Gåten Johanne Christensdatter Trolsrud

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
gj13718
Sted: Drammen

Gåten Johanne Christensdatter Trolsrud

Legg inn av gj13718 » 5. april 2011 kl. 13.30

Jeg holder for tiden på med min slekt i Sande og har satt meg ganske fast.
Min interesse er hos moren til Hans Tollisen Trolsrud, født i Sande 15 mai 1817, som senere flyttet til Tangen i Drammen hvor han giftet seg og fikk barn.

Jeg har funnet dåpen(og konfirmasjonen) til denne mannen og her står det at moren heter Johanne Christensen Trolsrud. Hans står her avmerket som uekte barn og farskapet er utlagt til Tolli Hansen Kopstad som skulle være "soldat lægd" ved Trolsrud.
Det kan se ut som om disse aldri giftet seg, men derimot gifter Tolli Hansen seg med en annen dame som sammen får et barn de også kaller Hans Tollisen. Alt dette gjør at det går ganske rundt for meg, og når jeg ikke kan finne noen spor etter denne Johanne Christensen før fødselen har jeg satt meg ganske fast.

Jeg hadde håpet at kanskje noen her vet råd for hvordan jeg skal klare å finne opphavet til Johanne. Alle råd og vink vil bli satt stor pris på.

På forhånd takk
Jon

gj09303
Sted: DRAMMEN

Re: Gåten Johanne Christensdatter Trolsrud

Legg inn av gj09303 » 5. april 2011 kl. 13.57

Hei

Det bor to Johanne Christensd. i Sande i folketellingen for 1815; ingen av dem på gården Trolsrud/-rød.
Begge er mulige kandidater som mor til Hans:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=689#ovre

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =1284#ovre

På gården Kopstad bor det pr 1815 en Tolli Hansen. Han er 17 år og sønn på gården (slik jeg forstår det). Han kan jo ha blitt soldat mellom 1815 og 1817.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=113#ovre

Vivi

gj13718
Sted: Drammen

Legg inn av gj13718 » 5. april 2011 kl. 14.25

Takk for svar.
Jeg tror kanskje en av de to kan være moren til Hans, men siden jeg ikke har noen alder eller noe mer kunnskap om henne enn at hun bodde på Trolsrud i 1817 blir det vanskelig å vite hvem av de det kan være.

Det stemmer at Tolli Hansen er sønn på Kopstad. Her har Sandeboka vært til stor hjelp og jeg har kommet meg tilbake til 1500-tallet en gang. Jeg har lurt litt på hva det vil si at han var soldat lægd på Trolsrud, men siden han var 19 år i 1817(18 i 1816) er det vel kanskje en form for førstegangstjeneste?

Takk igjen
Jon

gj09303
Sted: DRAMMEN

Legg inn av gj09303 » 5. april 2011 kl. 15.31

Hei

Hvis du leter blant fadderene til barna til Hans kan du kanskje finne Johanne der; med "adresse" hvis du har flaks.

Det er også en mulighet å spore de to Johanne'ne og se når/hvor de får barn, gifter seg etc. Det kan jo være at en (eller begge) slik kan utelukkes som mor til Hans.

Det er dessverre ikke alt man kan finne ut av med sikkerhet heller, når opplysningene i kirkeboka er sparsomme.

Vivi

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Legg inn av gj00026 » 5. april 2011 kl. 22.21

Jon skrev:Jeg har lurt litt på hva det vil si at han var soldat lægd på Trolsrud, men siden han var 19 år i 1817(18 i 1816) er det vel kanskje en form for førstegangstjeneste?

Her har du misforstått. Sold. lægd Trolsrud er notert i anmerkningsrubrikken og har ingenting med Tolli Hansen å gjøre. Det viser til at Hans var født på Trolsrud, og at denne gården tilhørte en soldatlegd. En soldatlegd besto av flere gårder, som sammen pliktet å stille og utruste en soldat. Ved hvert eneste guttebarns dåp er det notert hva slags type legd de bor i, her soldatlegder og artillerilegder. Jf. kirkeboka.

Svar

Gå tilbake til «Sande i Vestfold»