Ingeborg Arnesdatter Bals Borge

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
gj19415
Innlegg: 69
Registrert: 23. april 2013 kl. 14.18
Sted: SLEPENDEN

Ingeborg Arnesdatter Bals Borge

Legg inn av gj19415 » 26. juni 2014 kl. 9.24

I bygeboken til Lorents Berg under Rørkoll kan vi lese: Helge Trulssøn 1763-89, søn av ovennævnte Truls Helgesen, fik 1/4 av gaarden efter faren. Født 1739, egtet 1765 Ingeborg Helvig Arnesdatter Bals-Borge, død 1824, 91 aar. Tre barn: 1. Lene Marie, f. 1766, egtet 1791 Lars Madsen. 2. Anders 3. Ingeborg, f. 1772, egtet 1790 Jon Halvorsen, Sem sogn.

I folketellingen fra 1801 finner jeg Ingebor Arnesdatter, 67 år; bosatt på Rørkul Søndre; mor til Anders Hølgesen.

I kirkeboken for Stokke finner jeg vielsen mellom Ingeborg og Truls 25.10.1765: Helge Truglss. fra Rørkuld gift med Ingeborg Arnesdtr. fra Balsborge; forlovere var Hans fra Rørkuld og Haagen fra Bals-Borge.

I kirkeboken finner jeg også dåpene til barna Lene Marie 20.07.1766, Anders 31.01.1769 og Ingeborg 05.10.1772 (her står Inger Christensdatter oppført som mor, men hun står også oppført som fadder, så det er kanskje en feilinnføring).

I bygdeboken under Bals Borge er ikke Ingeborg nevnt, men en Arne Mathissøn står oppført som deleier fra 1721 til 1760. Jeg finner bare én Arne Mathissøn på andre gårder, nemlig på Korterød, men han står oppført som ugift (han kan selvsagt ha hatt en datter allikevel).

I kirkeboken finner jeg én Ingeborg Arnesdatter født i riktig tidsrom, datter av Arne Jakobssøn i Melsomvig. Han står det ingenting om i bygdeboken under Melsomvik. Han fikk en annen datter i 1748, Ingeborg Helvig, som er det navnet som står oppført som kona til Helge Trulssøn i bygdeboken under Rørkoll.

Mitt spørsmål er da hvem som var foreldrene til Ingeborg Arnesdatter?

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Ingeborg Arnesdatter Bals Borge

Legg inn av gj00026 » 27. juni 2014 kl. 1.05

Sverre skrev:I bygeboken til Lorents Berg under Rørkoll kan vi lese: Helge Trulssøn 1763-89, søn av ovennævnte Truls Helgesen, fik 1/4 av gaarden efter faren. Født 1739, egtet 1765 Ingeborg Helvig Arnesdatter Bals-Borge, død 1824, 91 aar. Tre barn: 1. Lene Marie, f. 1766, egtet 1791 Lars Madsen. 2. Anders 3. Ingeborg, f. 1772, egtet 1790 Jon Halvorsen, Sem sogn.

I folketellingen fra 1801 finner jeg Ingebor Arnesdatter, 67 år; bosatt på Rørkul Søndre; mor til Anders Hølgesen.

I kirkeboken for Stokke finner jeg vielsen mellom Ingeborg og Truls 25.10.1765: Helge Truglss. fra Rørkuld gift med Ingeborg Arnesdtr. fra Balsborge; forlovere var Hans fra Rørkuld og Haagen fra Bals-Borge.

I kirkeboken finner jeg også dåpene til barna Lene Marie 20.07.1766, Anders 31.01.1769 og Ingeborg 05.10.1772 (her står Inger Christensdatter oppført som mor, men hun står også oppført som fadder, så det er kanskje en feilinnføring).

I bygdeboken under Bals Borge er ikke Ingeborg nevnt, men en Arne Mathissøn står oppført som deleier fra 1721 til 1760. Jeg finner bare én Arne Mathissøn på andre gårder, nemlig på Korterød, men han står oppført som ugift (han kan selvsagt ha hatt en datter allikevel).

I kirkeboken finner jeg én Ingeborg Arnesdatter født i riktig tidsrom, datter av Arne Jakobssøn i Melsomvig. Han står det ingenting om i bygdeboken under Melsomvik. Han fikk en annen datter i 1748, Ingeborg Helvig, som er det navnet som står oppført som kona til Helge Trulssøn i bygdeboken under Rørkoll.

Mitt spørsmål er da hvem som var foreldrene til Ingeborg Arnesdatter?


Ingeborg Arnesdatter var min 5x-tippoldemor, så da er vi kanskje beslektet?

Hun må være Ingeborg Arnesdatter, f. 1734 i Melsomvik, døpt 5. september 1734, som datter av Arne Jakobsen og Anne Persdatter. Dette passer med at Ingeborg Arnesdatter på Rørkoll var 67 år i FT1801, men det finnes bedre argumenter.

Det ble holdt skifte etter Arne Jakobsen på Kile i Stokke 13. desember 1752 mellom enka Anne Persdatter og fire barn: Kristen, Ingeborg, Sibille og Olea.

Denne Olea Arnesdatter må være identisk med Olea Arnesdatter Balsborge, konfirmert 1758. Hun må også være identisk med den Olea Arnesdatter som 1764 ble gift med Tor Jørgensen og bodde på Gile i Stokke. For deres barn var Ingeborg Arnesdatter Balsborge (1765), Sibille Arnesdatter Aker i Sem (1766) og Ingeborg Arnesdatter Søndre Rørkoll (1771) blant fadderne.

Ut fra dette er det nokså åpenbart at Ingeborg Arnesdatter Balsborge, senere Søndre Rørkoll, var datter av Arne Jakobsen og Anne Persdatter.

Det må for øvrig være den samme Ingeborg Arnesdatter som møtte på skiftet etter Anders Jensen på Buer i Skjee 26. august 1761. Hun forklarte at Anders hadde deponert 20 riksdaler hos henne og la fram skriftlig bevis for at de var trolovet. De 20 riksdalene skulle være hennes festegave, som hun dermed burde beholde etter loven. Hennes husbonde Håken Gulliksen på Balsborge bekreftet at de to hadde gitt hverandre ekteskapsløfte 14 dager før Anders ble utkommandert (han døde som soldat i Holstein).

Ingeborg Arnesdatters tilknytning til Balsborge var altså at hun var i tjeneste der. Det ser også ut til at søstera Olea var i tjeneste der ei tid, jf. konfirmasjonen.

Så kan vi jo grunne over Anders Jensens ulykkelige skjebne i Holstein; var han ikke død der, ville Ingeborg ikke ha blitt gift med Helge Trulsen, og min 4x-tippoldefar Anders Helgesen ville aldri ha blitt født.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

gj19415
Innlegg: 69
Registrert: 23. april 2013 kl. 14.18
Sted: SLEPENDEN

Re: Ingeborg Arnesdatter Bals Borge

Legg inn av gj19415 » 27. juni 2014 kl. 13.17

Takk for hjelpen!

Vi har ikke bare felles 5x tippoldemor, men også 4x tippoldefar, salige Anders Helgesen.

Arne Jakobsen og Anne Pedersdatter hadde fire barn ved skiftet etter Arne, men to barn til er ført opp ved dåp i kirkebøkene, Jakob i 1745 og Ingeborg Helvig i 1748. Disse to døde vel før faren i 1752. Da de andre barna ble konfirmert, bodde de på ulike gårder, men det var sikkert fordi faren var død og de måtte være i tjeneste andre steder.

Ellers ser jeg at to av fadderne ved dåpen til Ingeborg Helvig sannsynligvis er søsken av Anne Pedersdatter, nemlig Søren Pedersen Rakkevigen og Maren Pedersdatter Melsom. Deres mor het Ingeborg og de hadde en søster som het Helvig, så Ingeborg Helvig fikk navn fra slekten.

Ved sikftet etter Arne Jakobsen var Ole Jacobsen Søndre Skjerve og Anders Jacobsen Lofterød tilstede. De hadde i hvert fall en bror som het Arne, født 1702 på Skjerve.

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Ingeborg Arnesdatter Bals Borge

Legg inn av gj00026 » 27. juni 2014 kl. 15.14

Sverre skrev:Arne Jakobsen og Anne Pedersdatter hadde fire barn ved skiftet etter Arne, men to barn til er ført opp ved dåp i kirkebøkene, Jakob i 1745 og Ingeborg Helvig i 1748. Disse to døde vel før faren i 1752. Da de andre barna ble konfirmert, bodde de på ulike gårder, men det var sikkert fordi faren var død og de måtte være i tjeneste andre steder.

Ellers ser jeg at to av fadderne ved dåpen til Ingeborg Helvig sannsynligvis er søsken av Anne Pedersdatter, nemlig Søren Pedersen Rakkevigen og Maren Pedersdatter Melsom. Deres mor het Ingeborg og de hadde en søster som het Helvig, så Ingeborg Helvig fikk navn fra slekten.

Ved sikftet etter Arne Jakobsen var Ole Jacobsen Søndre Skjerve og Anders Jacobsen Lofterød tilstede. De hadde i hvert fall en bror som het Arne, født 1702 på Skjerve.


Ja, de to andre barna var døde. Jeg har ikke tilgang på databasen min akkurat nå.

Anne Persdatter var fra Rakkevik, datter av Per Andersen og Ingeborg Olsdatter.

Det stemmer at Arne Jakobsen var fra Skjerve; han kalles Skjerve også ved trolovelsen/vielsen.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

Svar

Gå tilbake til «Stokke»