For a bekjent in USA leter jeg etter opplysninger om Harald Reiersen og familien hans.
Harals Reiersen ble født 22-11-1868 i Indleggen (Holten) Ness/Sauda (det har vi)
Han reiste til USA men kom tilbake for å hente 2 brøderne
Han reiste tilbake til USA og gifted seg der med Anna Marie Andersdatter som det er noe uklarhet over fordi på noen dokumenter står at hun er født i USA, på andere at hun er født i Norge i Holden.
Mest sansynlig er det Anne Marie Andersdatter født 22/3 1874 som uekte barn født av Ingeborg Halvorsdatter Deilsbakke og enkeman Anders Anderson fra Sverige. Da en av barna er født på Deilsbakke tror vi at det er riktig mor.
De fikk 2 barn in USA:
Ruben 1893 - ?
Henry Arthur 1895 - 6-6-1983 Kristiansand
Familien reiste tilbake til Norge og fikk følgende barn:
Thoralf Idar som skal være født i Holden i 1897 men vi finner ham ikke
Han ligger gravlagt på Skien Nordre Gravlund med dødsdato 1917 men vi finner ingen dødsrecord.
Anders Edwin født 12-4-1899 i Holden (Deilsbakke) den har vi funnet døpt.
Kato William 31-3-1902 Skien - 18-8-1907 Skien: kan ikke finne fødsel kun dødsrecord
Sverre 10-8-1904 Skien 17-7-1992 Skien (nordre gravlund) Vi har funnet han døpt.
Ingeborg Marie 12-9-1905- 24-2-1991 Skien Vi har funnet den.
Harald Reiersen skal i følge gravstein på nordre gravlund ha død i 1909 og kona
Anna Marie Reiersdatter skal ha død i 1917 samme år som sønnen men vi finner ingen av disse records.
So vi leter etter :
Dødsrecord Harald in 1909
Dødsrecord Anna Marie in 1917
Fød/døps and dødsrecord Thoralf Idar i 1897/1917
Fød/døps record Kato William - 1902
Ruben er med i 1900 folketelling men vi har ikke flere opplysinger.
Håper at noen som er kjent i område kan hjelpe meg å finne de manglede opplysinger.
Hilsen,
Pia
Harald Reiersen
Moderator: MOD_Telemark
- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Re: Harald Reiersen
Er det denne familien i FT 1900 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 5047#nedre
da har du jo noen fødesteder å gå ut fra.
Gravstedet på Nordre gravlund http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=2851892
da har du jo noen fødesteder å gå ut fra.
Gravstedet på Nordre gravlund http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=2851892
Hei takk for svaret. Det er korrekt familie i 1900 og fødested skal være Holden, det er bare at vi ikke finner dem. Mangler det kirkebøker?
Da de er gravlagt på Nordre lund og bodde i Skien (Vi fant gravsteinen) antar vi at de har død i Skien men jeg har sett på nabo komunene også, men finner dem ikke.
Hilsen,
Pia
Da de er gravlagt på Nordre lund og bodde i Skien (Vi fant gravsteinen) antar vi at de har død i Skien men jeg har sett på nabo komunene også, men finner dem ikke.
Hilsen,
Pia
- Eva Helene Erntsen
Det er slett ikke sikkert at de eldste gravlagte på dette gravstedet er gravlagt der. De kan være ført på støtta i forbindelse med en annen gravleggelse. Jeg har fotgrafert og regisrert ganske mange gravminner og i den forbindelse sett ganske mye "rart". Bl. a. at noen har en grav uten støtte, men er ført på en "familiestøtte" et annet sted på kirkegården. Det rareste var at jeg fant en person med gravstøtte på TO forskjellige kirkegårder. (bunnet visstnok i en familiefeide om hvor vedkommende skulle begraves). I flg. kirkevergen var det ikke uvanlig med oppføring av tidligere avdøde på en ny "familiestøtte", dette for å ha et gravminne over alle familiemedlemmene. De andre gravene er da sannsyneligvis slettet. Kanskje dette er det som har skjedd i ditt tilfelle. Har du foresten hørt med kirkevergen om hvem som er fester til gravstedet? Vedkommende er antagelig en slektning og kan ha opplysninger.
- Eva Helene Erntsen
Kikket litt i mine dokumenter, Harald-Anna-Thorolf var ikke ført i kirkevergens lister. Så forklaringen kan være som jeg har skissert over.
Takk for svaret, jeg har tenk detsamme at de kunne ha blitt begravd et annet sted men de bodde i holden/ skien og toralf skulle vært født i Holden.
Jeg har let i nabo kommunene også, eller inn andere komuner som kunne ha tilknytning, sauherad, bø, kristiansand. Hadde kanskje håpet at noen har forsket på samme familien
.
Jeg har hatt kontakt med kirkeverge og fått oppgitt festerens navn, og formiddlet informasjonen videre til USA.
Takk
Pia
Jeg har let i nabo kommunene også, eller inn andere komuner som kunne ha tilknytning, sauherad, bø, kristiansand. Hadde kanskje håpet at noen har forsket på samme familien

Jeg har hatt kontakt med kirkeverge og fått oppgitt festerens navn, og formiddlet informasjonen videre til USA.
Takk
Pia
Hei.
Jeg vet ikke om denne saken fortsatt er i gang men jeg er en del av den familien du snakker om. Harald var min tip oldefar, far til min oldefar Sverre som igjen er far til min bestefar Johnny.
Ta gjerne kontakt på min mail [email protected] hvis du fortsatt er interrisert
Jeg vet ikke om denne saken fortsatt er i gang men jeg er en del av den familien du snakker om. Harald var min tip oldefar, far til min oldefar Sverre som igjen er far til min bestefar Johnny.

Ta gjerne kontakt på min mail [email protected] hvis du fortsatt er interrisert