Hvalfanger Martin Thorkildsen død på sjøen 1912.

Med tidligere kommune Sandar (Sandeherred)

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Brukeravatar
Tore Løvnæseth
Innlegg: 158
Registrert: 28. desember 2005 kl. 20.18
Sted: MOSS

Hvalfanger Martin Thorkildsen død på sjøen 1912.

Legg inn av Tore Løvnæseth » 17. september 2022 kl. 13.12

Hei.

Jeg søker opplysninger om hvalfanger Martin Thorkildsen som i følge en slektning døde på sjøen 1912.

I annotasjonsrullene https://www.digitalarkivet.no/ru20090424650238 og https://www.digitalarkivet.no/ru20090424640535 
finner jeg Anders Martin Torkildsen (frem til 19.09.1911). Her står det under feltet "spesielle opplysninger" H.R. No 2631.

Hvor kan jeg finne igjen disse "spesielle opplysningene"?
Og er det mulig å finne noe om at han døde på sjøen i 1912? 

Mvh
Tore L.
 
 
 
 

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6444
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Hvalfanger Martin Thorkildsen død på sjøen 1912.

Legg inn av Astrid Mollan » 17. september 2022 kl. 14.18

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Astrid Mollan den 17. september 2022 kl. 16.27, redigert 1 gang totalt.
Astrid M

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6444
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Hvalfanger Martin Thorkildsen død på sjøen 1912.

Legg inn av Astrid Mollan » 17. september 2022 kl. 16.23

Name: Anders Martin Thorkildsen
Gender: Male
Ethnicity/ Nationality: Norwegian
Age: 28
Birth Date: abt 1892
Departure Port: Giovanger,nor Via Bergen
Arrival Date: 12 Apr 1920
Arrival Port: New York, New York, USA
Ship Name: Besseggen
Search Ship Database: Search for the Besseggen in the 'Passenger Ships and Images' database
Save

Fyrbøter
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Astrid M

Brukeravatar
Tore Løvnæseth
Innlegg: 158
Registrert: 28. desember 2005 kl. 20.18
Sted: MOSS

Re: Hvalfanger Martin Thorkildsen død på sjøen 1912.

Legg inn av Tore Løvnæseth » 18. september 2022 kl. 13.36

Hei Astrid.

Jeg takker for svarene dine.
De viser at den Martin Torkildsen som er født i 1891 ikke er den jeg søker etter.

Han står i folketellingen 1910 i Sandefjord.
https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 6489007083 
I folketellingen 1920 står igjen en Martin Torkildsen nevnt men med et annet fødselsår og fødested men foreldrene er tilsynelatende de samme.
I hvertfall bor de i samme hus.
https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 3803007026


Jeg finner ingen Martin Torkildsen født i Sande i Folketellingen 1900 og heller ikke i kirkeboka mellom 1888 og 1903.
Jeg vil tro at fødselsdato og fødested er feil for Martin i folketelling 1920 og at vi bare har en Martin Torkildsen til disse foreldrene.

Så her må jeg nok søke videre.

Mvh
Tore L.
 
 

Brukeravatar
Paul Johan Hals
Innlegg: 13018
Registrert: 17. oktober 2007 kl. 20.33

Re: Hvalfanger Martin Thorkildsen død på sjøen 1912.

Legg inn av Paul Johan Hals » 18. september 2022 kl. 18.51

Det var det samme jeg kom fram til da jeg skrev mitt 2. innlegg i den andre tråden din. Feil fødselsår i folketellingene forekommer ofte, likeså feil fødested, desverre. Det er en annen mulighet jeg har tenkt litt på, men den blir helt hypotetisk:

Hvis moren har oppgitt feil navn på faren til barnet (Kirsten), eller at den ene av foreldrene ikke ønsket å gifte seg, kan det vel ha skjedd at barnet stilte spørsmål om faren. Det enkleste kan ha vært å si at han døde (på sjøen) omtrent på den tiden hun ble født. Det kunne sette stopp for pinlige spørsmål.

Dette er som sagt bare en hypotese.

Mvh Paul

Brukeravatar
Tore Løvnæseth
Innlegg: 158
Registrert: 28. desember 2005 kl. 20.18
Sted: MOSS

Re: Hvalfanger Martin Thorkildsen død på sjøen 1912.

Legg inn av Tore Løvnæseth » 19. september 2022 kl. 12.14

Ja, det er jo også en mulighet.
Men da blir det enda vanskeligere å finne ut om ham. Det blir færre opplysninger å forholde seg til.
En annen mulighet er at han døde før de fikk giftet seg.

Det vi vet er at "hvalfanger Martin Torkildsen" ble far til et barn i 1912. Moren, Kristine og Martin bodde på Jessheim, Ullensaker ved fødselen.
Når barnet gifter seg er farens navn oppgitt til "hvalfanger Martin Fredriksen".

Det som blir fortalt av barnets familie er at Martin døde på sjøen i 1912 og at det muligens var et skifte etter ham. Det skal også ha vært noen barder i familiens eie.
Ellers finnes det ingen opplysninger om Martin. Martin har det vært lite snakk om i ettertid. Tydeligvis et ømt punkt.

Jeg har gått gjennom dødsfallsprotokollen til lensmannen i Ullensaker i aktuelle år uten og finne Martin.

Så her må jeg lete videre etter en Martin hvalfanger som muligens døde på sjøen i 1912.

 
 
 

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6444
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Hvalfanger Martin Thorkildsen død på sjøen 1912.

Legg inn av Astrid Mollan » 19. september 2022 kl. 13.07

«Alle» unge menn fra området var vel på hvalfangst på den tiden. For meg ser det ut til at de ved vielsen bare har kopiert det som sto ved fødselen om faren og gjort en skrivefeil. Kanskje var det et helt tilfeldig møte mellom foreldrene hvor moren ikke visste mer enn navnet på mannen. Døde han til sjøs ble han begravet av skipperen i havet, evt i nærmeste havn. Rederiet sendte melding til familien og presten. Av og til skrev presten dødsfallet i kirkeboka. Dødsfall til sjøs var så vanlige at det sjelden ble skrevet i avisa om det ikke var et forlis. Da ble det også sjøforklaring. 
 
Astrid M

Svar

Gå tilbake til «Sandefjord»