Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Moderator: MOD_Telemark

Svar
gj11717
Innlegg: 296
Registrert: 22. november 2010 kl. 16.11
Sted: SAULAND

Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Legg inn av gj11717 » 29. desember 2010 kl. 12.55

Hei

Ole Olson Dalen fikk den 15. mai 1856 et uekte barn kalt Ole Olson med pike Gro Jonsdatter på Bøen, Dal sogn i Tinn.
Han var oppgitt til å være enkemann fra Hallingdal, og intet mer var opplyst om barnefaren i kirkeboken.

Ole Olsen Søums dåp - Nr. 22:
Kildeinformasjon: Telemark fylke, Tinn, Ministerialbok nr. I 5 (1844-1856), Fødte og døpte 1856, side 42.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1418&idx_id=1418&uid=ny&idx_side=-46
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051005020336.jpg

Noen som kan hjelpe til med å finne ut mer om denne Ole Olsen Dalen fra Hallingdal?
__________
Mvh Thomas
Sist redigert av gj11717 den 4. august 2016 kl. 0.13, redigert 1 gang totalt.

Kenneth Staurset Fåne
Innlegg: 193
Registrert: 21. februar 2012 kl. 20.56
Sted: MOLDE

Re: Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 13. januar 2011 kl. 21.22

Jeg er også en etterkommer av denne Ole Olson Dalen. Det er min tipp tipp-oldefar, men jeg har heller ikke så mye informasjon om han.

På Gro har jeg mer informasjon bakover på.


Her er min gren fra Ole Olson Dalen:
Ole Olson Dalen
--- Ole Olsen Faane
--- John Olsen Faane
--- Olaf Johannes Faane
--- Roger Faane
--- Kenneth Staurset Fåne

Hva er din?

Kenneth Staurset Fåne
Innlegg: 193
Registrert: 21. februar 2012 kl. 20.56
Sted: MOLDE

Re: Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 14. januar 2011 kl. 11.28

I folketellingen i 1865 bor Gro Johnsdatter med sin sønn Ole Olsen på gården Bømogen sammen med Gros foreldre.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... =2463#ovre

Kan det hende at Ole fra Hallingdal har dødd før dette, eventuelt reist vekk.

gj11717
Innlegg: 296
Registrert: 22. november 2010 kl. 16.11
Sted: SAULAND

Re: Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Legg inn av gj11717 » 14. januar 2011 kl. 18.30

Hei!

Han er vist også min tipp-tipp-oldefar. Da ser det ut til at vi er firemenninger.

Min gren fra Ole Dalen:
- Ole Olson Dalen (felles t.t.oldefar)
--- Ole Olson Faane (felles t.oldefar)
--- Aase (datter fra Ole's første ekteskap)
--- Margit (datter fra Aase's andre ekteskap)
--- Jon
--- meg

Det var sannelig vanskelig å finne ut noe mer om denne Ole Olsen Dalen.

Kenneth Staurset Fåne skrev:I folketellingen i 1865 bor Gro Johnsdatter med sin sønn Ole Olsen på gården Bømogen sammen med Gros foreldre.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... =2463#ovre

Kan det hende at Ole fra Hallingdal har dødd før dette, eventuelt reist vekk.


Ole Olsen er lite omtalt i kirkebøkene og i folketellingene i Tinn, så det kan hende han døde før dette eller at han reiste vekk(?)
__________
Mvh Thomas
Sist redigert av gj11717 den 4. august 2016 kl. 0.20, redigert 3 ganger totalt.

Kenneth Staurset Fåne
Innlegg: 193
Registrert: 21. februar 2012 kl. 20.56
Sted: MOLDE

Re: Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 17. januar 2011 kl. 20.50

Thomas Brubakken skrev:Hei!

Han var også min tipp tipp-oldefar! Da er vi altså 4menninger. :)

__________
Mvh Thomas


Så gøy da!

Jeg finner forresten ingen giftemål mellom Ole og Gro heller. Har du funnet det?

gj11717
Innlegg: 296
Registrert: 22. november 2010 kl. 16.11
Sted: SAULAND

Re: Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Legg inn av gj11717 » 21. januar 2011 kl. 23.29

Hei!

Jeg har heller ikke klart å finne giftemålet mellom Ole og Gro, men jeg leter fortsatt!
___________
Mvh Thomas

Kenneth Staurset Fåne
Innlegg: 193
Registrert: 21. februar 2012 kl. 20.56
Sted: MOLDE

Re: Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 6. april 2011 kl. 18.39

Hei

Noen som vet noen metode for å finne denne Ole Olson Dalen?

1856: Får Ole Olson Dalen og Gro Johnsdatter Søum:
Ole Olsen Faane (uekte)

Ole Olson Dalen er fra Hallingdal står det i kirkebøkene over her. Er Dalen en gård i Hallingdal, eventuelt kan Ole ha tatt dette navnet da han kom til Tinn?

Navnet Ole Olson/Olsen er heller ikke særlig hjelpsomt i slektsgranskning og det er mange Ole fra Hallingdal.

Kenneth Staurset Fåne
Innlegg: 193
Registrert: 21. februar 2012 kl. 20.56
Sted: MOLDE

Re: Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 28. september 2011 kl. 11.04

Ingen fremgang om denne Ole Olsen Dalen - ting skal ikke være lett.

Anne Lise Hovdal
Innlegg: 3242
Registrert: 6. januar 2005 kl. 10.48
Sted: STJØRDAL

Re: Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 28. september 2011 kl. 12.58

Har du prøvd å finne Ole Olsen Dalen som innflyttet i kirkebøkene? Det må han jo være senest i 1855 eller 1856 da barnet ble til. Der kan det stå viktige opplysninger for videre forskning(blant annet alder på den som flyttet inn, hvor han kom fra, hvorfor han kom osv.).I enkelte kirkebøker kan innflyttinger være før mange år etter at det skjedde, så det kan være ført lenge etter 1856 i kirkeboka under innflyttinger der. Vet ikke om det gjelder for det aktuelle prestegjeldet her da.

Brukeravatar
Henrik Sivert Henriksen
Innlegg: 647
Registrert: 14. juni 2007 kl. 9.26
Sted: HOVIN I TELEMARK

Re: Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Legg inn av Henrik Sivert Henriksen » 30. september 2011 kl. 9.16

Hei

Jeg kikket litt etter Ole Olsen Dalen for dere, og har en kandidat. Ved Komfirmasjon til Ole Olsen Faane 16 okt 1870, står det bare Ole Olsen enkemann som far.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-186

Så finner jeg en enkemann Ole Olsen som vies med Astrid Ellefsdatter 22 nov 1856 , men her star det at han er fra Hiterdal, men feilskrivinger har jeg funnet før.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-206

Det med feilskrivinger er mulig det er på deres Ole Olsen Faane også, for i kirkeboka er han født 15 mai 1856, ( det kan være flere som brukte samme navnet), men på gravminnet er han født 26 mai 1850.

Navn Ole Olsen Faane
Født dato 2605 1850
Død dato 2808 1937
Felt A
Rad 03
Gravnr 010
Minnetekst Kvil i fred
Gravplass Hovin
Fylke/Kommune Telemark/Tinn
Registrerings foretak Tinn kommune
Registrator Kirkevergen + Berit Waskaas
Registrering ferdig September 2009
Merknad
Fotograf Berit Waskaas, DIS-Telemark
Om registreringen Kirkevergens database + gravminnene

Mvh. Henrik

Anfinn Bernaas
Innlegg: 62
Registrert: 21. november 2004 kl. 20.24
Sted: BORGEN

Re: Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Legg inn av Anfinn Bernaas » 2. oktober 2011 kl. 21.03

Innspelet frå Henrik Sivert Henriksen er interessant, men eg tvilar likevel på at me har funne rette Ola Olsson Dalen. Hovudinnvendinga mi er at at barnet, som blei fødd utanom ekteskap 15. mai 1856 i Dal sokn, blei fødd "for kort" tid etter at Ola Olsson som Henrik Sivert Henriksen foreslår som barnefar, blei enkjemann. Kona, Ingebjørg Eilevsdotter f. 1813 drukna i Reisjåvatn 1. desember 1855. Det er berre 5 1/2 månad før det "uekte" barnet Ola Olsson blei fødd på Såem i Dal.

Skulle Ola Olsson ytst i Hovin vera far til dette barnet i Dal sokn må han ha ligge med mora medan kona enno levde. Det er sjølvsagt ikkje umogeleg, men lite truleg ut frå det me veit, da som no, om sterke sosiale sanksjonar mot ekteskapsbrot som dette.

Elles er følgjande fakta relativt lett tilgjengeleg om den Ola Olsson Henrik Sivert Henriksen foreslår:

1. Døypt 17. april 1817 i Heddal. Fødd i "Tommesdalen" under ... (mogelegvis Stiven = Stivi). Foreldre Ola Kristiansson og Signe Olsdotter.

2. Konfirmert 12. august 1832 i Heddal. Foreldre Ola Kristiansson og Signe Olsdotter Brekke.

3. Vigde 1. januar 1842 i Hovin. Ola Olsson Brekke 25 år, frå Heddal ("Hitterdal"), og Ingebjørg Eilevsdotter Hysinglie 28 år.

4. Heimedøypt i Hovin 1. februar 1842. Birgit, død tre timar gamal. Foreldre husmannsfolk Ola Olsson og Ingebjørg Eilevsdotter Hysinglie.

5. Gravlagd i Hovin 12. februar 1842. Husmannsbarn Birgit Olsdotter Hysinglie, død tre timar gamal.

6. Døypt i Hovin 29. oktober 1843. Birgit f. 28. august 1843. Foreldre brukarfolk Ola Olsson og Ingebjørg Eilevsdotter Bøen.

7. Gravlagd i Hovin 8. mars 1842. Husmannsbarn Birgit Olsdotter Bøen, død 1/2 år gamal.

8. Døypt i Hovin 8. august 1847. Ola f. 6. juli 1847. Foreldre Husmann Ola Olsson Kasin under Dårud og Ingebjørg Eilevsdotter

9. Gravlagd 12. desember 1855 i Hovin, død ved drukning 1. desember 1855, husmannskone Ingebjørg Eilevsdotter 41 år, busett på Reisjå i Gransherad.

10. Vigde 22. november 1856 i Hovin. Enkjemann Ola Olsson 40 år (son av Ola Kristiansson, Reisjå, "Hitterdal") og Astrid Eilevsdotter Hysinglie 34 år (dotter av Eilev Hansson Hysinglie).

11. Gravlagd 23. mai 1882 i Hovin, død 11. mai. Gift husmann Ola Olsson Hysinglie f. 1817.

Det går altså fram at Ola Olsson utanom å ha budd i Hysinglie det meste av si tid i Hovin også har budd i Kasin under Dårud. Dessutan var han ei tid som brukar på Bøen. Gransheradsoga seier ikkje noko om han også har vore brukar på Reisjå. Men det går fram at Reisjå hadde brukarar på denne tida.

Hovudoppslaget om Ola Olsson Hysinglie finst i Hovinsoga under Nordre Hysinglie side 132-133.

Konklusjon: Det er for tidleg å avskrive barnefar og enkjemann i 1856 Ola Olsson som å vera "af Hallingdal". Meir gransking må til. Kan underhaldsbidrag til det "uekte" barnet sporast opp, vil også den rette Ola Olsson stige fram. I så fall tek eg etter minnet at arkivet etter Bratsberg amt er rette stad å leite. Men kanskje må ein gå den tunge vegen og endevende prestegjeld for prestegjeld i Hallingdal for å finne ein eigna Ola Olsson Dalen-kandidat.

beste helsing

Anfinn Bernaas
arbeider med person- og bustadhistorie i Tinn

Kenneth Staurset Fåne
Innlegg: 193
Registrert: 21. februar 2012 kl. 20.56
Sted: MOLDE

Re: Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 3. oktober 2011 kl. 10.43

Spennende denne kandidaten fra Hysinglien, men som Anfinn sier så er det og litt rart om han var utro - selv om dette også hendte.

Jeg syns det er litt merkelig at Ole Olsen Dalen kom fra Hallingdal til Rjukan.

Takk for bidrag sålangt og håper andre også har flere kandidater.

Anfinn Bernaas
Innlegg: 62
Registrert: 21. november 2004 kl. 20.24
Sted: BORGEN

Re: Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Legg inn av Anfinn Bernaas » 3. oktober 2011 kl. 18.51

Kenneth skrev: Jeg syns det er litt merkelig at Ole Olsen Dalen kom fra Hallingdal til Rjukan.


På eller i Rjukan har nok Ola Olsson Dalen "af Hallingdal" aldri vore. Det eksisterte som kjent ikkje hausten 1855 da Ola Olsson Fåne f. 15. mai 1856 blei unnfanga. Men han kan gjerne ha vore i Vestfjorddalen. Det er ikkje så merkeleg, sjølv om Hallingdal ligg i dryg gangavstand frå Tinn, sett med vår tids augo.

Meir sannsynleg har han likevel møtt Gro i seterfjellet. Dersom barnet blei fødd etter ni månader blei det unnfanga midt i august 1855. Da sat store delar av bygdefolket på staulen. Det galdt å utnytte forgrunnlaget i fjellet til å produsere maksimalt med ost og smør av kumjølka. Berre dei som trongst til å sanke vinterfor på heimejorda var att heime på gardane i lågareliggande strøk. Ola Olsson Dalen kan ha vore handelsmann, helst fehandlar. Det var sterk tradisjon for å drive med slikt i Øvre Numedal og Øvre Hallingdal. Fehandlarane kjøpte storfe på Vestlandet om våren, beitte dei "feite" i fjellet om sommaren og heldt seg saman med dyreflokken sommaren igjennom. Om hausten dreiv dei dyra nedover dalane til flatbygdene og byane for sal som livdyr eller til slakt.

Anfinn Bernaas
Innlegg: 62
Registrert: 21. november 2004 kl. 20.24
Sted: BORGEN

Re: Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Legg inn av Anfinn Bernaas » 3. oktober 2011 kl. 19.04

Anfinn skrev: Kan underhaldsbidrag til det "uekte" barnet sporast opp, vil også den rette Ola Olsson stige fram. I så fall tek eg etter minnet at arkivet etter Bratsberg amt er rette stad å leite.


Korrigering: Eg har undersøkt i dag. Fyrst på slutten av 1800-talet er bidrag til oppfostring av barn fødde utanfor ekteskap blitt ei sak for amtet. Derfor er det ikkje noko å finne i arkivet etter Bratsberg amt når barnet er fødd i 1856.

Men i forliksprotokollane frå Tinn skulle det vera mogeleg å finne noko. I 1856 var det opp til familien (mora til barnet, evt. faren til mora) å reise sak mot barnefaren for å få økonomisk dekning til oppfostring av barnet. Men det er jo ikkje sikkert dei reiste sak.

Forliksrådet for Tinn låg under sorenskrivaren i Sauland sitt ansvarsområde. Så protokollen skulle vera i Statsarkivet på Kongsberg.

beste helsing

Anfinn Bernaas
arbeider med person- og bustadhistorie i Tinn

Kenneth Staurset Fåne
Innlegg: 193
Registrert: 21. februar 2012 kl. 20.56
Sted: MOLDE

Re: Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 4. oktober 2011 kl. 10.02

Anfinn skrev:
Kenneth skrev: Jeg syns det er litt merkelig at Ole Olsen Dalen kom fra Hallingdal til Rjukan.


På eller i Rjukan har nok Ola Olsson Dalen "af Hallingdal" aldri vore. Det eksisterte som kjent ikkje hausten 1855 da Ola Olsson Fåne f. 15. mai 1856 blei unnfanga. Men han kan gjerne ha vore i Vestfjorddalen. Det er ikkje så merkeleg, sjølv om Hallingdal ligg i dryg gangavstand frå Tinn, sett med vår tids augo.

Meir sannsynleg har han likevel møtt Gro i seterfjellet. Dersom barnet blei fødd etter ni månader blei det unnfanga midt i august 1855. Da sat store delar av bygdefolket på staulen. Det galdt å utnytte forgrunnlaget i fjellet til å produsere maksimalt med ost og smør av kumjølka. Berre dei som trongst til å sanke vinterfor på heimejorda var att heime på gardane i lågareliggande strøk. Ola Olsson Dalen kan ha vore handelsmann, helst fehandlar. Det var sterk tradisjon for å drive med slikt i Øvre Numedal og Øvre Hallingdal. Fehandlarane kjøpte storfe på Vestlandet om våren, beitte dei "feite" i fjellet om sommaren og heldt seg saman med dyreflokken sommaren igjennom. Om hausten dreiv dei dyra nedover dalane til flatbygdene og byane for sal som livdyr eller til slakt.


Da er det kanskje ikke så merkelig. Tenkte ikke så langt at Rjukan ikke fantes på den tiden.

Kenneth Staurset Fåne
Innlegg: 193
Registrert: 21. februar 2012 kl. 20.56
Sted: MOLDE

Re: Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 5. oktober 2011 kl. 10.14

For å samle trådene litt. Her blir Ole Olsen Dalen nevnt i forbindelse med sønnens dåp, konfirmasjon og giftemål:

Dåp i Tinn Ministrialbok (blir nevnt):
15. mai. 1856:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-46

Dåp skrevet også i Dal klokkerbok (blir nevnt):
15. mai. 1856:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-62

Konfirmasjon (blir nevnt):
16. oktober 1870:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-186

2. giftemål (blir nevnt):
Ole Olsen Faane og Anne Alfsdatter Sagstuen 8 feb. 1908:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-132

Her blir han ikke nevnt:
Ole Olsen Dalen fra Hallingdal bor ikke sammen med sønnen sin Ole Olsen og hans mor Gro Johnsdatter under folketellingen for 1865:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... =2463#ovre

Ole Olsen Dalen fra Hallingdal blir ikke nevnt i kirkeboka ved første i giftemålet til sønnen i 1879 mellom Ole Olsen Bøhagen og Ågot Olsdatter Bøhagen:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-134


For meg så ser det ut som vi kan si at Ole kom fra Hallingdal og at det ikke var en skrivefeil. Når Hallingdal blir nevnt 3 steder; 1856 (2 ganger) og 1908. Men det kommer litt an på om han som skrev inn i kirkeboka i 1908, har fått informasjonen fra sønnen Ole eller bare bladd opp i det gamle som stod i 1856. Jeg vet ikke hvordan prosedyren var jeg, om de sjekket opp mot gamle fakta eller om de måtte gi informasjonen på nytt når det ble skrevet i ministrial-, kirke- eller klokkerbøkene. Klokkerbøkene er vel mer en avskrift, eller tar jeg feil?

Kenneth Staurset Fåne
Innlegg: 193
Registrert: 21. februar 2012 kl. 20.56
Sted: MOLDE

Re: Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 30. november 2011 kl. 9.10

Anfinn skrev:
Kenneth skrev: Jeg syns det er litt merkelig at Ole Olsen Dalen kom fra Hallingdal til Rjukan.


På eller i Rjukan har nok Ola Olsson Dalen "af Hallingdal" aldri vore. Det eksisterte som kjent ikkje hausten 1855 da Ola Olsson Fåne f. 15. mai 1856 blei unnfanga. Men han kan gjerne ha vore i Vestfjorddalen. Det er ikkje så merkeleg, sjølv om Hallingdal ligg i dryg gangavstand frå Tinn, sett med vår tids augo.

Meir sannsynleg har han likevel møtt Gro i seterfjellet. Dersom barnet blei fødd etter ni månader blei det unnfanga midt i august 1855. Da sat store delar av bygdefolket på staulen. Det galdt å utnytte forgrunnlaget i fjellet til å produsere maksimalt med ost og smør av kumjølka. Berre dei som trongst til å sanke vinterfor på heimejorda var att heime på gardane i lågareliggande strøk. Ola Olsson Dalen kan ha vore handelsmann, helst fehandlar. Det var sterk tradisjon for å drive med slikt i Øvre Numedal og Øvre Hallingdal. Fehandlarane kjøpte storfe på Vestlandet om våren, beitte dei "feite" i fjellet om sommaren og heldt seg saman med dyreflokken sommaren igjennom. Om hausten dreiv dei dyra nedover dalane til flatbygdene og byane for sal som livdyr eller til slakt.


Interessant. Jeg finner en Ole Olsen i Ål i Hallingdal i folketellingen for 1865 og han er kveghandler:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... =604#nedre

Dette kan jo være et villspor siden vi ikke vet om den riktige Ole Olsen var kveghandler.

Anfinn Bernaas
Innlegg: 62
Registrert: 21. november 2004 kl. 20.24
Sted: BORGEN

Re: Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Legg inn av Anfinn Bernaas » 1. desember 2011 kl. 19.21

For Ål er me så heldige at store delar av bygdesoga ligg på nettet, og også soga for garden Underberget der du har funne ein Ola Olsson-kandidat: http://www.aal-bygdebok.no/127021-.htm

Men dessverre, ut over enkjemann, ung alder og namnelikskap så er den Ola Olsson du fann i 1865-teljinga likevel ikkje den rette. Ola Olsson frå Hallingdal som var far til ein son i Tinn var nemleg enkjemann alt i 1855-56, da sonen kom til. Men den Ola Olsson du har funne i folketeljinga i 1865 gifte seg fyrst i 1859 og blei enkjemann i 1860. Etter 1865 gifte han seg på ny.

Frå Ålsoga – om Underberget:
"Ola Olson Reinton Underberget 07.10. 1832-
Foreldre: Ola Olson Reinton og Ragnhild Olsdtr. øvre Reinton, Hol.
Gm Ågot Olsdtr. Underberget 06.03. 1842-1860
Foreldre: Ola Olson Underberget og Ågot Gunnarsdtr. Tune.
Gm Lukris Knutsdtr. Tune Underberget 18.01. 1845-1924
Foreldre: Knut Gunnarson søre Tune og Astrid Larsdtr. Stave.
*Barn i andre ekteskap
[...]

Ola og Ågot gifte seg i 1859, ingen barn. Ho døydde truleg i barsel. Ola vart attgift 1868 med Lukris og fekk fire barn.
Ola var skreppekræmar og fehandlar. Han kjøpte Underberget 1874, og hadde søre Tune 1878-94.
Ola selde garden til Ola Arneson Trageton i 1876. Ola Arneson selde garden vidare i 1881 for kr. 4600."

Du er inne på eit spor som kan føre fram ved å starte leitinga øvst i Hallingdal. Ål prestegjeld er derfor ikkje noko dumt val. I 1865 omfatta det også Hol lengst oppe i dalen. Men eit søk på Ole Ols i Ål i folketeljinga i 1865 gjev heile 180 treff. Born og oldingar kan ein jo sortere bort, men det er likevel ei stor oppgåve å sjekke opp alle som er att. Det er forresten 7 av dei 180 Ole Ols-ane som er enkjemenn i 1865. Men det er jo lite truleg at alle sju var det i 1855-56.
Og den enkjemann Ola Olsson som blei far i Tinn i 1856 kan jo gjerne vera gift opp att i 1865.

Både Ål og Hol har elles gode bygdebøker. Forfattaren av Ål bygdebok er Thor Warberg. Han har epost twarberg@online.no

Kanskje verdt å gjere han merksam på denne utfordringa?

Kenneth Staurset Fåne
Innlegg: 193
Registrert: 21. februar 2012 kl. 20.56
Sted: MOLDE

Re: Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 3. desember 2011 kl. 13.42

Hei.

Takk for hjelp, jeg skal kontakte han og gjøre han oppmerksom på denne utfordringen. Det er nok en tidkrevende men interessant jobb siden vi ikke vet noe mer enn navnet enkemann Ole Olsen Dalen fra Hallingdal.

Kenneth Staurset Fåne
Innlegg: 193
Registrert: 21. februar 2012 kl. 20.56
Sted: MOLDE

Re: Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 12. april 2012 kl. 13.01

Sliter fortsatt med å finne ut hvor denne Ole Olsen Dalen kom fra og når han ble født. Tenker at det skulle ikke være så vanskelig å finne han siden det er på 1800-tallet og ikke lenger bak, men der tok jeg grundig feil.

Håper noen kan hjelpe til.

Kenneth Staurset Fåne
Innlegg: 193
Registrert: 21. februar 2012 kl. 20.56
Sted: MOLDE

Re: Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 7. september 2012 kl. 9.43

Hvor mange kirker er det i Hallingdal? Må nok gå gjennom alle kirkebøkene for å finne alle mulige Ole Olsen-kandidater. Jeg stusser litt på Dalen-etternavnet/stedsnavnet, da jeg ikke finner noen Ole Olsen Dalen.

Det virker som en umulig nøtt dette her.

Kenneth Staurset Fåne
Innlegg: 193
Registrert: 21. februar 2012 kl. 20.56
Sted: MOLDE

Re: Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 8. januar 2013 kl. 18.41

Sliter fortsatt med å finne den riktige Ole Olsen Dalen som er fra til min tippoldefar Ole Olsen Faane (f. 1856 d.1937)

Til nå har jeg funnet fire kandidater til i bygdebok fra Ål i Hallingdal. Det de har til felles er at de er enkemenn i 1865 og ble enkemenn før 1856 da sønnen ble født. Hva tenker dere om kandidatene?



Kandidat 1:
"Ola Olson Helling Kolsrud 18.08. 1811-1888
Foreldre: Ola Olson Torpeslåtta? Helling og Dordei Knutsdtr. søre Helling.
Gm Birgit Torkjellsdtr. Opheim Kolsrud 29.03. 1815-1854
Foreldre: Torkjell Halvorson Opheim Garden og Guri Olsdtr. Nordre Helling.
*Barn
1. Torkjell Olson Kolsrud 13.07. 1840-1850
2. Dordei Olsdtr. Kolsrud Brenna 04.01. 1845-1907
G 1869 m Håkon Henrikson Tretterud Brenna, gnr. 20/6.
3. Guri Olsdtr. Kolsrud 12.10. 1848-1888
Ugift legdslem.
4. Torkjell Olson Kolsrud Brenna 30.01. 1854-1935
Ugift. Barn: Lars 1881- m Anne Herbrandsdtr. Guttormsplass. Barn: Ola 1889-1942 m Margit Olsdtr. Sisle, Gol. Ola gjekk på dagarbeid i 1900. Han budde i Brenna hjå systera Dordei.

Ola og Birgit gifte seg i 1839. Ola kjøpte garden i 1846 og selde att i 1881 for 3600 kr."
Hentet fra: http://www.aal-bygdebok.no/014001-.htm

Kandidat 2:
"{2123} År: 1880c
Ola Olson Ruggeplassen 28.05. 1821-1907
Foreldre: Ola Torkjellson Svarteberg Ruggeplassen og Margit Eilevsdtr. Hagabakkane.
Gm Anne Embriksdtr. Dortehaugen Ruggeplassen 14.09. 1814-1854
Foreldre: Embrik Knutson Hagaplassen Dortehaugen og Mari Tolleivsdtr. Sundre.
*Barn
1. Margit Olsdtr. Ruggeplassen Grøvo 05.01. 1851-1936
G 1874 m Sindre Knutson Dekko Grøvo, gnr. 32/23.
2. Ola Olson Ruggeplassen 08.12. 1853-____
Konfirmert 1872 og til Am. i 1885. (Opplyst av Eirik Haugen).

Ola og Anne gifte seg 1851. "Eg kjem ruggand, eg", sa Ruggen. Og Ruggen vart kallenamnet hans likeeins som far hans.
    Dottera Margit var to år då mora døydde. Utan arbeid og utan bustad var han, men ikkje rådlaus. Han tok med seg barnet, og arbeidde hjå ølbryggar Styrmoe i Drammen i tre år. Deretter flytta dei heimatt og budde i Ridalen fleire år. Han hadde då fått smak på øl, og gjekk gardtal i jula for å smaka. Men det var ikkje på slump, han la opp ruta slik at han kom sist på dei gardane det var mest øl. Om haustane la han bringebærvin.
    Ruggen dreiv tjørebrenning, jakt og fiske og budde på fleire plassar i Ridalen m.a. Bjørkholt. Det fortelst at då Ola fekk seg jordarbeid i Hardanger, då gjekk han på ski over Hardangervidda saman med den 8-årige dottera. (652) (Sjå Ål III s. 395)
    Ruggen hadde bygd seg ei fiskarbu inne i Ridalen. Den ligg på ei øy i Ridøla og er mura av stein. Han kalla hytta for "Nyork" (Oppkalla etter storbyen med ei liknande plassering på øya Manhattan). Til Nyork kom han med geitene sine om sumaren. Eit tilbygg til Nyork var truleg til geitene. (Nyork av i dag er slik hytta vart sett istand att av mårjegerar i 1940-åra.) Lenger vest, litt aust for Skruvedalen hadde han også ei steinbu og ein buplass som han kalla 'Nygard'. (651)
    På sine gamle dagar vende han attende til Ridalen og tjøre-brenninga. Han lagga kjerald og svidde for Husfliden og han strikka. Ruggen var av dei som gjekk med bundingen etter vegen. Når han kom inn einkvan staden og fekk ein ølbolle i handa, då sa han: "Det e ikkji for å øydeleggji, berre for å smaka". Og så tømde han heile bollen.
    I 1875 var Ola Olson inderst hjå broren Torstein Olson. Etterkvart overtok han bygsla. Plassen vart sidan kalla Ruggeplassen. Her dyrka han bringebær og laga seg seg vin. I 1900 var han bødker og husmann utan jord. I 1904 selde bonden plassen til andre. Ruggen døydde 1907 som fattiglem, "intet at skifte". Ruggen var svær til å ligge etter "røven", dvs. han dreiv revejakt og hadde skyteskår i alle veggene i stugu si. Stugu står no som heststall i Dokken på Åsetno. (921 s 54)"
Hentet fra: http://www.aal-bygdebok.no/032034-.htm

Kandidat 3:
"Ola Olson Skrindo 22.06. 1806-1888
Foreldre: Ola Sevatson Tveito Skrindo og Ågot Håkonsdtr. søre Skrindo.
Gm Mari Olsdtr. Håkonsgard Skrindo 05.12. 1802-1853
Foreldre: Ola Knutson Håkonsgard og Liv Embriksdtr. Espegard Kolbjørnstølen.
*Barn
1. Knut Olson Skrindo 25.09. 1829-1913
G 1853 m Margit Knutsdtr. Trintrud. Sjå neste hushald.
2. Ola Olson Skrindo Opheimsjorde 13.08. 1831-1905
Gm Margit Sevatsdtr. Bergsgard. Han var kjerremakar. Sjå Voll, gnr. 22/103.
3. Ola Olson Skrindo Holedokken 13.06. 1834-1902
G 1871 m Guri Ørjansdtr. Holedokken.
4. Sevat Olson Skrindo 07.10. 1837-1840
5. Sevat Olson Skrindo Nupestølen 06.09. 1841-1914
G 1891 m enkje Guri Jakopsdtr. Tveito Nupestølen. Sjå år 1875 og Nupestølen.
6. Embrik Olson Skrindo 13.06. 1844-1845
7. Birgit Olsdtr. Skrindo Rimeslåtta 07.10. 1847-1894
G 1875 m Per Person Stakegarden Rimeslåtta, gnr. 97/1.
8. Ågot Olsdtr. Skrindo 24.03. 1851-
I 1903 skreiv A. Mehlum om ei Ågot Skrindo som var lam frå fødselen av. (NU 1903/57)

Ola og Mari gifte seg i 1829. Då Mari døydde i 1853, vart det opplyst at garden som Ola hadde brukt og eigd i mange år, ikkje var skilt frå den andre garden Skrindo som broren Håkon hadde. Ola fekk skøyte på gardparten 'Systugu' fyrst på skiftet etter mora i 1853. Pris: 750 spd. Meir om garddelinga, sjå bnr. 1 Nordistugu.
    Husdyr på garden i 1853: 1 hest, 8 kyr, 4 kviger, 12 sauer, 5 geiter, 4 bukkar, lam og killingar."
Hentet fra: http://www.aal-bygdebok.no/047002-.htm

Kandidat 4:
"{7015} År: 1842
Ola Olson Odden 02.08. 1795-1867
Foreldre: Ola Jonson Rime GjermundsOdden og Astrid Eilevsdtr. Strand.
Gm Jørand Eiriksdtr. Rotebakkdokken GjermundsOdden 03.06. 1805-1856
Foreldre: Eirik Nilsson Sandåker Rotebakkdokken og Åse Levorsdtr. Helling.
*Barn
1. Sigrid Olsdtr. Odden 27.07. 1828-
Ikkje funnen død i Ål.
2. Åse Olsdtr. Odden Olsbråten 06.11. 1833-
Gm skomakar Kristen Olson Olsbråten, Jondalen. Barn: Knut 1859- ; Olava Jørgine 1866-1944 gm Otinius Olsen Bryn, Oslo, busett på Kongsberg; Gurine 1869- ugift sydame; Malla 1872- ugift, dreiv finsaum i Oslo; Janne 1875- ugift oldfrue i Oslo.
    Åse overtok bruket etter onkelen Knut på Bråten i Hedenstad. Åse var vistnok den fyrste i Jonsdalen som hengde opp gardiner. Ho fekk ein pris frå Dyrenes Beskyttelse for fjøsstellet sitt. Åse var kjent for kakene sine ("Åse-snippar" ). Åse selde Bråten i 1908. (1119)
3. Birgit Olsdtr. Odden 06.04. 1838-
Ikkje funnen død i Ål.

Ola og Jørand gifte seg i 1827. Ola fekk skøyte på Odden i 1842. Bruket vart rekna som 1/10 av Breiehagen.
    Ola vart kalla "Oddeguten". Han hadde god orienterings-evne, han var kjentmann og fekk mykje ros då det skulle gåast opp skogdeler. Dei betalte han faktisk 36 skilling. (kr. 1.20 pr dag.)
    Ola selde bruket 1853 til Svein Ivarson.
    Jørand døydde av nervefeber i 1856. Ola døydde på Amerika-reise i 1867."
Hentet fra: http://www.aal-bygdebok.no/128001d.htm


KAN EN AV DISSE VÆRE DEN RIKTIGE OLE OLSEN JEG LETER ETTER?

Kenneth Staurset Fåne
Innlegg: 193
Registrert: 21. februar 2012 kl. 20.56
Sted: MOLDE

Re: Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 5. desember 2015 kl. 15.57

Dette er fortsatt uløst. Hvem var min tipp-tipp-oldefar og hvor kom han egentlig fra. Var han en oppdiktet person eller finnes denne Ole Olsen i Hallingdal. Er en av mine kandidater fra forrige innlegg den riktige? En aldri så liten nøtt dette.

gj01971
Innlegg: 586
Registrert: 2. november 2005 kl. 18.45
Sted: VIKERSUND

Re: Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Legg inn av gj01971 » 5. desember 2015 kl. 22.29

Hei
Jeg mener å huske at jeg har vært borti en Ole Olsen Dalen i Flå i Hallingdal. Jeg skal se om jeg kan finne noe mer i morgen.

Alf Thore

gj01971
Innlegg: 586
Registrert: 2. november 2005 kl. 18.45
Sted: VIKERSUND

Re: Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Legg inn av gj01971 » 5. desember 2015 kl. 22.30

Hei
Jeg mener å huske at jeg har vært borti en Ole Olsen Dalen i Flå i Hallingdal. Jeg skal se om jeg kan finne noe mer i morgen.

Alf Thore

gj01971
Innlegg: 586
Registrert: 2. november 2005 kl. 18.45
Sted: VIKERSUND

Re: Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Legg inn av gj01971 » 6. desember 2015 kl. 12.24

Hei
Jeg har gått igjennom det jeg har ang. Ole Olsen, men jeg har ikke funnet noe mer. Dersom dere har et fødselsår kan det være en mulighet.

Alf Thore

Kenneth Staurset Fåne
Innlegg: 193
Registrert: 21. februar 2012 kl. 20.56
Sted: MOLDE

Re: Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 14. desember 2015 kl. 21.20

Alf skrev:Hei
Jeg har gått igjennom det jeg har ang. Ole Olsen, men jeg har ikke funnet noe mer. Dersom dere har et fødselsår kan det være en mulighet.

Alf Thore


Vi veit ingenting mer enn det som allerede er nevnt i denne tråden. Ole Olsen Dalen, enkemann, fra Hallingdal, far til Ole Olsen (f. 1856). Men mange takk for at du tok deg tid til å se gjennom det du har.

Brukeravatar
Henrik Sivert Henriksen
Innlegg: 647
Registrert: 14. juni 2007 kl. 9.26
Sted: HOVIN I TELEMARK

Re: Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Legg inn av Henrik Sivert Henriksen » 22. mai 2016 kl. 0.15

Hei

Det er en stund siden dette var oppe, men her er en mulig kandidat. En Ole Olsen 22 år gifter seg med Sidsel Olsdatter 30 år 19 mars 1842. Hun dør 24 juni 1851 ( som jeg leser det i barsel).

Vielse: Innføring 7 https://media.digitalarkivet.no/view/1148/7385/4

Død: innføring 23 https://media.digitalarkivet.no/view/1149/7387/6

Mvh. Henrik

Kenneth Staurset Fåne
Innlegg: 193
Registrert: 21. februar 2012 kl. 20.56
Sted: MOLDE

Re: Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 2. desember 2016 kl. 18.02

Henrik skrev:Hei

Det er en stund siden dette var oppe, men her er en mulig kandidat. En Ole Olsen 22 år gifter seg med Sidsel Olsdatter 30 år 19 mars 1842. Hun dør 24 juni 1851 ( som jeg leser det i barsel).

Vielse: Innføring 7 https://media.digitalarkivet.no/view/1148/7385/4

Død: innføring 23 https://media.digitalarkivet.no/view/1149/7387/6

Mvh. Henrik


Dette var rart. Mulig denne Ole Olsen finner seg en ny Sidsel Olsdatter, for i 1865 er familien her:
https://digitalarkivet.arkivverket.no/f ... 8088005987

Foreldrene hans er der også.

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13013
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Legg inn av Paul Johan Hals » 2. desember 2016 kl. 20.10

Det er "feil" Sidsel som dør i barsel 24 juni 1851. Hennes bosted er Strand.

Hvis det er riktig familie som det er vist til i FT1865 av Kenneth, så fikk de sønnen Ole 19. juli 1851. Se nr 67, venstre side.
SAKO, Ål kirkebøker, F/Fa/L0006: Ministerialbok nr. I 6, 1849-1864, s. 22
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20051109020023
Dette er i hvertfall samme paret som ble viet i 1843 (Henriks innlegg)

De fikk forøvrig datteren Margit 11. nov. 1845. Nr 90, høyre side.
SAKO, Ål kirkebøker, F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. I 5, 1825-1848, s. 138
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20051109031089

Alder i FT samt ved konfirmasjon, vielse og død i kirkebøkene fra den tiden er ikke pålitelig, desverre.

Mvh Paul

dn32133
Innlegg: 463
Registrert: 2. september 2014 kl. 13.10
Sted: Stavanger

Re: Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Legg inn av dn32133 » 29. desember 2016 kl. 16.50

En tilnærmingsmåte her vil være å ta for seg matrikkelen for kommunene i Hallingdal for å se etter gårder og plasser som kunne tenke seg å gi etternavn Dalen e.l., for så å sjekke bygdebøkene for å se om det fins aktuelle personer registrert der på de aktuelle eiendommene.

En svakhet med denne metoden er at den ikke fanger opp plasser som har blitt utlagt uten at de ble matrikulert. Denne mangelen vil trolig kunne korrigeres ved hjelp av bygdebøkenes registre.

Jeg ville begynt øverst i Hallingdal siden veien derfra over til Tinn er kortest, men også de nedre delene er aktuelle siden mange på den tiden hadde større aksjonsradius enn vi gjerne forestiller oss i våre dager.

I de aktuelle kommunene finner jeg disse eiendommene som jeg fører opp med gnr. og bnr. og matrikkelskyld i 1950:

Hol:
6/25 Dalen (0,03 skyldmark)
7/14 Hivjudalen (0,29)
8/4 Mjølnedalen (0,38 )
8/9 Iungsdalen (1,08 )
8/10 Iungsdalen (0,24)
9/10 Hagabudalen (0,32)
17/15 Slaatedalen (0,05)
30/35 Vestre Raggsteindalen (1,08 )
32/19 Driftedalen (0,98 )
33/47 Sletto Fagerdalen (0,25)
38/3 Heggedalen (0,27)
40/40 Fagerdalen (0,15)
42 Sundalen
46/1 Dal (1,87)
46/2 Dals-Budalen (0,46)
52/12 Nystølen og Vesle-Budalen (0,12)
52/60 Lille-Budalen (0,12)
56/19 Pukerud Havsdalen (0,21)
60/75 Aakerbudalen (0,21)
64/2 Rennedalen (0,13)

Ål:
4/48 Kjyruhjalldalen (Tjyruhjelldalen) (1,28 )
22/96 Dallene (0,02)
33/3 Dalene (Dalen/Skriudalen) (0,64)
66/6 Øvre Løvdalen (1,28 )
111/18 Dal (0,03)
120/33 Oleivdalen (0,04)
123/12 Kjerndalen (0,74)
123/32 Kjerndalen (Tjønndalen) (4,74)
130 Fødalen

Hemsedal:
51/16 Dalene (0,76)
67/4 Heggedalen (0,13)
69/4 Bækkedalen (0,21)
69/11 Linlykkedalen (0,03)
71/4 Hydalen (0,13)
86 Grøndalen

Gol:
8/7 Rødalen (0,71)
8/12 Nyrødalen (0,72)
12/2 Johannesdalen (0,51)
12/16 Dalen (0,32)
14/32 Gravdalen (0,28 )
14/49 Knutsdalen (0,08 )
20/12 Ursdalen (0,57)
26/25 Kjerndalen (0,04)
48/23 Johndalen (0,75)
48/62 Kleppdalen (0,05)

Nes:
33/12 Bergsbørdalen (0,06)
34/3 Bergsbørdalen (0.19)
39 Liådalen
72/10 Røgledalen (0,51)
77/15 Dalen (0,55)
98 Bødalen

Flå:
2/3 Svartkjerndalen (2,39)
11/16 Sagadalen (0,19)
11/17 Dalen (0,12)
15/18 Dalen (0,30)

Eiendommer med høyt bnr. og lav matrikkelskyld må anses som de minst aktuelle da disse ofte er av nyere dato enn midt på 1800-tallet. Andre er trolig rene utmarkseiendommer. De fleste kommunene i Hallingdal har utmerkede bygdebøker, men mange av dem fins fortsatt ikke som e-bøker. Dermed må papirutgavene oppsøkes.
mvh dth

Kenneth Staurset Fåne
Innlegg: 193
Registrert: 21. februar 2012 kl. 20.56
Sted: MOLDE

Re: Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 12. februar 2017 kl. 13.54

Takk for tipset Dag Thorsdalen. Jeg får bare begynne å luke ut.

Kenneth Staurset Fåne
Innlegg: 193
Registrert: 21. februar 2012 kl. 20.56
Sted: MOLDE

Re: Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 12. februar 2017 kl. 13.55

En annen ting jeg ikke har klart å finne ut av er når Gro Jonsdatter Søum (f. 1831) døde. Noen som kan hjelpe meg å finne en kilde på det?

dn32133
Innlegg: 463
Registrert: 2. september 2014 kl. 13.10
Sted: Stavanger

Re: Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Legg inn av dn32133 » 13. februar 2017 kl. 0.03

Er det hun som bodde hos sønnen i 1900?
https://digitalarkivet.arkivverket.no/f ... 7174000761

Og her er hun vel i 1910?
https://digitalarkivet.arkivverket.no/f ... 6531000502

Dette er i Austbygde sogn, men det ser ikke ut som om kirkebøkene derfra er skannet.

Når det gjelder Dalen har jeg siden mitt forrige innlegg blitt oppmerksom på at to av naboplassene til Bømogen der hun, foreldrene hennes og sønnen bodde i 1865, het Dalen. Tinn Soga har ingen fullstendig oversikt over hvem som her bebodd de to plassene. Det bør derfor holdes åpen at Ole Olsen Dalen fra Hallingdal ikke har etternavnet sitt fra Hallingdal, men har bebodd en av de to plassene for et kortere eller lengre tidsrom.
mvh dth

Kenneth Staurset Fåne
Innlegg: 193
Registrert: 21. februar 2012 kl. 20.56
Sted: MOLDE

Re: Ole Olson Dalen, født i Hallingdal

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 2. mai 2019 kl. 19.02

Beklager sent svar Dag. Det er jo en teori at Ole Olsen har bodd på Dalen, nabo til Bømogen. Det gjør ikke akkurat etterlysningen noe enklere :)

Svar

Gå tilbake til «Tinn»