etter.......
Venleg helsing Kjetil

Svar

Gå tilbake til «Tokke»