Peter gifter seg med Åse Sørensdatter som hører til etterkommerne av Jørgen Loug Herstad. Herstadboka oppgir at Peter er sønn av Hans Andersen Kopstad og Maren Jakobsdatter (født på Hovdan under Bjørke), men dette må være feil.
Dette er dåpen til Peter, øverst helt til høyre Hurum, Mini nr. 7, og her GDS-Buskerud: Døpte i Hurum 1771-1810. Her ser vi at foreldrenes navn er; Hans Andersen og Karen Hansdatter. Bosted: Berger eje
Peter dør den 1. des. 1838, Røed paa Qvisle, dette er opplyst her, RHK Sande: Sande - begravde 1753-1903, og i denne kirkeboken hvor det ikke står Røed, men det står Qvisle,Sande Klokkerbok nr. 1 (1814-1847).
Dette Røed paa Qvisle ligger vel da i Sande Prestegjeld, men ligger det i Sande (Skoger) eller er det noe som heter det samme i Hof, nå sorterte vel heller ikke Hof under presten i Sande?
Far til Åse kommer fra Rød i Hof, hvor Åse er født, jeg tror det er dette Rød som Herstadboka har blandet sammen og plassert Peters foreldre til Hof (Rød s.144, Kopstad s.433, Oppsal s.91 i Hof BB).
Denne sammenblandingen har forplantet seg til Hof BB.
Her har jeg funnet et forelderpar som kan passe, Hurum historielag: Vigde i Hurum 1756-1770
Karen har bosted Ouke som ligger i Strømmen landesogn, i øyeblikket har ikke jeg tilgang til Strømm BB så jeg vet ikke om de er omtalt der.
Det jeg mangler er foreldrene til Karen Hansdatter Ouke og Hans Andersen (Berger?), og om de nedenstående er de riktige.
Denne damen kan passe i alder, hun vil være 33 år ved sønnens dåp, GDS-Buskerud: Døypte i Hurum 1732-1757, men er Dÿhredal i nærheten av Ouke (Auke).
Her har jeg funnet en som kan være faren, han vil riktignok være 53 år ved sønnens dåp, GDS-Buskerud: Døpte i Hurum 1715-1732, Bosted: Røe (hvor nå det kan være, sammenblanding med Rød?).
Takknemmelig for alle bidrag som kan bekrefte/avkrefte om mine funn er riktige, og som kan bringe meg videre. Huff, dette ble mye

Håpfull hilsen Knut
PS
Litt usikker på hvor jeg skulle plassere etterlysningen siden den omfattet flere stedsnavn, men Peter døde her, og ble født på Berger eje.