Jeg har kikket litt mer på dette. Kerstin fant en annen Niels Marcus Nielsen, men det snedige er at disse to Niels Marcus'ene er i slekt

Han som Kerstin nevner er bror til min forfar Johan Albrekt Nielsen Skauen. Far til "din" Niels Marcus Nilsen het Niels Nielsen Lågasken. Han hadde en søster som het Anne Marie som var gift med Abraham Abrahamsen. Deres sønn Niels Abrahamsen var gift med Ane Karine Ingebretsdatter og var foreldre til "min" Niels Marcus Nielsen

Vi er i slekt via "din" Niels Marcus Nielsen bestefar Niels Ellefsen Landsverk/Lågasken.
På den andre siden, mor siden til Niels Marcus, går din slekt til Kreierholmen. (Skrives også Kreyerholmen og Krejerholmen) Kreierholmen er en idyllisk liten øy på innsiden av Røsholmen ved østenden av Oterøy. En av de første som nevnes med tilknytning her er Peder Reyersen som nevnes i losrullen av 1732, å være 60 år og født i Moss.
Siden han ser ut til å være din stamfar så kan det jo være artig å vite at han også er stamfar til Bjørnstjerne Bjørnsson og Richard Nordraak. På brukerforumet til Digitalarkivet har denne slektsgrenen vært diskutert, så der finnes nok en del opplysninger om dette.
m.v.h. Gunnar.