Kleppe gård, Flåbygd

Moderator: MOD_Telemark

Svar
Marianne Malme
Innlegg: 104
Registrert: 14. juli 2011 kl. 22.35
Sted: HAUGESUND

Kleppe gård, Flåbygd

Legg inn av Marianne Malme » 11. januar 2015 kl. 22.28

Gulbrand Andersen døde 21. febr. 1843. Han var gårdbruker på Kleppe gård.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-486
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 031293.jpg

Er det noen her som vet hvor denne gården er?

Jeg har funnet en plass et stykke utenfor Lunde sentrum i Telemark der gårdene heter Kleppe, Kjeldal og Stavshol. Jeg tror dette er rett plass, men vil gjerne ha det bekreftet hvis det er mulig.

På forhånd takk for hjelpa!

Vennlig hilsen

Marianne Malme

gj18592
Innlegg: 429
Registrert: 15. februar 2013 kl. 14.36
Sted: Horten

Re: Kleppe gård, Flåbygd

Legg inn av gj18592 » 12. januar 2015 kl. 18.42

Flåbygd hører til Lunde, så du har nok kommet til rett plass :D

Marianne Malme
Innlegg: 104
Registrert: 14. juli 2011 kl. 22.35
Sted: HAUGESUND

Re: Kleppe gård, Flåbygd

Legg inn av Marianne Malme » 12. januar 2015 kl. 19.42

Hjertelig takk for hjelpa :-)

Mvh

Marianne Malme

Brukeravatar
Gunhild-Juliane Kåsene
Innlegg: 2128
Registrert: 19. februar 2009 kl. 22.47
Sted: ULEFOSS
Kontakt:

Re: Kleppe gård, Flåbygd

Legg inn av Gunhild-Juliane Kåsene » 14. januar 2015 kl. 11.37

Jeg kan føye til at det finnes en Kleppe gård et annet sted i Lunde også. Den ligger mellom Lunde og Bø.

Jørgen - da lurer jeg på om du er den Jørgen Steen som gikk i klassen min på ungdomsskolen i Lunde? :)

dn20182
Innlegg: 2092
Registrert: 23. mars 2006 kl. 10.28
Sted: FYRESDAL

Re: Kleppe gård, Flåbygd

Legg inn av dn20182 » 14. januar 2015 kl. 19.53

Gunhild-Juliane skrev:Jeg kan føye til at det finnes en Kleppe gård et annet sted i Lunde også. Den ligger mellom Lunde og Bø.


I dette tilfellet er det heilt sikkert at det gjeld garden Kleppe i Flåbygd, nær grensa mot Lunde i dagens Nome kommune. Dødsfallet er innført i kyrkjeboka for Kviteseid, og den gongen høyrde Flåbygd til Kviteseid prestegjeld. I merknadsrubrikken har presten skrive forkorta namn på den kyrkja der jordfestinga blei halden, og for Guldbrand står det "Fl." for Flåbygd.

Det er skrive om denne garden og ætta i "Lunde herad med Flaabygd, Gardesogur og ættetavlur" av Olav Stranna (1921). Her går det fram at Kleppe tidlegare var plass eller underbruk under garden Kjeldal. I 1745 var Gullbrand Andresson eigar og han døydde i 1766. Frå 1774 står sonen Andres som eigar. Omlag år 1800 fekk ein son av Andres, Olav, halve garden. I 1810 blei den andre halvdelen delt mellom sønene Gullbrand og Harald. Gullbrand fekk den gardparten som heitte Moen. Dette er idag gnr. 124, bnr. 2 i Nome kommune og garden har idag 54 da jordbruksareal og 1770 dekar skog. Moen blei seinare selt til Halvor Nilsson Haugen.
Venleg helsing Kjetil

gj18592
Innlegg: 429
Registrert: 15. februar 2013 kl. 14.36
Sted: Horten

Re: Kleppe gård, Flåbygd

Legg inn av gj18592 » 14. januar 2015 kl. 22.29

Undertegnede gikk på Lunde ungdomsskole ja, takk for sist :D


At den nedre delen av Flåbygd lå under Kviteseid sogn var litt overraskende, særlig siden Kjeldal, og dermed Kleppe, har vel adskillig kortere vei til Lunde enn Kviteseid. Gitt at det faktisk var kirkested på samme plass dengang da.

Brukeravatar
Gunhild-Juliane Kåsene
Innlegg: 2128
Registrert: 19. februar 2009 kl. 22.47
Sted: ULEFOSS
Kontakt:

Re: Kleppe gård, Flåbygd

Legg inn av Gunhild-Juliane Kåsene » 14. januar 2015 kl. 22.58

Kjetil Straume - jeg så ikke nøye nok i kirkeboka denne gangen, jeg hang meg opp i at det fantes flere Kleppe gårder :) jeg burde jo ha sett at det var kirkebøkene for Kviteseid.

Siden pappa sin slekt kommer fra Flåbygd, så har jeg rota mye i de kirkebøkene. Men det er en stund siden sist.

:D
Sist redigert av Gunhild-Juliane Kåsene den 14. januar 2015 kl. 23.01, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Gunhild-Juliane Kåsene
Innlegg: 2128
Registrert: 19. februar 2009 kl. 22.47
Sted: ULEFOSS
Kontakt:

Re: Kleppe gård, Flåbygd

Legg inn av Gunhild-Juliane Kåsene » 14. januar 2015 kl. 22.59

Jørgen - takk for sist ja, er noen år siden det ;)

dn20182
Innlegg: 2092
Registrert: 23. mars 2006 kl. 10.28
Sted: FYRESDAL

Re: Kleppe gård, Flåbygd

Legg inn av dn20182 » 14. januar 2015 kl. 23.23

Jørgen skrev:At den nedre delen av Flåbygd lå under Kviteseid sogn var litt overraskende, særlig siden Kjeldal, og dermed Kleppe, har vel adskillig kortere vei til Lunde enn Kviteseid. Gitt at det faktisk var kirkested på samme plass dengang da.


Ja, Jørgen, det var tungvint for flåbygdingane å fara til Kviteseid kyrkje i eldre tider, men det blei lettvintare då Flåbygd kyrkje blei bygd i 1822. Så gravferda til denne Guldbrand var nok ved Flåbygd kyrkjegard, ikkje ved Kviteseid gamle kyrkje som ligg langt unna, over både Flåvatn og Kviteseidvatnet, slik dei gjorde i eldre tider. Det var langt å ro, og mykje motstraums. Men det er stutt veg frå Kjeldal til Lunde, berre nokre få kilometer, og innimellom i kyrkjebøkene har eg sett at folk i Flåbygd, som sokna til Kviteseid, likevel har vore til Lunde kyrkje med sine ærend. I 1843 då gravferda til Guldbrand var, ville det òg kanskje ha vore lettare å føre kista med båt til Lunde kyrkje, for då kunne dei reise medstraums i det som seinare er blitt til Bandakkanalen, i staden for å fara motstraums opp til Flåbygd kyrkje, eller eventuelt over land på "måsåsida" som sikkert òg kunne vera slitsamt.
Venleg helsing Kjetil

Marianne Malme
Innlegg: 104
Registrert: 14. juli 2011 kl. 22.35
Sted: HAUGESUND

Re: Kleppe gård, Flåbygd

Legg inn av Marianne Malme » 15. januar 2015 kl. 22.29

Hjertelig takk for alle bidrag med nyttig og interresant informasjon. Jeg har nå bestilt boka til Olav Stranna. Der denne familien kan følges fra 1745 og fremover - glede meg til å lese. Kjekt å få plassert gården/plassen med gårds- og bruksnr.
Men er det noen som vet om det finnes noe skrevet om tiden før 1745 - er det mulig å følge slekten enda et steg bakover? Eldste kirkebøkene fra Lune, Lune og Ytre Flaabygd begynner først på 1800-tallet så det må i tilfelle være andre historiebøker.

Hjertelig takk for hjelpa !

Vennlig hilsen

Marianne Malme

Brukeravatar
Gunhild-Juliane Kåsene
Innlegg: 2128
Registrert: 19. februar 2009 kl. 22.47
Sted: ULEFOSS
Kontakt:

Re: Kleppe gård, Flåbygd

Legg inn av Gunhild-Juliane Kåsene » 16. januar 2015 kl. 0.17

Lunde lå under Bø til tidligere. Samme med Flåbygd lå under Kviteseid som nevnt over her.

Sender over noen bilder fra Herred, prestgjeld og sogn i Norge. En nyttig bok når man leiter i kirkebøkene.

dn20182
Innlegg: 2092
Registrert: 23. mars 2006 kl. 10.28
Sted: FYRESDAL

Re: Kleppe gård, Flåbygd

Legg inn av dn20182 » 16. januar 2015 kl. 21.46

God kveld, Marianne! Når du får Olav Strannas bok, kan du følge Gullbrands slekt i fire ledd bakover (med forbehold om de feil som bygdebøker ofte kan inneholde, man må selvsagt selv kontrollere alle opplysninger i de primærkilder som finnes). Du finner Gullbrand i ættetavlene på side 89 i boka. Strannas bok har en systematikk som man må bli kjent med, men det går fort. Garden Kleppe finner du på side 52.

Lykke til!
Venleg helsing Kjetil

Marianne Malme
Innlegg: 104
Registrert: 14. juli 2011 kl. 22.35
Sted: HAUGESUND

Re: Kleppe gård, Flåbygd

Legg inn av Marianne Malme » 18. januar 2015 kl. 15.32

Takk-takk Kjetil. Jeg gleder meg virkelig til å få boka og enda mer til å sette sammen litt av denne historien for noen som dette betyr veldig mye for. Gulbran er nok ikke i min slekt, men artig likevel. Jeg har lett etter dåpen til Gulbran Andersen f ca 1783 og regner med at det må være kirkeboka for Kviteseid i og med at Flaabygd tilhørte Kviteseid på den tiden. Den var sannelig en utfordring å tyde - ikke alle prester hadde like fin åndskrift :-)

Svar

Gå tilbake til «Nome»