Hammersmed Eidfoss Jernverk

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Else Marie Eriksen
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Hammersmed Eidfoss Jernverk

Legg inn av Else Marie Eriksen » 1. mai 2008 kl. 16.55

Hei.
Kan noen hjelpe meg. Jeg leter etter Erich Carlsson Stålhanske (Staalhanschis). Han kom til Hof
Kilde Vigerust:"Erich Carlsen Staalhandsche,Hammer Smed ved Eidsfos Jern Werk, og deraf sig ernerer, er her till Landet indkommen in, af ingen anden Aarsage, end at forhverve sit brød, haver ingen Tilladelse, hvoreftter hand her er forbleven, ej heller sin allerunderdanigste Troskabs Æed aflagt.
Han giftet seg med Elisabeth Jensdatter:
"barn nom: Eric.
Eric Carlsson Staalhanschis og hans quinde Elisabeth Jensd.
Test: Madame Weis. Cathrine Jochumsdatter. Jacob Henrichsøn. Laurs Andersøn og Torger Johannissøn.
Introd. 1735 (HOf 1/39a) Dom 2 a Trin.
Eric Staalhanschis Ouinde."
Dette er alt jeg vet. Han døde på Kongsberg. alt er av interesse, flere barn evt kilder hvor jeg kan finne mer om de ansatte ved jernverket.
Håper noen kan hjelpe meg.
:lol: Else Marie Eriksen

http://home.online.no/~elma-eri/

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Re: Hammersmed Eidfoss Jernverk

Legg inn av gj00026 » 2. mai 2008 kl. 19.57

For å unngå at folk gjør dobbeltarbeid, kan det være greit å lenke til din etterlysning om samme mann i Digitalarkivet.

Else Marie Eriksen skrev:Jeg leter etter Erich Carlsson Stålhanske (Staalhanschis).

Formen "Staalhanschis" er en genitivsform, jfr dine kildeeksempler "Eric, Eric Carlsson Staalhanschis", dvs Erik, Erik Karlsen Stålhanskes (sønn), og "Eric Staalhanschis Quinde", dvs Erik Stålhanskes kvinne (kone). Navnet var altså Stålhanske.

Else Marie Eriksen
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Legg inn av Else Marie Eriksen » 3. mai 2008 kl. 10.00

Hei.
Takk for svaret og linken til Digitalarkivet. Jeg har også søkt på skifteregistre for Kongsberg 1705-1801. Her fant jeg skifte avsluttet 17.06.1765. Arvinger var bl.a. hans barn Peder/Peter, Erich (min stamfar) datter Lisbet/Elisabeth og datter Kirstine/Kirsti. Disse to døtrene hadde jeg ikke fra før. Finner ikke noe mer på dem. Heller ingenting om hans første kone Elisabeth. Er glad for alle ledetråder bakover mot Sverige/Finland og mer om hans første kone evt døtre. Alt vedr dette har interesse.
:o Else Marie

Brukeravatar
dn13379
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 5. mai 2008 kl. 10.39

Jeg legger inn et skifte her fra Kongsberg:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =4147#ovre

Mvh. Gunn

Svar

Gå tilbake til «Hof»