Peter Hansen, Danebrogsmand, døpt 06 Jan 1771

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Knut Helge Nebell
Sted: HØNEFOSS

Peter Hansen, Danebrogsmand, døpt 06 Jan 1771

Legg inn av Knut Helge Nebell » 4. april 2009 kl. 11.43

Hvor finner jeg Anene til Peter?
Peter gifter seg med Åse Sørensdatter som hører til etterkommerne av Jørgen Loug Herstad. Herstadboka oppgir at Peter er sønn av Hans Andersen Kopstad og Maren Jakobsdatter (født på Hovdan under Bjørke), men dette må være feil.

Dette er dåpen til Peter, øverst helt til høyre Hurum, Mini nr. 7, og her GDS-Buskerud: Døpte i Hurum 1771-1810. Her ser vi at foreldrenes navn er; Hans Andersen og Karen Hansdatter. Bosted: Berger eje

Peter dør den 1. des. 1838, Røed paa Qvisle, dette er opplyst her, RHK Sande: Sande - begravde 1753-1903, og i denne kirkeboken hvor det ikke står Røed, men det står Qvisle,Sande Klokkerbok nr. 1 (1814-1847).
Dette Røed paa Qvisle ligger vel da i Sande Prestegjeld, men ligger det i Sande (Skoger) eller er det noe som heter det samme i Hof, nå sorterte vel heller ikke Hof under presten i Sande?

Far til Åse kommer fra Rød i Hof, hvor Åse er født, jeg tror det er dette Rød som Herstadboka har blandet sammen og plassert Peters foreldre til Hof (Rød s.144, Kopstad s.433, Oppsal s.91 i Hof BB).
Denne sammenblandingen har forplantet seg til Hof BB.

Her har jeg funnet et forelderpar som kan passe, Hurum historielag: Vigde i Hurum 1756-1770
Karen har bosted Ouke som ligger i Strømmen landesogn, i øyeblikket har ikke jeg tilgang til Strømm BB så jeg vet ikke om de er omtalt der.

Det jeg mangler er foreldrene til Karen Hansdatter Ouke og Hans Andersen (Berger?), og om de nedenstående er de riktige.
Denne damen kan passe i alder, hun vil være 33 år ved sønnens dåp, GDS-Buskerud: Døypte i Hurum 1732-1757, men er Dÿhredal i nærheten av Ouke (Auke).
Her har jeg funnet en som kan være faren, han vil riktignok være 53 år ved sønnens dåp, GDS-Buskerud: Døpte i Hurum 1715-1732, Bosted: Røe (hvor nå det kan være, sammenblanding med Rød?).

Takknemmelig for alle bidrag som kan bekrefte/avkrefte om mine funn er riktige, og som kan bringe meg videre. Huff, dette ble mye :oops:

Håpfull hilsen Knut

PS
Litt usikker på hvor jeg skulle plassere etterlysningen siden den omfattet flere stedsnavn, men Peter døde her, og ble født på Berger eje.

Brukeravatar
Anne-Grethe Syvertsen
Sted: Sande i Vestfold

Re: Peter Hansen, Danebrogsmand, døpt 06 Jan 1771

Legg inn av Anne-Grethe Syvertsen » 7. april 2009 kl. 0.17

Vet ikke om du har sett i Sandeboka (bygdebok), men her står det en Peder Hansen som kjøpte gnr, 136. bruks,nr 4 (Lno. 280 a) Kvisle i 1835 for 480 rd. Han solgte den igjen i 1838, for 600 spd. Gården var i eldre tider skrevet som Quisgle, Quisle og Qvidsle. Denne gården lå i Sande i Vestfold. Hvorfor skrev du Skoger i parantes :?:

Knut Helge Nebell
Sted: HØNEFOSS

Re: Peter Hansen, Danebrogsmand, døpt 06 Jan 1771

Legg inn av Knut Helge Nebell » 7. april 2009 kl. 13.16

Hei Anne-Grethe, jeg takker for tilbakemeldingen.

Jeg skrev (Skoger) for å presisere Sandes beliggenhet, i tilfelle det skulle være noen andre steder med navnet Qvisle.
Dette var en feilslutning, jeg tenkte på Sande og Skoger som samme området på begynnelsen av 1800, siden Skoger sogn lå under Sande prestegjeld. (Det hender at tankene kommer på avveier). :?

Jeg har intet om Peters eiendomskjøp, så jeg må låne Sandeboka på fjernlån sammen med Strømm boka. Forøvrig håper jeg og finne opplysninger om hans krigstjeneste, der eller andresteder, siden han ble tildelt Dannebrogsmændenes Hæderstegn.

Men det var dette med hans aner som jeg sliter litt med, siden Herstadboka og Hof BB ledet meg på villspor.

Peter hadde disse døtre så kanskje finnes ett skifte etter ham, ett eller annet sted.
Karen Helene Petersdatter f. 29 apr 1816 Strømm (min ane)
Anne Sørine Petersdatter f. 25 mar 1819 Strømm, gift med Hans Evensen Høyen, Sande
Ingeborg Andrine Petersdatter f. 5 jan 1822 Strømm
Marthe Kristine Petersdatter f. 8 jul 1826 Sande, gift med Lars Christoffersen, Bekke

Vennlig hilsen Knut

Svar

Gå tilbake til «Sande i Vestfold»