Hvor er Voll, Prestehagen i Sandefjord?

Med tidligere kommune Sandar (Sandeherred)

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
80920
Innlegg: 6
Registrert: 14. februar 2019 kl. 20.10

Hvor er Voll, Prestehagen i Sandefjord?

Legg inn av 80920 » 8. mars 2019 kl. 20.02

Hei !

Er det noen som vet hvor Voll, Prestehagen ligger? Mine tippoldeforeldre, Patrik og Susanne Mørk bodde der i 1935. Jeg vet generelt hvor Prestehagen er (dvs deler av Gokstadveien), men jeg er ikke kjent med hvor Voll er hen? Jeg prøver å finne meg frem til hvor de bodde.

Tusen takk for alle svar!

Mvh
Jan
Toronto, Canada

Vidar Røhne Nilsen
Innlegg: 234
Registrert: 17. oktober 2005 kl. 23.38
Sted: SOLA

Re: Hvor er Voll, Prestehagen i Sandefjord?

Legg inn av Vidar Røhne Nilsen » 8. mars 2019 kl. 22.38

I "gamle" Sandar var det flere veier hvor det ikke ble benyttet hus nr, men i stede eiendoms navn. Dette vil jeg tro er tilfelde her, eiendoms navnet er sansynligvis ikke benyttet i dag kun vei navn og husnr.
jeg tror du må inn i komunale kart/ arkiv fra aktuelt tidsrom for å komme videre.

mvh
vidar

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Hvor er Voll, Prestehagen i Sandefjord?

Legg inn av gj00026 » 9. mars 2019 kl. 9.57

Jan skrev:Er det noen som vet hvor Voll, Prestehagen ligger? Mine tippoldeforeldre, Patrik og Susanne Mørk bodde der i 1935. Jeg vet generelt hvor Prestehagen er (dvs deler av Gokstadveien), men jeg er ikke kjent med hvor Voll er hen? Jeg prøver å finne meg frem til hvor de bodde.


Eiendommen Voll er gnr 43 bnr 174 i Sandefjord (tidl. gnr 43 bnr 174 i Sandar) og har adresse Nyveien 22.

Se bl.a. panteregisteret, hvor det framgår at Olaf Halvorsen transporterte kommunens festeseddel til P. Mørk 25/5-1920.

Min "nøkkel" til å finne fram var matrikkelutkastet 1950.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

80920
Innlegg: 6
Registrert: 14. februar 2019 kl. 20.10

Re: Hvor er Voll, Prestehagen i Sandefjord?

Legg inn av 80920 » 9. mars 2019 kl. 14.52

Hei Kristian -

Tusen hjertelig takk for svar! Jeg var faktisk inne paa Digital Arkivet i gaar kveld aa fant frem til samme konklusjon/eiendom ved aa soeke i Panteregistre som hadde "Sandeherred Praestegaard, Voll" med referanse til samme side. Men takker saa mye for lenken til "matrikkelutkastet 1950" -- nyttig resurs for forskning i Sandefjord!

Litt vanskelig aa tyde de forskjellig "transaksjonene" i slike panteregistre synes jeg, men det sees us som at Patrik Moerk overtok festet 4/11/1920 og saa ble den solgt i 1938 av deres soenn Johan Moerk etter foreldrenes bortgang.

Panteregistrene er jo en "gullgruve" av informasjon for slektsforskning, men de er litt vanskelig aa "navigere".....

Igjen tusen takk for svaret!

Mvh
Jan
Toronto, Canada

80920
Innlegg: 6
Registrert: 14. februar 2019 kl. 20.10

Re: Hvor er Voll, Prestehagen i Sandefjord?

Legg inn av 80920 » 9. mars 2019 kl. 14.54

Hei Vidar -

Tusen takk for tipset! Jeg fant frem til den aktuelle eiendommen via digital arkivet/panteboeker og fikk ogsaa et flott svar fra Kristian paa denne siden.

Igjen takk!

Mvh
Jan

Svar

Gå tilbake til «Sandefjord»