Abraham Abrahamsen og Anne Maria Nilsdtr.
Moderator: MOD_Telemark
-
- Sted: ERDAL
Abraham Abrahamsen og Anne Maria Nilsdtr.
Søker opplysninger om dette paret og deres foreldre, søsken, osv.
Eller at noen kan fortelle meg hvor jeg kan finne info om dem.
Finner dem i FT 1801 for Kragerø, men vet ikke noe om fortiden deres..
I følge FT ble de født ca 1764 og 1765
Mvh
Anne-Berit Eriksen
Eller at noen kan fortelle meg hvor jeg kan finne info om dem.
Finner dem i FT 1801 for Kragerø, men vet ikke noe om fortiden deres..
I følge FT ble de født ca 1764 og 1765
Mvh
Anne-Berit Eriksen
-
- Sted: SVENE
Re: Abraham Abrahamsen og Anne Maria Nilsdtr.
Det kan være lurt å ta med lenke til 1801 tellinga http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... k=526#ovre
-
Har du f.eks. prøvd å leite i skanna kirkebøker etter vielse el. dåp av barn?
-
Har sett i kirkebøkene i Kragerø både etter vielsen, årene 1783-93, og fødselen, årene 1762-1766.
Men vet ikke om de var født og gift i Kragerø eller om hadde flyttet dit...
I kirkeboken, da datteren Anne ble døpt 28.06.1806, kan det se ut som Abraham het Abraham Abrahamsen Skoven. Dette navnet står imidlertid ikke da de andre barna ble døpt.
Mvh
Anne-Berit Eriksen
Men vet ikke om de var født og gift i Kragerø eller om hadde flyttet dit...
I kirkeboken, da datteren Anne ble døpt 28.06.1806, kan det se ut som Abraham het Abraham Abrahamsen Skoven. Dette navnet står imidlertid ikke da de andre barna ble døpt.
Mvh
Anne-Berit Eriksen
-
Viet 1 oct 1790 i Sannidal http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-16
-
Tusen takk
mvh
Anne-Berit

mvh
Anne-Berit
Jeg har funnet dette i en avskrift av Kirkeboka fra Sannidal.
19.nov.1791 Døbt En Dreng, Lars, Under Huuldahl
Par.: Abraham Abrahamsen Fossum og Anne Marie Nielsdatter
Test.: Niels Larsen Fossums Kone, Birthe Nielsdatter, Niels Ellefsen Lockasken, Niels Hansen Fossum og Abraham Johnsen Skouen
Jeg tolker det som at de bodde på Huldal når Lars ble født. Det står Fossum etter farens navn. Jeg har sjekket bygdeboka men finner ingen Abraham i Fossing. Grensen mellom Bamble og Kragerø (Sannidal i 1791) går midt i fjorden slik at Vestre Fossing ligger i Sannidal og Østre Fossing i Bamble.
Jeg har dessverre ikke bygdeboka for Østre fossing, men jeg har en mistanke om at han kan muligens være derifra.
Sjekket på Family S. og da fant jeg bare en Abraham som var fra Bamble. Det ligger en gård som heter Skouen i det samme området.
Hilsen Kerstin.
19.nov.1791 Døbt En Dreng, Lars, Under Huuldahl
Par.: Abraham Abrahamsen Fossum og Anne Marie Nielsdatter
Test.: Niels Larsen Fossums Kone, Birthe Nielsdatter, Niels Ellefsen Lockasken, Niels Hansen Fossum og Abraham Johnsen Skouen
Jeg tolker det som at de bodde på Huldal når Lars ble født. Det står Fossum etter farens navn. Jeg har sjekket bygdeboka men finner ingen Abraham i Fossing. Grensen mellom Bamble og Kragerø (Sannidal i 1791) går midt i fjorden slik at Vestre Fossing ligger i Sannidal og Østre Fossing i Bamble.
Jeg har dessverre ikke bygdeboka for Østre fossing, men jeg har en mistanke om at han kan muligens være derifra.
Sjekket på Family S. og da fant jeg bare en Abraham som var fra Bamble. Det ligger en gård som heter Skouen i det samme området.
Hilsen Kerstin.
Jeg har funnet de i Bamble som jeg tenkte.
Men klokka er blitt så mange at jeg må skrive det senere i dag.
Kommer tilbake med flere opplysninger etter frokost.
Kerstin.
Men klokka er blitt så mange at jeg må skrive det senere i dag.
Kommer tilbake med flere opplysninger etter frokost.
Kerstin.
Jeg har funnet følgende opplysninger i en utskrift fra Bamble bygdebok.
På gården Grummestad gnr.66 bnr.1 Niels Ellefsen fikk bygselbrev på Grummestad i 1792.
Han er fra Låkasken i Fossing og var gift med Ingeborg Svendsdtr. Begge døde kort etter hinannen i 1800 - hun 56 og han 63 år gl. og i skiftet etter dem s.å. finner vi oppført følgende barn:
Svend, myndig bodde på Hasleodden under Vestre (Fossum (Fossing) i Sannidal.
Ellef 17 år, i sjøfart fra Kragerø
Nilse 16 år i sjøfart
Lars 9 år, hos svogeren Ellef Pedersen Fossum (Fossing)
Anne Marie gift med Abraham Abrahamsen Skaugen,
Maren gift med Ellef Pedersen Fossum (Fossing)
Berthe gift med Jon Sigvaldsen Klevene ved Stabbestad
Ingeborg 13 år hos broren.
Av dyr ble registrert 1 ku, 1 kvie, 1, kalv, 1 sau og 2 lam.
Svigersønnen Ellef Pedersen fikk bygselbrev på gården i 1800.
Som vi ser av dette så var Abraham fra Skaugen. Jeg har dessverre ikke noen opplysninger om denne gården.
Flg.opplysninger er hentet fra Sannidal Bygdebok nr.1.
Niels Ellefsen kom fra Låkasken gnr.18, bnr.1 i Fossing på Sannidals siden.
der står det at han kjøpte Laakasken i 1764.
Han var g.m. Ingeborg Svensdtr. og de hadde barna: Sven, Elev, Simen, Nils, Ole, Lars, Marie.
Ingeborgs farfar, Anders bodde i begynnelsen av 1700-åra på Laakasken, han hadde barna: Halvor og Sven.
Sven Andersen overtok eiendommen og ble gift med Maren. De fikk barna: Berte, Ingeborg og Inger.
Så tilbake til Niels Ellefsen igjen, han var født på fra Landsverk i Sannidal og var sønn av:
Elev Nilsen, d.1760 som kjøpte Landsverk med hullerøya av Torup for 475 rd.
Han var gift med Berte Jakobsdtr. fra Torsdal i Sannidal.
Barn: Even som fikk gården,
Nils, kjøpte Laakasken og flyttet dit.
Berte g.m. Lars Torsen i Fossing
Maria
Ingeborg
Berte Jakobsdtr. fra Torsdal kommer jeg tilbake til senere med flere opplysninger om forfedre.
Elev Nilsen er sønn av:
Nils Nilsen f.1648 d.1712 g.m. Berte Finbosdtr. fra Humlestad i Sannidal.
Barn: Elev som fikk Landsverk,
Tore som døde på Landsverk
Lars som bodde i Kragerø
Ingeborg g.m. Olav Ulfssen Våsjø
Maren g.m. Lars Eriksen som ei tid brukte Landsverk
Også Nils og Berte bodde på Landsverk. Nils er innflyttet til gården ,men det står ingenting om hvor han kom fra.
Berte Finbosdtr. fra Humlestad i Sannidal, kommer jeg tilbake til senere med flere opplysninger om forfedre.
Alle mine opplysninger er hentet fra bygdebøker og kan selvsagt inneholde noen feil.
Du må derfor sjekke opplysningene i kirkebøkene.
Jeg har registrert at folk som bodde rundt Fossingfjorden døpte barn både i Bamble, Sannidal og Kragerø.
Lykke til med videre forskning.
Jeg kommer tilbake om jeg finner opplysninger om de to Berte mødrene.
Hilsen Kerstin.
På gården Grummestad gnr.66 bnr.1 Niels Ellefsen fikk bygselbrev på Grummestad i 1792.
Han er fra Låkasken i Fossing og var gift med Ingeborg Svendsdtr. Begge døde kort etter hinannen i 1800 - hun 56 og han 63 år gl. og i skiftet etter dem s.å. finner vi oppført følgende barn:
Svend, myndig bodde på Hasleodden under Vestre (Fossum (Fossing) i Sannidal.
Ellef 17 år, i sjøfart fra Kragerø
Nilse 16 år i sjøfart
Lars 9 år, hos svogeren Ellef Pedersen Fossum (Fossing)
Anne Marie gift med Abraham Abrahamsen Skaugen,
Maren gift med Ellef Pedersen Fossum (Fossing)
Berthe gift med Jon Sigvaldsen Klevene ved Stabbestad
Ingeborg 13 år hos broren.
Av dyr ble registrert 1 ku, 1 kvie, 1, kalv, 1 sau og 2 lam.
Svigersønnen Ellef Pedersen fikk bygselbrev på gården i 1800.
Som vi ser av dette så var Abraham fra Skaugen. Jeg har dessverre ikke noen opplysninger om denne gården.
Flg.opplysninger er hentet fra Sannidal Bygdebok nr.1.
Niels Ellefsen kom fra Låkasken gnr.18, bnr.1 i Fossing på Sannidals siden.
der står det at han kjøpte Laakasken i 1764.
Han var g.m. Ingeborg Svensdtr. og de hadde barna: Sven, Elev, Simen, Nils, Ole, Lars, Marie.
Ingeborgs farfar, Anders bodde i begynnelsen av 1700-åra på Laakasken, han hadde barna: Halvor og Sven.
Sven Andersen overtok eiendommen og ble gift med Maren. De fikk barna: Berte, Ingeborg og Inger.
Så tilbake til Niels Ellefsen igjen, han var født på fra Landsverk i Sannidal og var sønn av:
Elev Nilsen, d.1760 som kjøpte Landsverk med hullerøya av Torup for 475 rd.
Han var gift med Berte Jakobsdtr. fra Torsdal i Sannidal.
Barn: Even som fikk gården,
Nils, kjøpte Laakasken og flyttet dit.
Berte g.m. Lars Torsen i Fossing
Maria
Ingeborg
Berte Jakobsdtr. fra Torsdal kommer jeg tilbake til senere med flere opplysninger om forfedre.
Elev Nilsen er sønn av:
Barn: Elev som fikk Landsverk,
Tore som døde på Landsverk
Lars som bodde i Kragerø
Ingeborg g.m. Olav Ulfssen Våsjø
Maren g.m. Lars Eriksen som ei tid brukte Landsverk
Også Nils og Berte bodde på Landsverk. Nils er innflyttet til gården ,men det står ingenting om hvor han kom fra.
Berte Finbosdtr. fra Humlestad i Sannidal, kommer jeg tilbake til senere med flere opplysninger om forfedre.
Alle mine opplysninger er hentet fra bygdebøker og kan selvsagt inneholde noen feil.
Du må derfor sjekke opplysningene i kirkebøkene.
Jeg har registrert at folk som bodde rundt Fossingfjorden døpte barn både i Bamble, Sannidal og Kragerø.
Lykke til med videre forskning.
Jeg kommer tilbake om jeg finner opplysninger om de to Berte mødrene.
Hilsen Kerstin.
Om du søker på Family Search og skriver Ellef Nielsen, født 1740 får du opp foreldrer og 6 søsken.
Jeg oppdaget da at moren heter ikke Berte Jakobsdtr. men Anne Jakobsdtr. som er hennes søster.
Jeg slo opp i bygdeboka på gården Torsdal og fant ut at det stemte.
Der står flg. Jakob Halvorsen d.1759 var først g.m. Berte Steinsarsdtr. fra Åkre i Kjosen, d.1737.
De hadde barna: Anne f.1708 g.m. Eilv Nilssen landsverk,
Jørgen f.1711g.m. Anne Nilsdtr. bosatt i Farsjø
Lars f.1713,
Maria g.m. Kristen Klausen Finneid, Drangedal de flyttet til Finnmark i Bamble.
Karen,f.1717 g.m.Jørgen Tordsen Holte
Abraham,
Susanne g.m. Hellik Olavsen Haugen
Johanne g.m. Åke Trondsen, de bodde i Kragerø
Kari (Karen)g.m. Anund Ellingsen i Kragerø
Halvor d.1790 g.m. Kirsti Jonsdtr. bosatt i Oksebåsen.
Jakob blir enkemann i 1737 og gifter seg igjen i 1742 med Anne Tellefsdtr. fra Tveit i Tørdal.
De fikk barna: Berte g.m. Olav Elefsen Torsdal.
Ingeborg g.m. Gunnar Lindheim
Lars som kom til Øyfjell og g.m. Kari Torsdtr.
Tellev g.m. Ingeborg Torsdtr. Hegland
Anne
Anne g.1.m. Abraham Berntsen i Kil og g.2.m. Tellef Jørgensen fra Brosdal i Tørdal.
Denne familien er også med i Bokserien "Slektsregister for Drangedal" bind 1. side 71. Reg.nr.193. Der er ikke disse barna nevnt: Halvor, Tellef, Anne og Anne.
Berte Steinarsdtr. skal være datter av Steinar Aslaksen Aakre. reg.nr. 57, men han fikk 19 barn i løpet av 3 ekteskap og av de var det bare ei som het Berte og hun var gift med en annen mann, så dette må jeg sjekke litt mere.
Kerstin.
Jeg oppdaget da at moren heter ikke Berte Jakobsdtr. men Anne Jakobsdtr. som er hennes søster.
Jeg slo opp i bygdeboka på gården Torsdal og fant ut at det stemte.
Der står flg. Jakob Halvorsen d.1759 var først g.m. Berte Steinsarsdtr. fra Åkre i Kjosen, d.1737.
De hadde barna: Anne f.1708 g.m. Eilv Nilssen landsverk,
Jørgen f.1711g.m. Anne Nilsdtr. bosatt i Farsjø
Lars f.1713,
Maria g.m. Kristen Klausen Finneid, Drangedal de flyttet til Finnmark i Bamble.
Karen,f.1717 g.m.Jørgen Tordsen Holte
Abraham,
Susanne g.m. Hellik Olavsen Haugen
Johanne g.m. Åke Trondsen, de bodde i Kragerø
Kari (Karen)g.m. Anund Ellingsen i Kragerø
Halvor d.1790 g.m. Kirsti Jonsdtr. bosatt i Oksebåsen.
Jakob blir enkemann i 1737 og gifter seg igjen i 1742 med Anne Tellefsdtr. fra Tveit i Tørdal.
De fikk barna: Berte g.m. Olav Elefsen Torsdal.
Ingeborg g.m. Gunnar Lindheim
Lars som kom til Øyfjell og g.m. Kari Torsdtr.
Tellev g.m. Ingeborg Torsdtr. Hegland
Anne
Anne g.1.m. Abraham Berntsen i Kil og g.2.m. Tellef Jørgensen fra Brosdal i Tørdal.
Denne familien er også med i Bokserien "Slektsregister for Drangedal" bind 1. side 71. Reg.nr.193. Der er ikke disse barna nevnt: Halvor, Tellef, Anne og Anne.
Berte Steinarsdtr. skal være datter av Steinar Aslaksen Aakre. reg.nr. 57, men han fikk 19 barn i løpet av 3 ekteskap og av de var det bare ei som het Berte og hun var gift med en annen mann, så dette må jeg sjekke litt mere.
Kerstin.
Da er gåta løst.
Berte Steinarsdtr. er født samme året som broderen Jørgen i 1686, de var muligens tvillinger.
Om du skriver Berte Steinarsdatter født i 1686 i Family Search så får du opp hele hennes familie med foreldre, svigerforeldre og div. datoer.
Nå har du lesestoff for mange dager.
Mvh Kerstin.
Berte Steinarsdtr. er født samme året som broderen Jørgen i 1686, de var muligens tvillinger.
Om du skriver Berte Steinarsdatter født i 1686 i Family Search så får du opp hele hennes familie med foreldre, svigerforeldre og div. datoer.
Nå har du lesestoff for mange dager.
Mvh Kerstin.
Her kommer litt til.
Jeg var nettopp en tur innom Kragerø Bibliotek og tok en liten titt i Bygdeboka 1 for Bamble.
Skumleste igjennom det jeg fant om Skauen/Skogen men fant ingen Abraham Abrahamsen der.
Men jeg fant han under Huldalen, som er en plass under gården Masterød.gnr.61.
Dette stod på side 418.
Huldalen ble i 1790 skjøtet fra Rasmus Jensen til Abraham Abrahamsen for 398 rdlr.
ved takst samme år fant man jordveien god, det kunne fødes 1.hest, 3 kuer, og en del sauer på stedet. Skogen får karakteristikken tålerlig god.
Av hus nevnes Stuebygning, stolpebod, låve, lade, fehus og stall.
1793 overdro Abraham Abrahamsen plassen til Jon Torufssøn for 343 rdlr.
Når den eldste sønnen Lars blir født i 1791 står det Huuldalen. Og det stemmer med disse opplysningene. Så de flyttet nok til Kragerø etterpå.
Mvh Kerstin.
Jeg var nettopp en tur innom Kragerø Bibliotek og tok en liten titt i Bygdeboka 1 for Bamble.
Skumleste igjennom det jeg fant om Skauen/Skogen men fant ingen Abraham Abrahamsen der.
Men jeg fant han under Huldalen, som er en plass under gården Masterød.gnr.61.
Dette stod på side 418.
Huldalen ble i 1790 skjøtet fra Rasmus Jensen til Abraham Abrahamsen for 398 rdlr.
ved takst samme år fant man jordveien god, det kunne fødes 1.hest, 3 kuer, og en del sauer på stedet. Skogen får karakteristikken tålerlig god.
Av hus nevnes Stuebygning, stolpebod, låve, lade, fehus og stall.
1793 overdro Abraham Abrahamsen plassen til Jon Torufssøn for 343 rdlr.
Når den eldste sønnen Lars blir født i 1791 står det Huuldalen. Og det stemmer med disse opplysningene. Så de flyttet nok til Kragerø etterpå.
Mvh Kerstin.
-
Du er fantastisk
Tusen, tusen takk, dette er helt utrolig
Mvh
Anne-Berit

Tusen, tusen takk, dette er helt utrolig

Mvh
Anne-Berit
-
Da jeg "googlet" Steinar Aslaksen, fant jeg hjemmesiden til Holla-og Lundeslekten.
Der var det mye godt lesestoff, og jeg kunne gå bakover i direkte linje til ane nr. 57064... Helt utrolig
)
Anne-Berit
Der var det mye godt lesestoff, og jeg kunne gå bakover i direkte linje til ane nr. 57064... Helt utrolig

Anne-Berit
- Gunnar Aabøe
- Sted: SANNIDAL
Hei,
Gøy å se det som dere skriver her.
Siden dette også er min slekt så var det artig å lese.
Kerstin du skriver:
Elev Nilsen er sønn av:
Jeg har notert meg at Nils Nilsen (Landsverk) dør 78 år gammel 10/6 1726. Dette stemmer jo bra med fødselsåret. Hvor har du 1712 fra ?
Det kan også være av interresse å vise til Digitalarkivet debatt 36855: Paa fantestien av M.J.Mathiassen Skou.
Abraham Abrahamsen var sønn av Abraham Jonsen Hulldalen døpt 14/5-1741 i Drangedal og Alaug (Alov) Larsdatter døpt 21/4-1745 i Sannidal.
Alaug Larsdatter er søster til Aslaug Larsdatter (Skauen) som vandrer om med Håvar Hedde og som er omtalt i den debatten jeg viser til her.
Jeg har jobbet en god del med denne slekten.
Anne-Berit er dette din slekt også ?
m.v.h. Gunnar.
Gøy å se det som dere skriver her.
Siden dette også er min slekt så var det artig å lese.
Kerstin du skriver:
Elev Nilsen er sønn av:
Jeg har notert meg at Nils Nilsen (Landsverk) dør 78 år gammel 10/6 1726. Dette stemmer jo bra med fødselsåret. Hvor har du 1712 fra ?
Det kan også være av interresse å vise til Digitalarkivet debatt 36855: Paa fantestien av M.J.Mathiassen Skou.
Abraham Abrahamsen var sønn av Abraham Jonsen Hulldalen døpt 14/5-1741 i Drangedal og Alaug (Alov) Larsdatter døpt 21/4-1745 i Sannidal.
Alaug Larsdatter er søster til Aslaug Larsdatter (Skauen) som vandrer om med Håvar Hedde og som er omtalt i den debatten jeg viser til her.
Jeg har jobbet en god del med denne slekten.
Anne-Berit er dette din slekt også ?
m.v.h. Gunnar.
Gunnar.
Du spør hvor jeg har funnet 1712. Jeg er redd det må ha vært FS.
Jeg tok en sjekk der igjen og sammenlignet med utskriften av kirkeboka.
Først søkte jeg i FS på Niels Nielsen Landsverk og da fikk jeg opp at han var født 1663 og døde 12.3.1716 og at han døde 20.3.1726. eller 10.6.1726.
Så søkte jeg på Niels Nielsen og da var han født 1648 og døde 1712.
Konklusjon: Dobbelt sjekk alle opplysninger som er funnet på FS.
Kerstin.
Du spør hvor jeg har funnet 1712. Jeg er redd det må ha vært FS.
Jeg tok en sjekk der igjen og sammenlignet med utskriften av kirkeboka.
Først søkte jeg i FS på Niels Nielsen Landsverk og da fikk jeg opp at han var født 1663 og døde 12.3.1716 og at han døde 20.3.1726. eller 10.6.1726.
Så søkte jeg på Niels Nielsen og da var han født 1648 og døde 1712.
Konklusjon: Dobbelt sjekk alle opplysninger som er funnet på FS.
Kerstin.