Christopher Gothard Scheidener

Moderator: MOD_Telemark

Svar
gj15947
Innlegg: 16
Registrert: 11. mars 2012 kl. 15.05
Sted: Gvarv

Christopher Gothard Scheidener

Legg inn av gj15947 » 11. mars 2012 kl. 16.22

:D Hei jeg er ny her så jeg håper på forståelse for mulige feil jeg gjør.
Min bestefars slekt kommer i hovedsak fra Bø og Sauherad, og i den ene grenen fra Sauherad finner jeg en forfader som har dette fremmede navnet, han har benevnelsen løytnant. Kilden er Bygdebok for Sauherad bind 5. s.194 under Sjøbua og s.278-279 under Moen. Hans kone heter Anna Margrethe von Hollen og bygdeboka antar at de begge kommer fra Livland (Estland), men nevner også Laaland i Danmark. Christopher antas å være født ca.1673, og jeg finner hans dødsfall i kirkebok Sauherad 4.feb 1737 (det står kun løytnant Skeidener) og at han ble 63 år og 7 mnd. 16? eller 26? mars 1701 finner jeg et notat i kirkeboken som er vanskelig å tyde men kan se ut som gjelder disse to. Senere finner jeg at han har vært fadder for noen babyer (av fedre med militær tittel) i starten av 1700-tallet.
Bygdeboka ramser opp barn og etterkommere. Deres ene datter (som er min formoder) er Aaste Sophie og hennes 1. mann Captein des armes Ole Pedersen. Hun antas å være født ca. 1708 og død 1798 (jeg finner ikke dette i kirkeboka), men jeg finner hennes ekteskap med Ole 6.april 1720 i kirkeboken. Deres etterkommere og videre liv er forholdsvis greit å finne så jeg går ikke videre på det.
Det jeg lurer på er: 1. Aaste Sophies fødsel?.. hvis bygdeboka har rett så var hun 12 år da hun giftet seg. 2. Opplysninger om Anna Margrethe von Hollen. Det er ikke noe personlig å finne om henne. Kan hun være norsk? (fra Holla eller Hallen ved Gunheim)3. Ole Pedersen er det heller ikke mye opplysninger om bortsett fra at han døde ca.1726. hvor kommer han fra? 4. Hvor bør jeg lete for å finne ut mer om Christopher G. Scheidener, hvor han kommer fra og evt. når han kom til Norge. Var de gift da de kom eller giftet de seg her?
Jeg har forsøkt å finne militære ruller fra den tiden men uten resultat, samme med immigrasjon.

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Innlegg: 3230
Registrert: 10. januar 2006 kl. 12.51
Sted: SKIEN

Re: Christopher Gothard Scheidener

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 11. mars 2012 kl. 23.43

Christopher Gothard Scheidener og hans kone er nevnt her http://www.buverud.no/holla/slekt/familytree.html
men det fortelles ikke hvem som var deres foreldre. På denne siden benevnes konen for Maria Margaretha! Begge skal komme fra Estland.

Hvis du har funnet ting i kirkebøkene eller lignende er det lurt å legge inn lenke til det du har funnet, dette letter arbeidet for de som vil hjelpe deg. Hvordan du gjør det ser du her: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32791

Driver for tiden og hjelper en bekjent med sin slekt, hun stammer fra de samme folkene så de har nok mange etterkommere.
mvh Eva Helene Erntsen
Moderator: Hedmark, Informasjon om Slektsforum, Agderfylkene, Nord-Trøndelag og Telemark.
Les dette før du poster din melding

Ole Bjørn Darrud
Innlegg: 492
Registrert: 18. november 2004 kl. 0.04
Sted: TRANBY

Re: Christopher Gothard Scheidener

Legg inn av Ole Bjørn Darrud » 12. mars 2012 kl. 7.28

Hei,

her er vigselen i Sauherad til Sophie og Ole Pedersen i 1720:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-225

og forlovelsen (der hun omtales som Gothardsdatter).
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-223

Det er lite trolig at hun er født i 1708. Første barn født 1722 og siste barn født 1740.
Det er et skifte 3.8. 1751 etter Sophias 2. ektemann.

Dersom bygdeboka er korrekt er de fra Livland, et område som ligger i grenselandet mellom det vi i dag kaller Latvia og Estland. Livland var svensk i en periode opp til 1721. Den store nordiske krig 1700-1721 kan ha påvirket deres flytting.
Kanskje du bør be om hjelp i svenske slektsforskerforum om Scheidener/von Hollen paret?

Mvh
Ole Bjørn

Ole Bjørn Darrud
Innlegg: 492
Registrert: 18. november 2004 kl. 0.04
Sted: TRANBY

Re: Christopher Gothard Scheidener

Legg inn av Ole Bjørn Darrud » 12. mars 2012 kl. 22.23

Hei,

informasjonen i Sauheradsoga V s 279 om at Laaland = Livland = Estland virker noe underlig.

For det første virker navnene von Hollen og Scheidener å være tyske.
Og det ville være litt underlig om en svensk offiser dukker opp i Norge midt i den store nordiske krig. Sverige var i krig med en stor koalisjon bestående av Sachsen-Polen, Danmark-Norge og Russland, samt fra 1715 også Preussen og Hannover.
For det tredje ble det som i dag kalles Lolland (Danmarks 4. største øy) tidligere skrevet "Laaland".

Jeg har lagt inn en etterlysning i et dansk forum etter ekteparet von Hollen/Scheidener.

Mvh
Ole Bjørn

dn23027
Innlegg: 4250
Registrert: 7. oktober 2008 kl. 4.10
Sted: MANDAL

Re: Christopher Gothard Scheidener

Legg inn av dn23027 » 12. mars 2012 kl. 22.59

Han er nevnt i Ovenstad Militærbiografier som Gothard Scheidner, men det stod ikke noe der heller om hvor han kom fra. Side 356: http://old.genealogi.no/kilder/mil/oven ... index.html


Mvh
Linda

gj15947
Innlegg: 16
Registrert: 11. mars 2012 kl. 15.05
Sted: Gvarv

Re: Christopher Gothard Scheidener

Legg inn av gj15947 » 13. mars 2012 kl. 23.16

Supert :D tuusen takk for hjelpen så langt. Nå har jeg litt å jobbe videre med,....kjempehyggelig med så hjelpsomme folk. Håper jeg kan bidra med hjelp også etterhvert :)

Tove Mette Jensen
Innlegg: 13
Registrert: 20. mars 2012 kl. 19.12
Sted: GVARV

Re: Christopher Gothard Scheidener

Legg inn av Tove Mette Jensen » 15. april 2013 kl. 9.42

Ætta etter Søren Knutson Møller d.y. og Aaste Sophia Christophersdotter Scheidner kan du også lese om i boka " Soga om Hørteverket"

Med stor takhøyde for feil : Sånn som jeg har forstått det var det på grunn av bergverksdrift og jernverk mange tyske og hollanske offiserer, arbeidere, mestersmeder o.l. som kom til Norge på denne tiden. :D

Svar

Gå tilbake til «Sauherad»