Kirkebøker eller andre registreringer

Moderator: MOD_Telemark

Svar
dn22213
Innlegg: 7
Registrert: 5. februar 2008 kl. 11.03
Sted: HOLMESTRAND

Kirkebøker eller andre registreringer

Legg inn av dn22213 » 10. mars 2008 kl. 14.11

:?: Hvor finner jeg opplysninger om MO prestegjeld fra 1748-1766 ?

Jeg har fulgt min familie bakover her, men finner ingen opplysninger fra denne perioden.

dn20182
Innlegg: 2092
Registrert: 23. mars 2006 kl. 10.28
Sted: FYRESDAL

Re: Kirkebøker eller andre registreringer

Legg inn av dn20182 » 10. mars 2008 kl. 17.11

I den aktuelle perioden var Mo annekssogn til Moland hovedsogn i nåværende Fyresdal kommune. Dessverre har det seg slik at presten i disse år var meget drikkfeldig og visstnok ikke skrev en linje i kirkeboka. I allefall avleverte han ikke eventuelle kirkebøker fra denne perioden, etter han søkte (og fikk!) avskjed i nåde fordi han ellers lå an til å bli fradømt embetet. Det ble ført mange saker mot ham for provsteretten. Med den samtidige klokkeren var det visstnok dessverre heller ikke synderlig bedre. Du kan lese om bl.a. denne presten og klokkeren i Jon Quislings Fyresdals historie som er utgitt på nytt, dels i faksimile og dels i transkribsjon. Den fås kjøpt bl.a. hos Fyresdal kommune og i Sparebanken Sør Fyresdal. Du kan sikkert fjernelåne den gjennom eget bibliotek også.

Andre kilder til slektsforskning for dette tidsrommet i dette området, blir derfor f.eks. tingbøkene med bl.a. skifter og eiendomssaker osv. Dette stoffet er ikke skannet, så da må man vel sette seg til på Statsarkivet i Kongsberg og lete.

Vennlig hilsen Kjetil Straume

Svar

Gå tilbake til «Kviteseid»