Någon som känner igen mannen på bilden?
Moderator: MOD_Vestfold
-
- Sted: Sverige
Någon som känner igen mannen på bilden?
Allt jag vet om personen på bilden är att han ska heta John. Bilden är tagen i Laurvig. Årtalet är okänt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Vidar Sigurd Øverlie
- Sted: LARVIK
Re: Någon som känner igen mannen på bilden?
Hei
Det kan se ut som om bildet er tatt hos en fotograf. Dersom fotografen er kjent så kan man kanskje finne tidsperiode og sted bildet er tatt og komme et lite skritt videre på vei.
Det kan se ut som om bildet er tatt hos en fotograf. Dersom fotografen er kjent så kan man kanskje finne tidsperiode og sted bildet er tatt og komme et lite skritt videre på vei.
Vidar Øverlie
-
Bilden av unkel John är tagen av Thea Nielsen. Om jag har förstått det rätt var hon fotograf i Larvig mellan 1890-1896. Jag tror Johns fru hette Olava.
Någon som har ett klokt råd på hur jag, med så lite fakta, ska leta för att hitta personerna?
Någon som har ett klokt råd på hur jag, med så lite fakta, ska leta för att hitta personerna?
-
- Sted: HORTEN
Du skriver nå "unkel John".
Hvem var hans søsken?
Din informasjon om Thea Nilsen kommer herfra(?):
https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Thea_Nielsen
Du kan se at hun var aktiv i Larvik 1887-1896, og i samme periode i Porsgrunn og Drammen (kanskje også Oslo).
Står det på bildet at det er tatt i Larvik?
Hvem var hans søsken?
Din informasjon om Thea Nilsen kommer herfra(?):
https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Thea_Nielsen
Du kan se at hun var aktiv i Larvik 1887-1896, og i samme periode i Porsgrunn og Drammen (kanskje også Oslo).
Står det på bildet at det er tatt i Larvik?
-
När jag fick höra att han kallades för unkel John har jag börjat titta på andra än där jag har varit innan och har i kyrkoboken för Trondheim Domkyrka (1831-1839, sid 123, rad 154) hittat en John Johnsen som kanske är personen som jag söker. Nu gäller det bara att se om denna person har befunnit sig i Larvig eller dess omgivning.
På bilden som jag har står det Laurvig.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... %2509%25E5
På bilden som jag har står det Laurvig.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... %2509%25E5
Hei,
Ett skudd i blinde, fant ett ektepar John og Olava i FT1900, Stokke, Vestfold, http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037144000263
Ett skudd i blinde, fant ett ektepar John og Olava i FT1900, Stokke, Vestfold, http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037144000263
-
Hei!
Jeg har problemer med å se sammenhengen her:
Hvorfor skulle denne John (tidligere) befinne seg i Trondheim?
For å bedre sjansene for å løse dette problemet er det nødvendig at ikke bare du - men også andre på forumet får tilgang til den fullstendige informasjon du har.
Det er umulig (i alle fall for meg) å engasjere meg uten flere ledetråder.
Jeg gjentar derfor: Hvem kalte denne mannen for "unkel"?
Jon Erik
Jeg har problemer med å se sammenhengen her:
Hvorfor skulle denne John (tidligere) befinne seg i Trondheim?
For å bedre sjansene for å løse dette problemet er det nødvendig at ikke bare du - men også andre på forumet får tilgang til den fullstendige informasjon du har.
Det er umulig (i alle fall for meg) å engasjere meg uten flere ledetråder.
Jeg gjentar derfor: Hvem kalte denne mannen for "unkel"?
Jon Erik
-
Förlåt att jag inte är tillräckligt tydlig. Jag har nyligen fått kontakt med en avlägsen släkting( i Oslo) som visade sig ha samma bild av John som jag + på en kvinna som kallas tante Olava. Båda bilderna tagna i Laurvig. John och Olava verkar till att vara i samma ålder på bilderna. På min släktings bild stod det unkel John och inget mer. Hennes farmor och min morfar var syskon (födda på Fröya 1872 resp 1876). Jag har hela tiden trott att John var en broder eller farbror till min morfar (Iver Johansen), mormor (Ingeborg Petersen) eller min morfars far (Johan Mathias Nikolaisen), alla ifrån Fröya. Jag har letat runt i kyrkoböckerna för Fröja men inte hittat någon med namnet John som har passat in. Nu söker jag istället på min morfars mors sida. Hennes föräldrar hette Iver Johnsen och Mette Olsdatter och kommer ifrån Trondheim. John Johnsen som jag har hittat är min morfars mors broder. Jag är kanske helt ute och reser men vet inte var jag ska leta. Tar fatt i alla trådar som jag kan komma på. Är det något mer information som behövs?
-
Din informasjon forklarer jo endel, men ikke med sikkerhet rett kobling mellom onkel John / tante Olava og din familie.
Om jeg tolker dette rett, har du følgende muligheter for navnekombinasjoner:
1.John Johansen.
2.John Petersen.
3.John Nicolaisen.
+ mulig den John Johnsen du fant i Trondheim.
Har jeg rett - eller er dette helt feil tenkt av meg???
Jon Erik
Om jeg tolker dette rett, har du følgende muligheter for navnekombinasjoner:
1.John Johansen.
2.John Petersen.
3.John Nicolaisen.
+ mulig den John Johnsen du fant i Trondheim.
Har jeg rett - eller er dette helt feil tenkt av meg???
Jon Erik
-
Det stämmer. Jag har letat på Johansen, Petersen och Nikolaisen men har inte hittat någon koppling. Försöker nu med Johnsen och sen får jag väl ge upp 

-
Jag har hittat paret! Tusen tack till alla er som försökt hjälpa till