Konfirmasjon og Fraviist

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Brukeravatar
dn20106
Sted: DRAMMEN

Konfirmasjon og Fraviist

Legg inn av dn20106 » 1. oktober 2012 kl. 12.37

Tosten Torgersøn Schoug M K: Komen fra Hof Sogn.?? Fraviist

Hei kan noen si meg hva Fraviist betyr ?

Anne Merete Bergane
Sted: KROKSTADELVA

Re: Konfirmasjon og Fraviist

Legg inn av Anne Merete Bergane » 1. oktober 2012 kl. 12.56

Hei
Kan det være at attest for konfirmasjon er framvist? Hvis du legger lenke til hvor du fant det, eller skriver hvilken kirkebok, årstall og side kan det være lettere å tyde .

Mvh Anne

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Legg inn av gj00026 » 1. oktober 2012 kl. 21.03

Frank skrev:Tosten Torgersøn Schoug M K: Komen fra Hof Sogn.?? Fraviist

Hei kan noen si meg hva Fraviist betyr ?

Antar du har funnet teksten i denne avskriften. Kirkeboka i original viser (nederst til høyre) at avskriften er noe mangelfull, blant annet ser jeg at et navn er hoppet over. Skriften er liten, så det er kanskje ikke så rart. Jeg klarer heller ikke å lese alt.

Jeg leser: "NB: Tosten Torgersøn paa Schoug, kommen fra Hoffs Sogn med attest, kand lidet læse ... vil ...... og lætsindi ... fraviist."

Det ser ut til at presten hvert år har notert - etter konfirmantene - x antall personer som av ulike grunner er "fraviist". Noen er vankunnige, noen ulydige, og noen er uaktsomme. Det at de er "fraviist", må bety at de er bortviste, og at de ikke har fått konfirmere seg.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

Brukeravatar
Anne-Grethe Syvertsen
Sted: Sande i Vestfold

Legg inn av Anne-Grethe Syvertsen » 2. oktober 2012 kl. 10.00

Sitat fra kulturarv.no:

... kirkeboka har en liste på over 80 unge gutter og jenter som ble nektet konfirmasjon av prest Christoffer Povel Hammer.

C. P. Hammer var prest i Sande fra 1769-93. I den transkriberte utgaven i Digitalarkivet, kan vi se at det var 975 gutter og jenter som var oppført i konfirmasjonslistene denne perioden. 68 av dem har ordet "fraviist" i merknadsfeltet.

I 1773 var det 52 som var ført opp i konfirmasjonslisten. Hele 10 av disse ble "fraviist". Deriblandt Tosten Torgersøn Schoug :wink:
Vennlig hilsen Anne-Grethe :P

Svar

Gå tilbake til «Sande i Vestfold»