Gårdene Ruteig og Kleven i Våle

Med tidligere kommuner Ramnes og Våle

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Knut Frode Kirkemo
Innlegg: 43
Registrert: 5. desember 2004 kl. 11.19
Sted: STAVANGER

Gårdene Ruteig og Kleven i Våle

Legg inn av Knut Frode Kirkemo » 12. september 2012 kl. 4.57

Kartet i Våle bygdebok viser at gårdene Ruteig og Kleven ligger i en liten klynge av gårder lengst nordvest i Våle. Ingen av dem er imidlertid behandlet på kapittelnivå i bygdeboken. Heller ikke finnes de på samme nivå i Botne bygdebok. Begge gårdene refereres derimot i teksten til andre gårder i begge bygdebøkene. Kan de være behandlet i andre bygdebøker i området?

I de to bygdebøkene samt i kirkebøker/tingbøker fra sent 1700 og tidlig 1800tall nevnes Klev (Kleiv) Nordre og Søndre. Jeg finner ikke gårder med disse navn (skrevet på denne måten) i referansemateriale (O.Rygh, folketellinger etc.). Nærmest er navnet Kleven, kan denne gården være identisk med Klev Nordre / Søndre?

Brukeravatar
Lars Jørgen Ormestad
Innlegg: 496
Registrert: 21. januar 2011 kl. 11.03
Sted: UNDRUMSDAL

Re: Gårdene Ruteig og Kleven i Våle

Legg inn av Lars Jørgen Ormestad » 12. september 2012 kl. 8.41

Våle bygdebok har nå også kommet på nett:
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2012050924008

Det står om Ruteig på side 1127 (ff).

Kleiva (Kleven) står på side 1073 (ff).

Ellers er det også et område som heter Kleivan i Botne, står på side 519 i Botne bygdebok.

Om disse stedene er det samme som Klev skal jeg ikke gå god for, ser at bygdebokforfatterne ikke har nevnt Klev som aktuell skrivemåte verken i Våle eller Botne.

Mvh. Lars Jørgen

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Gårdene Ruteig og Kleven i Våle

Legg inn av gj00026 » 12. september 2012 kl. 21.51

Knut skrev:I de to bygdebøkene samt i kirkebøker/tingbøker fra sent 1700 og tidlig 1800tall nevnes Klev (Kleiv) Nordre og Søndre. Jeg finner ikke gårder med disse navn (skrevet på denne måten) i referansemateriale (O.Rygh, folketellinger etc.). Nærmest er navnet Kleven, kan denne gården være identisk med Klev Nordre / Søndre?


Kanskje du tenker på Nordre og Søndre Klev, som var forstadsbebyggelse til Holmestrand?
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

Knut Frode Kirkemo
Innlegg: 43
Registrert: 5. desember 2004 kl. 11.19
Sted: STAVANGER

Re: Gårdene Ruteig og Kleven i Våle

Legg inn av Knut Frode Kirkemo » 13. september 2012 kl. 14.12

Lars skrev:Våle bygdebok har nå også kommet på nett:
http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2012050924008

Det står om Ruteig på side 1127 (ff).

Kleiva (Kleven) står på side 1073 (ff).

Ellers er det også et område som heter Kleivan i Botne, står på side 519 i Botne bygdebok.

Om disse stedene er det samme som Klev skal jeg ikke gå god for, ser at bygdebokforfatterne ikke har nevnt Klev som aktuell skrivemåte verken i Våle eller Botne.

Mvh. Lars Jørgen


Wow, dette var flott, ser at jeg bare har hatt tilgang til første bind, Vestfoldsslekts fremstilling av de ulike bygdebøker er nok lett å misforstå, siden vi har vært fler om å tro at det kun var ett bind med gårds- og slektshistorie for Våle. Takk for lenken, var ikke klar over den digitale versjonen. Jeg kjenner til Kleivan, men jeg tror ikke det er "min" Klev.

Tusen takk for god hjelp!

Knut Frode Kirkemo
Innlegg: 43
Registrert: 5. desember 2004 kl. 11.19
Sted: STAVANGER

Re: Gårdene Ruteig og Kleven i Våle

Legg inn av Knut Frode Kirkemo » 13. september 2012 kl. 14.19

Kristian skrev:
Knut skrev:I de to bygdebøkene samt i kirkebøker/tingbøker fra sent 1700 og tidlig 1800tall nevnes Klev (Kleiv) Nordre og Søndre. Jeg finner ikke gårder med disse navn (skrevet på denne måten) i referansemateriale (O.Rygh, folketellinger etc.). Nærmest er navnet Kleven, kan denne gården være identisk med Klev Nordre / Søndre?


Kanskje du tenker på Nordre og Søndre Klev, som var forstadsbebyggelse til Holmestrand?


Takk, flott, dette bringer meg videre! Det virker meget plausibelt, siden en av slekten jeg følger dit er (i følge Botne Bb) født i Søndre Forstad. Kjenner du til litteratur som omhandler slekktshistorie i dette området?

Svar

Gå tilbake til «Re»