Halvor Jørgensen (Løvsjø)

Moderator: MOD_Telemark

Svar
Elisabeth Skaret
Sted: RASTA

Halvor Jørgensen (Løvsjø)

Legg inn av Elisabeth Skaret » 25. oktober 2013 kl. 23.38

Hei!

Jeg har lagt ut en etterlysning etter Halvor Jørgensen fra Brevik/Eidanger på USA/Canada. Den er altfor lang til å skrives to ganger.
Men hvis det er noen som vet hva som skjedde med ham etter at han kom til USA i 1906 ville jeg bli svært glad.
Han var min fars farfar.

Mvh
Elisabeth Skaret

Brukeravatar
Marit Sørli

Re: Halvor Jørgensen (Løvsjø)

Legg inn av Marit Sørli » 26. oktober 2013 kl. 14.07

Legger til en kopi av den etterlysningen , så det er kjapt å " lese seg opp ".

(Det er ikke nødvendig å skrive alt på nytt , Elisabeth , du bare markerer teksten på det første innlegget , kopierer, flytter til nytt innlegg , et museklikk , og vips...... )

Du kan også legge til en link , slik som denne :

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=120075

Her er kopien :

Nytt InnleggSkrevet: 25 Okt 2013 23:31:53 Tittel: Halvor Jørgensen (Løvsjø). Svar med Sitat

--------------------------------------------------------------------------------

Hei!
Jeg ønsker å få greie på hva som skjedde med oldefar Halvor. Han ble i sin tid funnet av Frelsesarmeen, men de har slettet alle søk de har foretatt før 1978.
Ifølge familien fant Frelsesarmeen ut at han var død.

Halvor Ingvald Jørgensen født 19/1 1867 i Eidanger av foreldre Jørgen Nielsen og hustru Maren Halvorsdr. Brevigsaasen.

15/6 1892 gifter han seg med Elise Karlsdr. Løvsjø. Foreldre Karl Magnus Gustavson Løvsjø og Maren Pedersdr Løvsjø.

Jeg tror aldri Halvor brukte etternavnet Løvsjø, men jeg vet ikke.

FT 1900 Brevik
Da bodde hele familien på Sætre. Det står at Halvor er født i 1865. Halvor bor da midlertidig i Porsgrunn. Stilling isstuer.

FT 1910 Brevik
Der står det antatt oppholdssted: Cicago. Flere aar i Amerika.

Emigranter over Kristiania 1871 - 1930 ny
20/7 1906 reiser han til Boston. Han er sømand. Billetten er forhåndsbetalt. Merknad: Søfartsbog (søfartsbogen kommer jeg tilbake til)

Boston Passenger and Crew Lists 1820 - 1943
Ankomst 2/8 1906
Det står at han skal til Chicago, Illinois. Han skal til sin "brother in law" (Beck) Johan Bach. Adressen er, jeg tror det står 885 W. Washington Blvd (Ward 35). Men jeg tror det er feil.
Så står det: Returning home to Decembre

Denne brother in law var Johan Peter Backman (navnet blir skrevet litt forskjellig). Han var gift med Halvors søster Ingeborg Elise Jørgensdr. De emigrerte i 1891. Og de bodde i Chicago Ward, Cook.

Jeg vet ikke om Halvor noen gang kom til Chicago, jeg vet ikke når familien etterlyste ham, jeg vet bare at oldemor var enke i veldig mange år.

Denne søfartsbogen forstår jeg ikke hvorfor er nevnt. Sjøinnrulleringen i Brevik. Hovedrulle 4, oppslag 169, patent nr 1143 står det: 13/7 1906 Anmeldt Afreise til Udlandet.

Han hadde flere familiemedlemmer han kunne ha reist til også. Elise hadde en bror, Carl Martin, født 20/3 1870. Jeg er ikke helt sikker på hvor han bodde i 1906, men etterhvert kom han også til Ward, Chicago, Cook.

I 1887 forsøkte Halvor å rømme i London, så det kan godt hende han gjorde det i USA også. Det kan også hende at Frelsesarmeen fant ham gift eller ihvertfall i live, men at familien fant det best å si han var død.

Dette ble skrekkelig mye.

Mvh
Elisabeth Skaret

Elisabeth Skaret
Sted: RASTA

Re: Halvor Jørgensen (Løvsjø)

Legg inn av Elisabeth Skaret » 29. oktober 2013 kl. 20.53

Hei!

Gåten er løst.

Mvh
Elisabeth Skaret

Svar