Markus Markussen Brinch i Brevik slutt av 1600-tallet

Moderator: MOD_Telemark

Svar
Per Tore Torgersen
Innlegg: 17
Registrert: 13. desember 2004 kl. 20.34
Sted: STAVANGER

Markus Markussen Brinch i Brevik slutt av 1600-tallet

Legg inn av Per Tore Torgersen » 10. juni 2005 kl. 16.42

I en sjølægdrulle i 1706 er Markus Markussen Brinch registrert bosatt på Skarvøy i Spind (Farsund), 32 år gammel og født i Brevik. Han var borger til Kristiansand og hadde i 1703 blitt gift med Anne Hansdatter Rolach. Han døde ca. 1722 på Skarvøy og hadde flere barn.

Er det noen som kjenner til hans foreldre og/eller evt. søsken?

Sansynlivis er det han som i ett manntall i Brevik i 1701 registrert under ”ung-karle”. Samtidig er det trolig moren som bor på ”Øen” i Brevik, omtalt som ”Marcus Brinchis enche”. Siden jeg er lite kjent i Brevik, kan kanskje også noen fortelle meg om hva som er "Øen"?

Søsteren til hans kone, Kristine Hansdatter Rolach, ble ca. 1720 gift med Jochum Brinch, Flekkefjord. Kanskje noen som kjenner til hvem som var hans foreldre?

Inger Vindal Kvennodd
Innlegg: 71
Registrert: 23. desember 2004 kl. 9.48
Sted: BREVIK

Re: Markus Markussen Brinch i Brevik slutt av 1600-tallet

Legg inn av Inger Vindal Kvennodd » 19. september 2005 kl. 16.05

Hei Per

Jeg er født og oppvokst og bor i Brevik.

Kan pr.d.d. ikke svare deg ang. foreldre til Markus Markussen Brinch eller noe om ham. Men i Brevik har vi et fantastisk historielag som blant annet har skrevet mye om sjøfart og Brevik i eldre tider.

"Øen" som du skriver er en øy som for veldig lenge siden ble brukt til å ha griser på beite. Denne øyen ble derfor lenge hetende "Sylterøen".

Er ikke helt sikker på når den første broen ble bygget fra fastlandet til Øya, men det er ikke mer enn et lite sund ( vel 15-20 meter) fra fastlandet til Øya.

Men Øya har en rik historie med mange nedtegnelser fra. Skal prøve å få tak i noen som kanskje kan hjelpe oss videre på vei med ditt spørsmål.

Mvh.

Inger Kvennodd :D

Per Tore Torgersen
Innlegg: 17
Registrert: 13. desember 2004 kl. 20.34
Sted: STAVANGER

Re: Markus Markussen Brinch i Brevik slutt av 1600-tallet

Legg inn av Per Tore Torgersen » 19. september 2005 kl. 21.36

Takk for svar. Håper du klarer å få tak i noen som kan hjelpe oss videre på vei...

Inger Vindal Kvennodd
Innlegg: 71
Registrert: 23. desember 2004 kl. 9.48
Sted: BREVIK

Re: Markus Markussen Brinch i Brevik slutt av 1600-tallet

Legg inn av Inger Vindal Kvennodd » 26. september 2005 kl. 21.38

Hei Per

Har idag vært på biblioteket og funnet en bok fra 1946 hvor det står noen få ord om Brinch (Bring)

I skattemanntallet for 1679 fant jeg Marcus Bring oppført med 1 rdl. 2 ort (side 35)

På side 41 står følgende:

Blant strandsitterne var det en del av utenlandsk opprinnelse. Der finner jeg Marcus Brinks enke, så han måtte ha kommet flyttende til Brevik og Øya og bosatt seg der.

Jobber videre med dette.

Om du ønsker det kan jeg sende deg på mail avfotografert disse sidene, men da må jeg ha din mailadresse.

Min mailadresse er: v-kvenno@online.no

Mvh.
Inger Kvennodd

Svar

Gå tilbake til «Porsgrunn»