Helvig Olsdatter f. ca 1770 - 1780 gift med Rasmus Arvesen

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Eva Kristin Friis
Innlegg: 81
Registrert: 31. mars 2014 kl. 20.46
Sted: OSLO

Helvig Olsdatter f. ca 1770 - 1780 gift med Rasmus Arvesen

Legg inn av Eva Kristin Friis » 26. februar 2017 kl. 17.39

Hei!

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med å finne foreldrene til Helvig Olsdatter. Hun gifter seg 30.12.1800 i Tjøme kirke med Rasmus Arvesen. Hun bor da på Myre (han bor på Nedre Skjerve).

Vestfold fylke, Nøtterøy, Tjøme i Nøtterøy, Ministerialbok nr. I 3 (1791-1814), Viede 1801, Side 368-369
https://media.digitalarkivet.no/kb20070426630464
https://digitalarkivet.arkivverket.no/g ... 0001273804

I 1801 bor de to på Nedre Skjerve på Nøtterøy, og hun er da 24 år (dvs f. ca. 1777).
https://digitalarkivet.arkivverket.no/f ... 8295001947

Det er flere som er født på Nøtterøy og Tjøme på denne tiden som heter Helvig Olsdatter, og det er to som heter Helvig Olsdatter som bor på Myre som gifter seg på denne tiden. Foruten overnevnte, så er det ei Helvig Olsdatter som bor på Myre p. Svelvig som gifter seg i Tjøme kirke i 1795 med Ole Jacobsen.

Vestfold fylke, Nøtterøy, Tjøme i Nøtterøy, Ministerialbok nr. I 3 (1791-1814), Viede 1796, Side 358-359
https://media.digitalarkivet.no/kb20070426630459
https://digitalarkivet.arkivverket.no/g ... 0001273256

Hun som er gift med Ole Jacobsen bor på Hullebakk på Tjøme i FT1801, og hun er 32 år (dvs
hun er f. ca. 1769).

Følgende jente er aktuell kandidat for begge de to overnevnte: Født. 1770: Foreldre: Ole Torgersen og Sophie Helgesdatter på Myre, Tjøme.
https://digitalarkivet.arkivverket.no/g ... 0005120588

Antar at det er hun som konfirmerer seg i 1787 (17 år). Hun bor på Myre, Tjøme.
https://digitalarkivet.arkivverket.no/g ... 0000853162

Ut i fra alderen her er det kanskje mest sannsynlig at hun som er født i 1770 på Myre på Tjøme er hun som gifter seg meg Ole Jacobsen i 1795?

Her er en oversikt over andre Helvig Olsdatter som jeg har funnet som er født mellom 1770 og 1779 på Tjøme eller Nøtterøy:

Født 1772: Foreldre: Ole Mogensen og Inger Christiene Christophersdatter, Ferder, Tjøme. Konfirmerer seg i 1789 (17 år) og bor da på Ferder, Tjøme. Ugift i FT 8101. => Kan ikke være henne.

Født 1776: Foreldre: Ole Christensen og Maria Sivertsdatter, Natval, Nøttterøy. Død 1779. => kan ikke være henne.

Født 1782: Foreldre: Ole Christensen og Maria Sivertsdatter, Natval, Nøttterøy. Konifrmerer seg 1797 (15 år) og bor da på Natval. Hun gifter seg 1803 med Lars Andersen. Hun bor da på Natval. => Kan ikke være henne.

Født 1777: Foreldre: Ole Thorsen og Helene Halvorsdatter, Stangby, Nøtterøy. Konfirmerer seg i 1893 (16 år) og bor da på Stangby. Gifter seg 1803 med Ole Olsen. Hun bor da på Stangby. => Kan ikke være henne.

Født 1779: Foreldre: Ole Iversen og Berthe Jacobsdatter, Anhildrød, Nøtterøy. Død 1781. => Kan ikke være henne.

Når og hvor er så Helvig Olsdatter som gifter seg med Rasmus Arvesen født, og hvem er hennes foreldre? Jeg kan selvsagt ha oversett noe i søkene jeg har gjort over, men kan det være at hun er fra et annet sted en Tjøme eller Nøtterøy?
Jeg ville være takknemlig for hjelp med å finne ut dette.

Hilsen
Eva
Sist redigert av Eva Kristin Friis den 11. mars 2017 kl. 12.09, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Helvig Olsdatter f. ca 1770 - 1780 gift med Rasmus Arves

Legg inn av gj00026 » 2. mars 2017 kl. 0.55

Eva skrev:Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med å finne foreldrene til Helvig Olsdatter. Hun gifter seg 30.12.1800 i Tjøme kirke med Rasmus Arvesen. Hun bor da på Myre (han bor på Nedre Kjerve).


Nøtterøy-presten spesifiserer ikke hvor vielsene har foregått; Nøtterøy kirke, Tjøme kirke eller hjemme. I dette tilfellet er det grunn til å anta at vielsen har foregått i Nøtterøy kirke, da Myre i denne sammenhengen må være plassen Myra under Trolltorød (som grenser til Skjerve).

Siden du effektivt har eliminert aktuelle Helvig Olsdatter født i Nøtterøy prestegjeld, ser det ut til at den etterspurte Helvig Olsdatter var innflytter.

Det finnes sikkert mange kandidater. Én mulighet er Helvig Olsdatter, døpt 25. januar 1778 i Stokke som datter av Ola Andersen (ca. 1714-1781) og Maria Persdatter (omkr. 1735-1782) på Rønningen under Årholt i Arnadal sogn i Stokke prestegjeld. Denne Helvig var i live ved skiftet etter faren i 1782, men siden vet jeg ikke hvor hun ble av. Hun kan være konfirmanten Helvig Olsdatter Valberg i Stokke i 1796, men hun kan også være død ung. Men hun ble altså foreldreløs som 4-åring, og da ingen av hennes søsken vokste opp, var hennes eneste kjente nære slektning ei 40 år eldre halvsøster Mari Olsdatter.

Hvis dette er riktig Helvig Olsdatter, hvilket jeg på ingen måte vil hevde er noe annet enn en mulighet, vil Helvig Olsdatters og Rasmus Arvesens eldste datter Inger Maria være oppkalt etter farmor og mormor. Det er et indisium, men det blir altfor spinkelt alene.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

Eva Kristin Friis
Innlegg: 81
Registrert: 31. mars 2014 kl. 20.46
Sted: OSLO

Re: Helvig Olsdatter f. ca 1770 - 1780 gift med Rasmus Arves

Legg inn av Eva Kristin Friis » 4. mars 2017 kl. 13.12

Tusen takk! Dette var et fint forslag. Jeg vil se mer på det!
Beklager sent svar fra min side.

Jeg var litt forvirret av at overskriften på kirkeboka i digitalarkivet for vielsen er "Vestfold fylke, Nøtterøy, Tjøme i Nøtterøy, Ministerialbok nr. I 3 (1791-1814), Viede 1801, Side 368-369". Men, slik jeg forstår det nå så er det snakk om Nøtterøy kirkebok for både Nøtterøy og Tjøme (hvor kirken som du skriver er uspesifisert). Helvig og mannen bor senere (når barna blir født) på Myra under Trolltorød.

Takker igjen!

Hilsen
Eva

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Helvig Olsdatter f. ca 1770 - 1780 gift med Rasmus Arves

Legg inn av gj00026 » 4. mars 2017 kl. 13.43

Eva skrev:Jeg var litt forvirret av at overskriften på kirkeboka i digitalarkivet for vielsen er "Vestfold fylke, Nøtterøy, Tjøme i Nøtterøy, Ministerialbok nr. I 3 (1791-1814), Viede 1801, Side 368-369".


= Nøtterøy sokn og Tjøme sokn i Nøtterøy prestegjeld

Du ser dette tydeligere i kildeinformasjonen, under overskriften Område.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

Eva Kristin Friis
Innlegg: 81
Registrert: 31. mars 2014 kl. 20.46
Sted: OSLO

Re: Helvig Olsdatter f. ca 1770 - 1780 gift med Rasmus Arves

Legg inn av Eva Kristin Friis » 4. mars 2017 kl. 14.32

Det ser jeg. Fint, takk for tipset om dette også.
Eva

Eva Kristin Friis
Innlegg: 81
Registrert: 31. mars 2014 kl. 20.46
Sted: OSLO

Re: Helvig Olsdatter f. ca 1770 - 1780 gift med Rasmus Arves

Legg inn av Eva Kristin Friis » 11. mars 2017 kl. 11.35

Kristian skrev: Det finnes sikkert mange kandidater. Én mulighet er Helvig Olsdatter, døpt 25. januar 1778 i Stokke som datter av Ola Andersen (ca. 1714-1781) og Maria Persdatter (omkr. 1735-1782) på Rønningen under Årholt i Arnadal sogn i Stokke prestegjeld. Denne Helvig var i live ved skiftet etter faren i 1782, men siden vet jeg ikke hvor hun ble av. Hun kan være konfirmanten Helvig Olsdatter Valberg i Stokke i 1796, men hun kan også være død ung. Men hun ble altså foreldreløs som 4-åring, og da ingen av hennes søsken vokste opp, var hennes eneste kjente nære slektning ei 40 år eldre halvsøster Mari Olsdatter.

Hvis dette er riktig Helvig Olsdatter, hvilket jeg på ingen måte vil hevde er noe annet enn en mulighet, vil Helvig Olsdatters og Rasmus Arvesens eldste datter Inger Maria være oppkalt etter farmor og mormor. Det er et indisium, men det blir altfor spinkelt alene.


Jeg har nå sett litt mere på dette, og for det første så mener jeg å kunne utelukke at hun er fra Sandar, Sem, Slagen og Tjølling. (Det er de prestegjeld jeg har sjekket så langt).

Videre har jeg sett på den Helvig Olsdatter som du nevner. Jeg tror ikke jeg har sett maken til hvor mange av hennes hel og halvsøsken som døde enten som spedbarn eller som unge voksne. I Ole Andersens første ekteskap med Engel Henriksdatter fant jeg 9 barn: Maren f. 1738, Henrik, Berthe, Anne, Henrik, Anders, Anne, Mattias og Henrik. Bare Maren, halvsøsteren du referer til lever opp.

Etter det jeg kan se så dør Engel Henriksdatter i 1773 63 år gammel, men jeg er litt usikker på om det stemmer, for Ole Andersen ser ut til å få to, kanskje fire barn med ei som heter Maren Olsdatter. Anne f. 1760 og Anders f. 1762 er født på Sollie (under Årholt), plassen Ole Andersen bodde på da barna fra barna med Engel ble født. Så er det to barn til, Marthe f. 1764 på Gjelåsen og Mattias f. 1767 på S. Torud. I alle fall de to yngste barna dør tidlig.

Er disse barna barn av den samme Ole Andersen?
Sollie under Årholt og Rønningen under Årholt ser ut til å bli brukt litt om hverandre, er det den samme plassen?

I ekteskapet (antar jeg) med Maria Pedersdatter finner jeg 5 barn. Elias f. 1774, tvillingene Engel og Anne Margrethe f. 1776, Helvig f. 1778 og Henrik f. 1779. Av disse er det bare Helvig som lever opp (hun som kanskje flytter til Nøtterøy og gifter seg der).

Ved dåpen av barna bruker presten litt forskjellig patronymikon på Maria. To ganger er det Pedersdatter, en gang Hansdatter og en gang Andersdatter. Jeg går ut i fra at det er skrivefeil, og at hun heter Pedersdatter. Jeg finner ikke vielsen mellom Ole Andersen og Maria Pedersdatter. Jeg har søkt på "Vestfold-slekt.net" i Stokke, Sem, Slagen, Andebu, Sandar, Tjølling og Nøtterøy.

Hvor kommer Maria Pedersdatter fra?

Jeg ville være takknemlig for eventuell hjelp.

Vennlig hilsen
Eva

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Helvig Olsdatter f. ca 1770 - 1780 gift med Rasmus Arves

Legg inn av gj00026 » 11. mars 2017 kl. 12.55

Eva skrev:Etter det jeg kan se så dør Engel Henriksdatter i 1773 63 år gammel, men jeg er litt usikker på om det stemmer, for Ole Andersen ser ut til å få to, kanskje fire barn med ei som heter Maren Olsdatter. Anne f. 1760 og Anders f. 1762 er født på Sollie (under Årholt), plassen Ole Andersen bodde på da barna fra barna med Engel ble født. Så er det to barn til, Marthe f. 1764 på Gjelåsen og Mattias f. 1767 på S. Torud. I alle fall de to yngste barna dør tidlig.

Er disse barna barn av den samme Ole Andersen?
Sollie under Årholt og Rønningen under Årholt ser ut til å bli brukt litt om hverandre, er det den samme plassen?


Det er riktig at Engel Henriksdatter døde i 1773. Den Ola Andersen ble gift 6/6-1760 med Mari Olsdatter, og som hadde sju barn (som jeg har funnet) med henne i tidsrommet 1760-1781, er en annen Ola Andersen.

Det er mulig at plassnavnene Solli og Rønningen er brukt om hverandre på 1700-tallet, men det tør jeg ikke si sikkert.

Eva skrev:I ekteskapet (antar jeg) med Maria Pedersdatter finner jeg 5 barn. Elias f. 1774, tvillingene Engel og Anne Margrethe f. 1776, Helvig f. 1778 og Henrik f. 1779. Av disse er det bare Helvig som lever opp (hun som kanskje flytter til Nøtterøy og gifter seg der).

Ved dåpen av barna bruker presten litt forskjellig patronymikon på Maria. To ganger er det Pedersdatter, en gang Hansdatter og en gang Andersdatter. Jeg går ut i fra at det er skrivefeil, og at hun heter Pedersdatter. Jeg finner ikke vielsen mellom Ole Andersen og Maria Pedersdatter. Jeg har søkt på "Vestfold-slekt.net" i Stokke, Sem, Slagen, Andebu, Sandar, Tjølling og Nøtterøy.

Hvor kommer Maria Pedersdatter fra?


Jeg har også registrert fem barn i dette ekteskapet. Pedersdatter er nok det riktige; det er bl.a. brukt ved trolovelse 28/12-1773 og vielse 19/6-1774 i Ramnes. Det er vel da grunn til å tro at Maria Pedersdatter var fra - eller hadde forbindelse til - Ramnes. Jeg tror ikke jeg har gjort noen forsøk på å lete henne opp i Ramnes; det er i alle fall ingen av barnas faddere som gir ledetråder, tror jeg.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

Eva Kristin Friis
Innlegg: 81
Registrert: 31. mars 2014 kl. 20.46
Sted: OSLO

Re: Helvig Olsdatter f. ca 1770 - 1780 gift med Rasmus Arves

Legg inn av Eva Kristin Friis » 11. mars 2017 kl. 13.24

Tusen takk igjen for nyttige svar!
Det var fint å få vite hvor Ola Andersen og Maria Pedersdatter giftet seg. Også takk for de andre svarene og opplysningene.

Jeg fortsetter å lete etter Helvig Olsdatter i andre prestegjeld for eventuelt å kunne utelukke andre kandidater.

Hilsen
Eva

Svar

Gå tilbake til «Nøtterøy»