Ole Olsen g.m. Anne Augustiniusdr i 1834

Moderator: MOD_Telemark

Svar
23199
Innlegg: 254
Registrert: 13. november 2008 kl. 17.49
Sted: ÅSGÅRDSTRAND

Ole Olsen g.m. Anne Augustiniusdr i 1834

Legg inn av 23199 » 6. januar 2013 kl. 17.53

Jeg er i tvil om jeg har funnet den riktige Ole. Her er vielsen:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-287
Det står under Ole Olsen som føde- og oppholdssted: Hellestad (opphold) og Myhre (føde), og at han er 37 år gammel, dvs. at han er født ca 1797.

Jeg har en Ole Olsen f 18 mai 1797: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-54
Han er født på Hægna under øvre Svendsrø i Lunde. Han blir konfirmert bosatt Hægna i 1813.
Folketelling 1801: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =144#nedre

Har funnet en Ole Olsen f på Myhre, men i 1789:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-18
folketelling 1801: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =100#nedre
Han blir konfirmert 1807 bosatt på Myhre. Her blir da alder feil, men fødselssted korrekt.

Jeg er meget mottakelig for forslag

mvh Per

4523
Innlegg: 491
Registrert: 18. november 2004 kl. 0.04
Sted: TRANBY

Re: Ole Olsen g.m. Anne Augustiniusdr i 1834

Legg inn av 4523 » 6. januar 2013 kl. 18.48

Kfr. Lundesoga side 95 og 97.

Olav Olson Hegna f 1770 g1m Kari Frediksd Bjørndalen hadde sønnen Olav Olson Hellestad f 1797 g2 1834 m Anne Augustiniusd f 1799.
Olav og Kari hadde datteren Gunhild gm Eivind Eivindstul, som igjen hadde barna Augustinius, Jørgen og Olav

Mvh
Ole Bjørn

23199
Innlegg: 254
Registrert: 13. november 2008 kl. 17.49
Sted: ÅSGÅRDSTRAND

Re: Ole Olsen g.m. Anne Augustiniusdr i 1834

Legg inn av 23199 » 7. januar 2013 kl. 13.46

Hei Ole Bjørn og takk for svar.
Ole (Olav) og Kari fikk også en Ole (evt Olav) i 1799, som ble konfirmert i 1816, som også ble født på Hægna.

Den Ole (Olav) som giftet seg i 1834 med Anne ble født på Myhre iflg kirkeboka, men oppholdt seg på Hellestad. Anne oppholdt seg da på Bjørndalen.
Dvs hvis jeg tolker kirkeboka korrekt.

Det er noe som skurrer her. Sier Bygdeboken noe om den Ole som ble født 1789 på Myhre?

mvh Per

4523
Innlegg: 491
Registrert: 18. november 2004 kl. 0.04
Sted: TRANBY

Re: Ole Olsen g.m. Anne Augustiniusdr i 1834

Legg inn av 4523 » 7. januar 2013 kl. 21.11

Hei,

jeg er enig med deg, det er ikke opplagt hvordan dette henger sammen.
I Bø-soga I side 317 omtales familien på Myra.
Olav Olavson f 1654 d litt før 1800 g 1789 m Kari Olavsd, begge fra Lunde, hadde barna Olav f. 21.5. 1789, Eivind f 8.9. 1791 gm Kari Tykesdtr (tok over Myra) og Gunhild f 27.8. 1798 gm Gjermund Halvorson Solberg.
Det står ikke noe her om skjebnen til Olav f 1789.

I kirkeboken for Bø ser en at Olav Olavson fra Myra får datteren Gunhild utenfor ekteskap i 1834 med pigen Anne Augustiniusdatter.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-36

Det kan tyde på at Lundesoga har feil.
Kanskje du finner fars søsken som faddere til Olavs barn?

Mvh
Ole Bjørn

23199
Innlegg: 254
Registrert: 13. november 2008 kl. 17.49
Sted: ÅSGÅRDSTRAND

Re: Ole Olsen g.m. Anne Augustiniusdr i 1834

Legg inn av 23199 » 8. januar 2013 kl. 10.45

Hei og takk for oppfølging.
Jeg skal nå sette meg ned for en gjennomgang av kirkebøkene fra Bø, og som du skriver, kanskje kan bruken av faddere kaste noe lys over dette. Hvis vedk. ble f. i 1789 er han jo ikke 2 år eldre enn Anne som det står ved vielsen, men 10. Klarer ikke å se hva det står foran navnet. Kan det være enkemand Ole Olsen Inderst??????
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-287

mvh Per

Fant akkurat at Ungkar Ole Olsen Hægna ble gift med Gunild Olsdr Lunde 26 des. 1818. Han var da 21 år og hun 28.

Og at hans yngre bror Ole Olsen Hægna ble gift 20 juni 1819 med Guro Nilsdr.

Her fant jeg en fødsel 25 juni 1827 Ole dåp 18 juli, Ole Olsen og avdøde Gunild Olsdr Myra under Nordre? Norem:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-159
En Gunild Olsdr døde 4 juli 1827 på Myra under Norem:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-127
hun er oppført som 44 år, men kun 28 ved vielsen i 1818

Han var jo ikke født på Myra, men bodde der altså i 1827 (hvis det da ikke er flere "Myra"


Ekteparet fikk forøvrig flere barn på Lundtvedt, tror jeg det står:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-65

Per

Svar

Gå tilbake til «Bø i Telemark»