Anne Dorthea Danielsdatter

Moderator: MOD_Telemark

Svar
gj03821
Sted: SKIEN

Anne Dorthea Danielsdatter

Legg inn av gj03821 » 15. september 2008 kl. 19.24

Skulle ønske meg flere opplysninger om denne kvinnen. Det jeg har funnet ut er: f. Slemdal( Kikut) 5.okt 1854, døpt 22.okt. 1854 og konfirmert i Gjerpen 3.okt. 1869. I folketellinga 1865, finner jeg henne(?) i Slemdal som gjeterske, 12 år gammel. Hun var gift med Nils Nilsen, sønn av Niels Thorstensen, som jeg har etterlyst i Sauherad. Anne Dorthea og Nils ble gift 20.april 1877 i Gjerpen, og jeg har funnet dem i 1900 tellingen, bodde da på Tufte i Gjerpen. Foreldrene til A.D. har jeg funnet må være (etter dåp og konfirmasjon) Daniel Danielsen, Gurholt og pike Inger Lovise Saubrekka under Øverby. Disse to finner jeg ikke i noen telling; eller jeg kan ha oversett dem. Er det noen som kan hjelpe meg?

Hilsen Ellen

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Re: Anne Dorthea Danielsdatter

Legg inn av gj00026 » 16. september 2008 kl. 0.36

Ellen Hansen skrev:Foreldrene til A.D. har jeg funnet må være (etter dåp og konfirmasjon) Daniel Danielsen, Gurholt og pike Inger Lovise Saubrekka under Øverby. Disse to finner jeg ikke i noen telling; eller jeg kan ha oversett dem. Er det noen som kan hjelpe meg?

I henhold til dåpen var ikke foreldrene gift (de var ungkar og pike). Derfor finner du dem nok ikke på samme sted i folketellinga 1865. For den saks skyld kan de også være døde før det.

Det står forresten "Sandbrekka u. Øverby" på Inger Lovise - normal staving i dag er Sandbrekkene under Øvrebø.

Svar

Gå tilbake til «Siljan»