Yrke Johan Friderich Friise, død 1788 i Stokke?

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Eva Kristin Friis
Sted: OSLO

Yrke Johan Friderich Friise, død 1788 i Stokke?

Legg inn av Eva Kristin Friis » 9. januar 2015 kl. 16.25

Hei!

Jeg lurer på om jeg kan få hjelp til å finne ut hva Johan Friderich Friise (Friese) levde av, og om det f.eks. finnes noe skifte, panteregister, etc etter ham.

Han begraves 11. des 1788 i Stokke.
Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Stokke, Ministerialbok nr. 3 (1771-1803), Døde og begravede 1788-1789, side 179.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-169
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 610688.jpg

Han giftet seg 29.09.1783 i Stokke, med Christiane Olsdatter. Står at han er enkemann, hun pige. Forlover Lensmann Berg og Hans Helgesen Rørkuld.

To barn fra første ekteskap i Drammen, Elen Maria Johansdatter, f. 1768 i Strømsø og Anne Rosine Johansd./Friderichsd. f. 1770 i Strømsø. Disse to konfirmerer seg og gifter seg i Stokke.

To barn i andre ekteskap i Stokke: dødfødt pigebarn 1784, og Johan Fridrich Friise f. 1786 i Rørkul ejer, Stokke, d. 1789.

Utover sønnens fødsel i Stokke har jeg ikke funnet ut hvor han bodde i Stokke.

Jeg har lenker til alle opplysningene hvis det trengs/er til hjelp. (Jeg burde kanskje ha lagt de ved nå??)

Jeg er taknemlig for hjelp. Jeg vet forøvrig heller ikke hva han levde av i Drammen.

Hilsen
Eva

Tore Haraldsen Trollsaas
Sted: LILLESTRØM

Re: Yrke Johan Friderich Friise, død 1788 i Stokke?

Legg inn av Tore Haraldsen Trollsaas » 9. januar 2015 kl. 16.52

En liten ledetråd allerede:

http://www.vigerust.net/tore/by/stroemsoe1700_1829borgere.html
(Borgerprotokoll for Strømsøe) hvor følgende er notert: 79 // 29.12 1741, Friise, Johan Friderich, Snedker

Kanskje du finner mer info i originalkilden...

mvh Tore

Eva Kristin Friis

Legg inn av Eva Kristin Friis » 9. januar 2015 kl. 17.08

Tusen takk for kjapt svar!

Hva refererer datoen 29.12 1741 til tror du? Er det når han blir borger? I så fall tror jeg dette er faren hans som også het Johan Friderich Friise/Friese, og som star oppført som snekker når han dør i Strømsø i 1774.
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Strømsø, Ministerialbok nr. I 9 (1752-1791), Døde og begravede 1774, side 217.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-196
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 630716.jpg

Sønnen (han som flyttet til Stokke) ble døbt i 1740, så hvis dette er datoen han ble borger så må det vel være faren?

Hilsen
Eva

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Legg inn av gj00026 » 9. januar 2015 kl. 23.10

Eva skrev:Hva refererer datoen 29.12 1741 til tror du? Er det når han blir borger?

Øverst på sida som Tore Trollsaas har lenket til, står det Alfabetisk Register over de i denne Protokol anførte Borgerbreve, så det er nok datoen for utstedt borgerbrev.

Eva skrev:I så fall tror jeg dette er faren hans som også het Johan Friderich Friise/Friese, og som star oppført som snekker når han dør i Strømsø i 1774.

Som Stokke-interessert har jeg hatt Johan Fridrich Friese (d. 1788) i min database, men jeg har ikke anstrengt meg for å finne hans opphav. Denne begravelsesinnførselen fra 1774 er imidlertid ei gullgruve:

Snedker Johann Fridrich Friese, født i Schlesien, een gang gifft, og i sit ægteskab fader til en Søn, som han har effterladt sig. Enkemand siden 29 Novembr 1771. 64 Aar gl.

Dermed er det ikke vanskelig å finne konas begravelse 29. november 1771, som også er ei gullgruve:

Snedker Johann Fridrich Frieses kone Maren Jørgensdatter Berg, født i Ramnæss 1698, gifft 1738 d. 1ste Juni, Moder til een Søn (af samme Navn som faderen) død d. 21de effter et langvarigt Senge Leye, 73 Aar gl.

Ramnes-røttene kan være en årsak til at Johann Fridrich Friese d.y. søkte sørover og havnet i Stokke.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

Eva Kristin Friis

Legg inn av Eva Kristin Friis » 10. januar 2015 kl. 10.43

Tusen takk for svar Kristian!

I digitalarkivet er fødestedet til J.F. Friise/Friese d. 1774 transkribert til Sihlesien, og jeg tolker det som deg, at det må være Schlesien.
http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb ... 0000655557

Takk for transkribering av Maren Jørgensdatter Bergs død, der har jeg ikke klart å tyde så mye selv, annet enn at hun må være fra Ramnes. I bygdeboka for Ramnes står det omtalt flere gårder Berg. Under Vestre Berg står det bl.a. at garden ble drevet av ei som het Maren på 1600 tallet, som jo kunne være et mulig utgangspunkt, men lenger enn det har ikke jeg kommet når det gjelder henne.

J.F. Friise/Friese d. 1774 giftet seg første gang med Nelle Kristine Korn i 1737 i Strømsø: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb ... 0000165858
De fikk ei datter, Nelle Kristine Johansdatter f. 1738. Vet ikke noe mer om henne.

Om J.F. Friese som flyttet til Stokke, så visste jeg fra et brev fra min oldemor at min oldefar som ble født 08.06.1840 i Stokke ble oppkalt etter sin bestemors far, og han ble døpt Johan Frederik Friis. Bestemoren var Anne Rosine, som blir kalt Anne Rosine Johannesd. Friise når hun konfirmerer seg i Stokke. Her er hennes og søsteren Elen Maries konfirmasjon:
Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Stokke, Ministerialbok nr. 3 (1771-1803), Konfirmerte 1784-1786, side 114.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-118
Hun blir ellers vekselsvis kalt Johansdatter og Fridrichsd. når hun får barn, men også et par ganger Friise.

I følge min oldemor, var J.F. Friise/Friese som flyttet til Stokke prest, noe jeg ikke finner noen holdepunkter for. Faren hans var snekker, det er sikkert, men jeg lurer altså på hva J.F. Friise som flyttet til Stokke levde av. Er det mulig å finne ut det? Jeg er ikke så bevandret i å finne fram til og tyde skifter, etc.

Hilsen
Eva

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 10. januar 2015 kl. 13.45

Eva skrev:Takk for transkribering av Maren Jørgensdatter Bergs død, der har jeg ikke klart å tyde så mye selv, annet enn at hun må være fra Ramnes. I bygdeboka for Ramnes står det omtalt flere gårder Berg. Under Vestre Berg står det bl.a. at garden ble drevet av ei som het Maren på 1600 tallet, som jo kunne være et mulig utgangspunkt, men lenger enn det har ikke jeg kommet når det gjelder henne.

Jeg ser ikke bort fra at hun var datter av Jørgen Pedersen Anneboe (f. 1668) og Bodil Hansdatter (d. ca. 1719) på Vestre Berg. Se Ramnes bygdebok. Men i et auksjonsskjøte vedrørende Vestre Berg datert 22. desember 1719 (begynner nederst til høyre) nevnes Jørgen Pedersen og fire barn, men ingen Maren, så jeg er usikker.

Eva skrev:J.F. Friise/Friese d. 1774 giftet seg første gang med Nelle Kristine Korn i 1737 i Strømsø: http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb ... 0000165858
De fikk ei datter, Nelle Kristine Johansdatter f. 1738. Vet ikke noe mer om henne.

Takk skal du ha. Riktig vielsesdato er 1. august 1737 (transkripsjonen er feil). Kona ble gravlagt 21. juni 1738, og dattera ble gravlagt 7. juli 1738.

Eva skrev:Om J.F. Friese som flyttet til Stokke, så visste jeg fra et brev fra min oldemor at min oldefar som ble født 08.06.1840 i Stokke ble oppkalt etter sin bestemors far, og han ble døpt Johan Frederik Friis. Bestemoren var Anne Rosine, som blir kalt Anne Rosine Johannesd. Friise når hun konfirmerer seg i Stokke.

Jeg har tidligere fulgt døtrene fram til og med folketellinga 1801, men ikke videre. Deres mor, som ved dåpene på Strømsø i 1768 og 1770 tillegges slektsnavnet Vahl eller Hval, må være den Anne Maria Svensd. Grønbak som ble gravlagt 3. januar 1783 i Stokke, 38 år gammel.

Johan Fridrich Friese og Anne Maria Svensdatter hadde for øvrig ei datter født allerede 1764, døpt 6. april 1764 på Strømsø, ved navn Johanne Maria. Jeg har ikke undersøkt nærmere omkring henne; det kan være at hun døde som barn.

Eva skrev:I følge min oldemor, var J.F. Friise/Friese som flyttet til Stokke prest, noe jeg ikke finner noen holdepunkter for. Faren hans var snekker, det er sikkert, men jeg lurer altså på hva J.F. Friise som flyttet til Stokke levde av. Er det mulig å finne ut det? Jeg er ikke så bevandret i å finne fram til og tyde skifter, etc.

Det høres svært tvilsomt ut at han var prest. Jeg har ikke funnet spor etter ham i skifteprotokollene eller pantebøkene for Søndre Jarlsberg sorenskriveri; trolig har han levd som arbeider, kanskje som snekker, som sin far.

Men dersom det er riktig at Maren Jørgensdatter Berg var datter av Jørgen Pedersen Anneboe, var i tilfelle Jørgens far - Johan Friderichs mulige morfars far - sokneprest Peder Jørgensen Christianstad (ca. 1635-1703) i Andebu. Kan det tenkes at minnet om soknepresten har overlevd i åtte-ni generasjoner, men at man har koblet sokneprestembetet til feil person?
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar

Eva Kristin Friis

Legg inn av Eva Kristin Friis » 10. januar 2015 kl. 16.43

Tusen, tusen takk Kristian, her var det mye nytt og interessant!

Først til Nelle Kristine Korn. Jeg hadde ikke dødsdato for henne, og ser at hun bare omtales som Friderich Friises hustru ved sin død. Tusen takk for at du fant dette. Det var i alle fall ikke en rett fram søkbar måte å finne henne, for jeg ser at i transkripsjonen i digitalarkeivet så står hans navn som Friderich Riises. Det var også nytt for meg at datteren døde som spebarn. (I kirkeboka synes jeg det står Nille (?), men i digitalarkivet står det Nela).

Så til Anne Maria Svendsd. Jeg hadde heller ikke funnet hennes død, og jeg har antatt at hun døde i Strømsø/Bragernes. Vet du om Grønbak er en plass i Stokke? Jeg har ikke vært borti det navnet før. Tusen takk for at du fant dette også. Er enig i at det er sannsynlig at det er henne, og så dør hun jo før han gifter seg på nytt (samme år).

Jeg har ikke funnet ut hvor Anne Marie S. kom fra. Tror du det er mulig å finne ut?

Johanne Maria: Ser at hun er "uægte", og at moren er Anne Marie Svendsd. I og med at hun heter Johanne, så er det kanskje sannsynlig at det er Johan Friderich som er faren? Tusen takk for dette også!

Synd at det ikke er noe å finne om J.F. Friise i skifteprotokollene eller pantebøkene for Søndre Jarlsberg sorenskriveri. Det høres sannsynlig ut at han f.eks. var snekker som faren. Nå som jeg vet at han flyttet til Stokke med hele familien før første kona døde, så må det jo være noe inntektsrelatert som har fått dem til å flytte til Stokke. (Jeg har tidligere tenkt at det var pga giftemål nr. 2.)

Det er jo ikke utenkelig at fortellingen om (noe så stort som) en prest var noe som ble gjenfortalt i mange generasjoner. Generasjonene etter var i alle fall "vanlige" gårdbrukere. Synd det ikke lar seg verifiere, i og med at ingen Maren er nevnt i det skiftet du fant. Tusen takk for at du sjekket dette også! Jeg må nok bruke litt tid for å klare å lese noe særlig av det som står der...

Tusen tusen takk igjen for så mye hjelp! Dette er noe jeg har lurt på veldig lenge, uten å komme videre.

Hilsen
Eva
P.S. Står det beskrevet noe sted hvordan man kan lage så fine lenker som du bruker? (Dette er første gangen jeg er inne og skriver noe her).

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 10. januar 2015 kl. 17.24

Eva skrev:Først til Nelle Kristine Korn. Jeg hadde ikke dødsdato for henne, og ser at hun bare omtales som Friderich Friises hustru ved sin død. Tusen takk for at du fant dette. Det var i alle fall ikke en rett fram søkbar måte å finne henne, for jeg ser at i transkripsjonen i digitalarkeivet så står hans navn som Friderich Riises. Det var også nytt for meg at datteren døde som spebarn. (I kirkeboka synes jeg det står Nille (?), men i digitalarkivet står det Nela).

Det står nok Nelle. Den første e har en liten løkke som skiller den fra en i. Den siste l er litt lav, slik at den i kombinasjon med den påfølgende e kan oppfattes som en a som ikke er lukket i toppen.

Eva skrev:Så til Anne Maria Svendsd. Jeg hadde heller ikke funnet hennes død, og jeg har antatt at hun døde i Strømsø/Bragernes. Vet du om Grønbak er en plass i Stokke? Jeg har ikke vært borti det navnet før. Tusen takk for at du fant dette også. Er enig i at det er sannsynlig at det er henne, og så dør hun jo før han gifter seg på nytt (samme år).

Jeg kjenner ikke Grønbak som noe stedsnavn i Stokke, så jeg har oppfattet det som et slektsnavn. Det er fornavn, patronym og det faktum at dødsfallet skjedde i "passe" tid før Johan Fridrich Friese giftet seg på nytt, som gjør at jeg kobler dette dødsfallet til Friese-familien.

Eva skrev:Jeg har ikke funnet ut hvor Anne Marie S. kom fra. Tror du det er mulig å finne ut?

Det kan vi jo håpe. Men det er ikke sikkert at det er enkelt å forutsi hvilken kilde en eventuell løsning finnes i. Ofte er det slik at man finner løsningen når man egentlig leter etter noe helt annet!

Eva skrev:Johanne Maria: Ser at hun er "uægte", og at moren er Anne Marie Svendsd. I og med at hun heter Johanne, så er det kanskje sannsynlig at det er Johan Friderich som er faren?

Etter oppramsinga av fadderne skriver presten: Udlagt til Barnefader Johan Frise

Legg forresten merke til at det er en snekker og en snekkersvenn blant fadderne. Det tyder på at personene tilhører et snekker-miljø.

Eva skrev:Det er jo ikke utenkelig at fortellingen om (noe så stort som) en prest var noe som ble gjenfortalt i mange generasjoner. Generasjonene etter var i alle fall "vanlige" gårdbrukere. Synd det ikke lar seg verifiere, i og med at ingen Maren er nevnt i det skiftet du fant.

Det er ikke noe skifte, og nettopp derfor står saken uavklart. Hadde det vært et skifte, og Maren ikke var nevnt, kunne vi utelukket henne som datter av Jørgen Pedersen på Vestre Berg. Derimot er det et skjøte, der selgerne ikke er nevnt eksplisitt. Det er en del personer som har undertegnet skjøtet, og noen har undertegnet på vegne av sine myndlinger. Det er ikke sikkert at alle barna til Jørgen Pedersen er nevnt, og det er det som i tilfelle er forutsetninga for å plassere Maren som datter på Vestre Berg.

Eva skrev:P.S. Står det beskrevet noe sted hvordan man kan lage så fine lenker som du bruker? (Dette er første gangen jeg er inne og skriver noe her).

Når du skriver et innlegg, har du en del verktøy i knappelinja i øvre del av skjermbildet (under emnets tittel). For eksempel B (fet skrift), i (kursiv skrift) osv. Helt til høyre er det en knapp URL, som du kan bruke til å lage lenker. Holder du musepekeren over knappen, vil du få forklaring på hvordan lenke og lenketekst skal plasseres.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar

Eva Kristin Friis

Legg inn av Eva Kristin Friis » 11. januar 2015 kl. 13.53

Tusen takk igjen!

Johanne Marie: Obs, så ikke teksten om utlagt barnefar... Da er jo alt klart med den saken, og også interessant med snekkere som faddere :-)

Anne Marie Svendsdatters død i Stokke: Synes det er litt rart at hun står oppført med "etternavnet" Hval/Vahl mens hun bor i Strømsø, mens hun får "etternavnet" Grønbak når hun dør i Stokke. Kan det være at hun har bodd på to forskjellige steder som ung, både Hval/Vahl og Grønbak? Jeg tok en rask sjekk og kunne ikke finne noen som ble døpt Anne Marie, med en far som het Svend i aktuelt tidsrom i Stokke i alle fall, og jeg finner heller ingen Anne Marie Svendsdatter som dør i aktuelt tidsrom i Strømsø (bør gås mer nøye igjennom). Er det noe annet utover dette som kan sjekkes for å få enda større sikkerhet for at den Anne Marie S. som dør i Stokke er "riktig" person?

Tusen, tusen takk igjen for veldig god hjelp!

Hilsen
Eva

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 11. januar 2015 kl. 16.14

Eva skrev:Anne Marie Svendsdatters død i Stokke: Synes det er litt rart at hun står oppført med "etternavnet" Hval/Vahl mens hun bor i Strømsø, mens hun får "etternavnet" Grønbak når hun dør i Stokke. Kan det være at hun har bodd på to forskjellige steder som ung, både Hval/Vahl og Grønbak? Jeg tok en rask sjekk og kunne ikke finne noen som ble døpt Anne Marie, med en far som het Svend i aktuelt tidsrom i Stokke i alle fall, og jeg finner heller ingen Anne Marie Svendsdatter som dør i aktuelt tidsrom i Strømsø (bør gås mer nøye igjennom). Er det noe annet utover dette som kan sjekkes for å få enda større sikkerhet for at den Anne Marie S. som dør i Stokke er "riktig" person?

Jeg har såpass god oversikt over Stokkes befolkning på denne tida, at det er fristende å si at det ikke kan være andre. Men helt sikker kan jeg jo ikke være!

Dette med slektsnavn er så labilt på 1700-tallet, at jeg ikke ser det som noe voldsomt "problem" at en person opptrer med to ulike slektsnavn.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar

Eva Kristin Friis

Legg inn av Eva Kristin Friis » 11. januar 2015 kl. 22.09

Anne Marie Svendsdatters død i Stokke: Tenkte faktisk at det var med bakgrunn i din kunnskap både om Stokke og historie/slektsforskning at du fant fram til hennes død og mener at det er henne :-)

Takker så mye igjen!

Eva

Eva Kristin Friis

Legg inn av Eva Kristin Friis » 10. februar 2015 kl. 21.58

Hei igjen Kristian,

Bl.a. takket være at du fant den "uekte" datteren Johanne Marie har jeg noe funnet at Johan Friderich Friise faktisk var snekker, som sin far.

I 1764 under "Publice absolverede" står det at han er snekkersvend:
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Strømsø, Ministerialbok nr. I 9 (1752-1791), Publice absolverede 1759-1766, side 266.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-246

Og litt senere i 1769 (etter at han har giftet seg med Anne Marie Svendsdatter) står det under "Kommunikater" at han er snekker:
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Strømsø, Ministerialbok nr. I 8 (1748-1774), Kommunikanter 1769, side 205.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-213

Hilsen
Eva

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 10. februar 2015 kl. 22.02

Eva skrev:Bl.a. takket være at du fant den "uekte" datteren Johanne Marie har jeg noe funnet at Johan Friderich Friise faktisk var snekker, som sin far.

Det var bra! Jeg har ikke tenkt på å undersøke verken de offentlige skriftemålene eller kommunikantene.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar

Svar

Gå tilbake til «Stokke»