Albinius Petersen Bye var født i Skogn i Levanger i N-Trøndelag ca 1866. Fra ca 1890/95 bodde han i Sande i Vestfold; til han døde i 1939.
Albinius virket som fotograf i store deler av sitt voksne liv. For det meste var det i Sande og i omliggende kommuner (bl.a. Drammen, Tønsberg, etc). Han var delvis også aktiv med fotografering i Christiania (siden han av og til bodde hos et søskenbarn der). I tillegg tok han endel bilder i sin heimbygd Levanger.
På hans fotografier (foran eller bakside) var gjerne trykket A.P.Bye og med stedsangivelse enten Christiania eller Drammen. Han brukte også å skrive seg for Albinius P Bye.
Motivene i Vestfold & Drammens-området var gjerne portretter, bygninger, landskap med bygninger, prortretter eller gruppebilder utenfor hus (evt på gårder). Som de fleste fotografer på den tiden reiste han rundt i distriktet og fotograferte.
Bl.a. skal det finnes et fotografi utenfor Tønsberg Meieri; av noen bønder som kom med hester og vogner for å levere melken. Jeg har selv ikke sett dette bildet; og vil gjerne ha kontakt med de som kan vite hvor bildet er.
A.P.Bye malte også bilder. Bl.a. finnes et bilde fra Selvik fra 1890.
Fra 1920 til engang utpå 1930-tallet arbeidet Albinius som maler (fabrikken, utomhus, interiør, etc) på Sande Tresliperi. Kanskje var han i arbeide her før 1920 også; i forløperne for bedriften Sande Tresliperi.
A.P.Bye har vistnok ingen nålevende etterkommere.
Jeg er interessert i :
1) Mer opplysninger om Albinius' liv og virke i Sande/Vestfold/Drammen; både som person og som fotograf.
2) Hjelp og tips til å komme på sporet av flere av hans fotografier (som er spredt på mange hender; familiene til de han fotograferte for)
3) Det sies at det ble tatt vare på en kartong av A.P.Bye's fotoarkiv da huset hans ble tømt engang på 1950-tallet. Noen som vet hvor det er blitt av?
4) Hjelp og tips til å komme på sporet av noen av hans malerier.
Mvh
Per Vidar Bredesen
Fotograf Albinius Petersen Bye (A.P.Bye) i Sande etc
Moderator: MOD_Vestfold
Re: Fotograf Albinius Petersen Bye (A.P.Bye) i Sande etc
Hei!
Jeg har et foto av A. P. Bye, som må være en retusjering av et eldre foto. Motivet er mine tipp-tippoldeforeldre Herluf Herlufsen Ryggetangen d.e og Karen Sofie Hansdatter (Trogstad). Fotografiet har jeg datert til ca. 1870, men ut fra de opplysninger du nå gir må retusjeringen være gjort tidligst på 1890-tallet. Fotoene har jeg publisert i Gjallarhorn nr. 19 (1997), s. 329 i en artikkel ved navn "Hvor gamle er fotografiene?"
mvh
Are S. Gustavsen
Jeg har et foto av A. P. Bye, som må være en retusjering av et eldre foto. Motivet er mine tipp-tippoldeforeldre Herluf Herlufsen Ryggetangen d.e og Karen Sofie Hansdatter (Trogstad). Fotografiet har jeg datert til ca. 1870, men ut fra de opplysninger du nå gir må retusjeringen være gjort tidligst på 1890-tallet. Fotoene har jeg publisert i Gjallarhorn nr. 19 (1997), s. 329 i en artikkel ved navn "Hvor gamle er fotografiene?"
mvh
Are S. Gustavsen
Hei !
Takk for svaret !
Ja, jeg tror at A.P.Bye neppe fotograferte i Vestfold noe særlig før 1890. Det kan selvfølgelig tenkes at han tok bilder der så tidlig som i tiden 1885-90. Kan du bedømme når bildet kan være tatt; utfra alder og utseende på dine tipp-tipp-oldeforeldre?
I årene ca 1895-1898 var A.P.Bye for det meste bosatt i Christiania; hos sin bror som var møbeltapetser der. Men han var nok endel i Vestfold fra ca 1890; da hans kone var fra Sande.
Står det "A.P.Bye / Drammen" eller "A.P.Bye / Christiania" trykt på bildet?
Nøyaktig hvor er ditt bilde tatt ? Hvor bodde dine tipp-tipp-oldeforeldre; kommune; gård?
Mvh
Per Vidar Bredesen
Takk for svaret !
Ja, jeg tror at A.P.Bye neppe fotograferte i Vestfold noe særlig før 1890. Det kan selvfølgelig tenkes at han tok bilder der så tidlig som i tiden 1885-90. Kan du bedømme når bildet kan være tatt; utfra alder og utseende på dine tipp-tipp-oldeforeldre?
I årene ca 1895-1898 var A.P.Bye for det meste bosatt i Christiania; hos sin bror som var møbeltapetser der. Men han var nok endel i Vestfold fra ca 1890; da hans kone var fra Sande.
Står det "A.P.Bye / Drammen" eller "A.P.Bye / Christiania" trykt på bildet?
Nøyaktig hvor er ditt bilde tatt ? Hvor bodde dine tipp-tipp-oldeforeldre; kommune; gård?
Mvh
Per Vidar Bredesen
-
Har et innrammet gruppebilde merket A.P.Bye Christiania, tatt utenfor våningshuset på daværende Bergan gård i Lardal.
Dette var slektsgården min oldemor Helga Margrete Stokke, "født Bergan", kom fra. (Antagelig født Gulliksdatter,
Bergan-navnet tok familien siden, etter stedsnavnet). Bildet er delvis skadet / kornete, de fleste ansiktene utvisket.
Mine tippoldeforeldre og gårdens tjenstefolk er på bildet. Det skal være det eneste bildet som finnes av gården.
Gi lyd om det har interesse å se bildet, så digitaliserer jeg det.
Dette var slektsgården min oldemor Helga Margrete Stokke, "født Bergan", kom fra. (Antagelig født Gulliksdatter,
Bergan-navnet tok familien siden, etter stedsnavnet). Bildet er delvis skadet / kornete, de fleste ansiktene utvisket.
Mine tippoldeforeldre og gårdens tjenstefolk er på bildet. Det skal være det eneste bildet som finnes av gården.
Gi lyd om det har interesse å se bildet, så digitaliserer jeg det.
- Anne-Grethe Syvertsen
- Sted: Sande i Vestfold
Nå vet ikke jeg om du allerede har søkt etter han i bokhylla til Nasjonalbiblioteket, men ved å søke "A. P. Bye" er det treff i 23 bøker, 236 aviser og 5 tidsskrifter. Der bør det finnes mye interessant:
https://www.nb.no/search?q=%22A.P.%20Bye%22
Det er profilbilde av han i Sandeboka, hvor han også har bidratt med fotografier (uten at det opplyses om hvilke):
https://www.nb.no/items/f5b0c49c48700c1 ... chText=bye
https://www.nb.no/search?q=%22A.P.%20Bye%22
Det er profilbilde av han i Sandeboka, hvor han også har bidratt med fotografier (uten at det opplyses om hvilke):
https://www.nb.no/items/f5b0c49c48700c1 ... chText=bye
Vennlig hilsen Anne-Grethe 

- Anne-Grethe Syvertsen
- Sted: Sande i Vestfold
Mulig det finnes flere fotografer med etternavn Bye, men det er verdt å sjekke søkeresultatene i nb.no, med søkestrengen "fotograf Bye", som gir 16 treff i aviser og 4 i tidsskrifter:
https://www.nb.no/search?q=%22fotograf%20Bye%22
https://www.nb.no/search?q=%22fotograf%20Bye%22
Vennlig hilsen Anne-Grethe