Hvem var Harald Torsen Berg

Moderator: MOD_Telemark

Svar
gj26420
Innlegg: 1
Registrert: 27. juni 2018 kl. 15.21
Sted: Skien

Hvem var Harald Torsen Berg

Legg inn av gj26420 » 27. juni 2018 kl. 16.21

Ser at Harald Torsen Berg er interessant for flere av brukerne. Han er også et mysterium for meg.
Fødselsåret til Harald har jeg tippet til 1706. Muligens er han sønn av Tord Torsen (f.1677 Seljord-?) og Birgit Herjusdatter f.1676 på Aslestad, Fyresdal. Tord og Birgir fikk to barn i Seljord som døde like etter fødselen, Tord f. 1704 og Anna f. 1705. Vet ikke om denne Birgit er den samme som hun som ble født på Aslestad, Fyresdal, men navnet Herjus er rimelig sjeldent, da. I bygdeboka for Fyresdal står det at hun dør omkr. 1710, men ikke hvem hun evt. var gift med. Min arbeidshypotese er foreløpig at vi har å gjøre med Birgit fra Aslestad. Gift med Tord i 1703 i Seljord. Vet ingenting om Tords familie. http://gamlegjerpen.no/Kirkeb/Vielser/Seljord1689.htm
Sersjant Harald Torsen, som vi altså ikke kan finne fødselsnotatene til, men som vi antar er sønn av Birgit og Tord, ble første gang gift i Seljord 1729 med Dorte Olsdatter, som døde omkr 1741 Andre gangen gifta han seg med Ellen Marie Christensdatter Paus f. 1720 d. 1742. Barn: Kristian Haradsen Berg f. 1741 i Seljord d. 1818 i Porsgrunn. Han har stor og velstående etterslekt hvor navnet Ellen Marie går igjen i mange generasjoner. Regner med at Kristian i Porsgrunn er den samme som Kristian i Seljord, men skriftlige bevis har jeg ikke. Hans mor må ha hatt en del penger Paus-slekta i Telemark kan ha hjulpet ham til et godt liv i Porsgrunn.
Tredje ekteskap: Cop. 8/12-1744. Monsieur Harald Bergh fra Sch(een?) Ewie. (Jeg tolker utydelig skrift som "Skarkevje") og (Ma)Demoiselle Dorte Povelsdatter Post. Dette ekteskapet er mest interessant for meg, siden min slektsgren er frukten av deres samliv, for å si det prosaisk.Harald står nevnt i Seljord bygdebok bind 2. Bodde på Skarkevje u. Vefall. Han stakk av fra familien med verdifulle ting, som ble funnet igjen i Portør i Sannidal/Kragerø. Selv ble han søkk borte. Jeg har leita etter ham bl.a. i Danmark, og navnet Harald Berg dukker opp der, men om det er samme mann, kan ikke verifiseres. Jeg vet heller ikke hvor navnet Berg kommer fra opprinnelig. Kan noen hjelpe?
I bygdeboka for Seljord står det at Haralds 3. ekteskap var barnløst, men det stemmer ikke, i og med at Poul, døpt 1746 i Seljord i 1746 er min tipptippoldefar. Etterslekten er stor, og jeg har ganske god oversikt nedover mot våre dager, samt om slekta til tipptippoldemor Dorte Post. Men altså: Hvem i huleste var Harald Berg?

Svar

Gå tilbake til «Seljord»