Hans Martin Horn fra Langestrand og Karen Anne Olsen

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Brukeravatar
Jan M. Keus
Innlegg: 332
Registrert: 14. november 2004 kl. 23.52
Sted: JAR

Hans Martin Horn fra Langestrand og Karen Anne Olsen

Legg inn av Jan M. Keus » 25. januar 2016 kl. 22.04

Jeg er av forskjellige årsak opptatt av slekten Horn fra Langestrand. Og spesielt om forholdet til Karen Anne Olsdatter (f 1840) som eventuell datter av Hans Martin Horn (f 1817) & hans kone Anne Margrethe Hansdatter Iversen.
Vielsen til Hans Martin og Anne Margrethe stod i 1849, og da var begge to ugift fra før. Når vi regner likevel Hans Martin som Karen Anne Olsen's far, så må dette begrunnes.

Hun (Karen Marie) er født i 1840, ni år før "foreldre" inngikk ekteskap. Nå er det jo ingen hemmelighet at en kar fra 1817 kan avle en datter i 1840 uten å være gift. Men dette barnets fødsel må jo meldes fra til presten, og den Karen Marie jeg fant i kirkeboken i 1840 hadde visstnok den samme Anne Margrethe Iversdatter som mor, men en hel annen kar ble nevnt som far: Halvardus Olaus Olsen.
(Larvik/Larvik Klokkerboken Døpte 1830-1870, folio 61 post 5) og (Larvik/Larvik, 1825-1847, folio 84, post 5)

Livet går videre for Karen Marie og hun gifter seg i 1868 med Haldor Hansen, som noen ganger kaller seg også Haldor Jørgensen, fordi hans far het Jørgen Hansen.
Ved vielsen oppgir hun at hennes far heter Haldor Olsen. Så hvem er denne Halvardus Olaus Olsen som blir nevnt i 1840; heter han nu Haldor Olsen? Helt OK for meg, men hva med Hans Martin Horn? Var ikke Hans Martin hennes far?

Familien Horn har vært nært tilstede i Karen Marie's videre liv, det vitner faddere om ved dåpen av hennes fire barn. Her opptrer både Hans Marin Horn og en slektning som heter Otto Horn. Og i tillegg begynner nå Karen Marie kalle seg Horn, hun også. Og hvor er det blitt av Haldor Olsen eller for den slag Halvardus Olaus Olsen.
Karen Marie Olsen/Horn og Haldor Jørgensen, som senere kalte seg Hansen fikk fire barn: Magna Margrethe, Marie Kathinka, Hansine Othilde og Hans Henrik.

Til slutt; dette vet jeg om Hans Martin Horn:
Dåp Langestrand 1779-1817, folio 45, post 11: Hans Martin, sønn av matros Ole Horn og kone Anne Helvig Sørens Datter, født 5. juli, døpt 17. august 1817.
Faddere: Moren selv Anne Helvig Sørens Datter, Pigen Kathrine Jacobs Datter, Skomaker Søren Jørgensen, Peder Bierring og Guttorm Witte.

Viede Langestrand i Larvik 1842-1856, folio 232, post 4: 10 juni 1849.
Ungkarl Styrmand Hans Martin Horn (32) og
Pigen Anne Margrethe Hansdatter (33).
Han: sønn av Ole Hansen Horn
Hun: datter av Hans Iversen (Hans Iversen, Moholt. F ca 1772. Masmester på Moholt Værk fra 1818.
Hans Iversen eide Langes gate 6 på Langestrand. Han dødde 4. sept 1845 på Langestrand. Skiftet ble avsluttet 3. okt 1845 Larvik.)

FT 1865, matr nr 29 Langestrand:
001 01 Hans Martin Horn 49 Langstrand hf g Styrmand
002 01 Anne Margrethe Horn 51 Laurvig Hans Kone g Gjordemoder
003 01 Hansine Otilde Horn 14 Laurvig d ug
004 01 Elise Johanne Horn 11 Laurvig d ug
005 01 Amalie Martine Horn 8 Laurvig d ug

Jeg er spent om noen på DISforum kan hjelpe meg å knekke denne nøt
Jan M Keus

15893
Innlegg: 27
Registrert: 28. mars 2011 kl. 9.45
Sted: LARVIK

Re: Hans Martin Horn fra Langestrand og Karen Anne Olsen

Legg inn av 15893 » 26. januar 2016 kl. 8.52

Lurer litt på om det er en Karen Marie ( i teksten) eller Karen Anne (i overskriften) du leter etter?
En mulig kandidat er Karen Marie som døpes i Larvik 28. mars 1842. Født som uekte datter av piken Anne Magrethe Iversdatter og styrmand og ungkarl Halvordus Olaus Olsen den 12. desember 1841. Nr. 5 på høyre side.
Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Larvik i Larvik, Ministerialbok nr. I 2 (1825-1847), Fødte og døpte 1842, side 84.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-87
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020149.jpg
Der står det at det er begges 1. leiemål, så Anne Magrethe har ikke født noen i 1840.

Ser av innlegget ditt at du også har funnet denne dåpen. Hvorfor kan ikke Haldor/Halvordus Olsen være hennes far? Hun oppgir jo også han som sin far ved konfirmasjonen i 1856. Oppføring nr. 10
Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Langestrand i Larvik, Klokkerbok nr. II 2 (1843-1866), Konfirmerte 1856, side 185.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-174
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 660541.jpg
Og når hun gifter seg. Oppføring nr.4
Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Langestrand i Larvik, Klokkerbok nr. II 3 (1867-1899), Ekteviede 1868, side 332.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-314
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 010498.jpg

Brukeravatar
Jan M. Keus
Innlegg: 332
Registrert: 14. november 2004 kl. 23.52
Sted: JAR

Re: Hans Martin Horn fra Langestrand og Karen Marie Olsen

Legg inn av Jan M. Keus » 26. januar 2016 kl. 23.58

Hei Lisbeth, takk for responsen.
Du har så rett så rett. Mitt spørsmål dreide seg om Karen Marie datter av pigen Anne Margrethe Iversdatter og ungkar Haldor (Halvardus) Olaus Olsen. Hun ble døpt 28 mars 1842.
Dermed er hun altså ikke datter av Anne Margrethe Hansdatter Iversen, Horn som ble født 3, januar 1815 i Slemdal/Siljan.
Den siste ble gift med Hans Martin Horn i 1849 og fikk tre døtre. Ifølge FT 1891 lever Margrethe Hansdatter Horn fortsatt, nu som enke og jordmor.

Likevel, Hans Martin Horn var så ofte fadder ved dåp av Karen Marie Olsdatter (Hansen) 's barn, at det må ha vært et spesielt forhold dere imellom. Ikke minst fordi Karen Marie begynner å kalle seg Horn senere i livet.

Det var bra du fant Karen Marie's konfirmasjon i 1856 fordi der står foreldre nevnt som mann og kone. De ble altså gift en gang etter 1842. Jeg har ikke funnet vielsen deres. Heller ikke folketellingen av 1865 viser dem. Kan det være at Haldor Olaus Olsen døde en gang etter 1856 og at Anne Margrethe Iversdatter Olsen som enken ble knyttet til Hans Martin Horn?

Jeg vet ikke når Hans Martin Horn døde, en gang etter 1875, men kunne f eks skifteregister fortelle om Anne Margerthe Iversdatter er nevnt der?
Men så vidt jeg vet ligger ikke det på nettet. Må man til Riksarkivet for å få innsikt?

Det ser nu ut at Karen Marie Olsdatter "Horn" ikke er barn av Hans Martin Horn. Det var fint du påpekte dette.

Hilsen
Jan

Svar

Gå tilbake til «Larvik»