Olaf Magnus Olsen Bakkeløkken - konfirmasjon i Notodden?

Notodden som begrep oppstod først i ca 1900. Heddal eller Hitterdal er betegnelsen på dette området før denne tid. I tillegg innholder Notodden bygda Gransherad.

Moderator: MOD_Telemark

Svar
Ivan Bjarne Kristensen
Innlegg: 509
Registrert: 3. desember 2010 kl. 21.35
Sted: MJØNDALEN

Olaf Magnus Olsen Bakkeløkken - konfirmasjon i Notodden?

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 3. desember 2010 kl. 21.43

Olaf Magnus Olsen Bakkeløkken er min kones farfar. Han er født i Hakadal 01.08.1899, og jeg har funnet ham videre i folketellingene i 1900 og 1910. I 1910 bor familien i Grønvoldsfos st. i Heddal herred. Jeg har funnet konfirmasjonene til et par av hans eldre brødre i Lisleherad - den siste i 1912. Olaf Magnus bør være konfirmert ca. 1914.
Det foretas lysning for ham i Notodden kirke i 1925, men det er ikke lagt ut kirkebøker med vielse i Notodden så sent, så vielsen har jeg ikke funnet. Han gjenfinnes derimot i Frogner sogn i Lier, hvor min kones far og hans lillebror blir født i 1926 og 1927. Og han gifter seg pånytt i Bragernes kirke i 1932, hvor det bemerkes at hans første ektefelle døde i 1831, med dødsflad og begravelser i Frogner sogn i Lier er heller ikke tilgjengelig på internett.
Familien er stort sett engasjert ved jernbanene, så jeg har prøvd å følge jernbanen og sjekket diverse sogn - desverre uten hell.
Har noen snublet over Olaf Magnus Olsen Bakkeløkkens konfirmasjon - i Notodden eller noe annet sted i Telemark/Buskerud eller noe helt annet?[/i]

gj11849
Innlegg: 1
Registrert: 11. desember 2010 kl. 17.14
Sted: Porsgrunn

Re: Olaf Magnus Olsen Bakkeløkken - konfirmasjon i Notodden?

Legg inn av gj11849 » 11. desember 2010 kl. 17.22

Hei!
Olaf Magnus Olsen Bakkeløkken var gift med Martha Rambye fra Notodden, hun var søskenbarnet til min mor. De bodde på Nøtterøy og er begge begravet der. Han døde 28.08.1970. (Felt C3Rad06).

Ellen Markanovic :)

Ivan Bjarne Kristensen
Innlegg: 509
Registrert: 3. desember 2010 kl. 21.35
Sted: MJØNDALEN

Re: Olaf Magnus Olsen Bakkeløkken - konfirmasjon i Notodden?

Legg inn av Ivan Bjarne Kristensen » 11. desember 2010 kl. 21.18

Hei og takk for respons.
Det er korrekt, at min kones farfar etterhvert ble gift med Martha Randbye (eller Ramby, Ramberg eller noe sånt - det skrives forskjellig i kirkebøkene!). De ble viet i Bragernes kirke i Drammen 13.08.1932, og de bodde først på Lierstranda på Brakerøy i Drammen før de flyttet til Nøtterøy, hvor de begge døde og ble begravet. Jeg har søkt og funnet deres begravelser og gravstøtter på DIS-norges registreringer av gravminner. De har forøvrig 2 sønner som lever i beste velgående på Tjøme (tror jeg det er).
Men Olaf Magnus var gift en gang før det, med Hanne Marie Jensen fra Lierstranda. Og de ble gift i Notodden, hvor Olaf Magnus' foreldre bodde på den tid. Det er den vielsen jeg ikke har fundet, fordi kirkebøker med vielser i Notodden ikke er tilgjengelig på internett i det tidsrom, ca. 1925, ettersom det ble lyst for dem i Notodden i 1925!
Og jeg har heller ikke funnet hans konfirmasjon i Notodden eller Hitterdal.
Hvis du ellers er interessert, så har jeg funnet litt om Martha Randbye og hennes foreldre - bla.a. var hennes mor gift to ganger - første gang med en sjømand som forsvant med en båt.

Svar

Gå tilbake til «Notodden»