Enevold Hansted

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Brukeravatar
dn23558
Sted: OSLO

Enevold Hansted

Legg inn av dn23558 » 2. oktober 2010 kl. 18.49

Hei
Jeg prøver å nøste meg bakover fra Enevold (Ingvold) Christensen Hansted (1777-1851), sønn av Christen Larsen Hansted 8ca. 1741-1808), ant. sønn av Lars Larssøn Hansted (gift 1733) igjen muligens sønn av Lars Pedersen Hansted (1641-1720).

Har funnet et knippe Hansted-ekteskap på Vestfold-slekt

http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/d ... tart+s%F8k

Her ligger også Peder Larsen Hansted, sikkert Christens bror.

Og dessuten Enevold Hansted, gift i 1762 med Dorthe Pedersdatter. Dorthe er sannsynligvis nevnt i Gamle Tønsberg
http://www-bib.hive.no/tekster/tunsberg ... index.html som Envold Hansteds enke i 1777.

I 1801 tellingen for Tønsberg står hun som Dorthe Pedersdatter Bærentsen, 2. gang enke og husbond i Store Langgate 5.
http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... r=34#nedre

Jeg har ikke funnet andre spor etter Enevold, heller ikke som død. Kan han være en tredje sønn av Lars Larssøn Hansted? Ettersom jeg ikke har funnet ham under døde/begravede er han kanskje borte på sjøen. Det var mange sjøfolk i familien.

Dorthe er også et mysterium. Kuriøst nok står det i kirkeboken "Slektskap nevnt i bevillingsbrevet". Kan hun være datter av en hittil ukjent sønn av den gamle Lars Pedersen Hansted (1642-1720)? Altså en Peder Larsen Hansted?
Om det er riktig at Lars Larsøn Hansted er Lars' sønn, kjenner vi to andre barn - Mikkel Larsen Hansted (1687-1752) og Marte Larsdatter Hansted (1700-1772).

Er det noen som kjenner til dette og kan bidra hadde det vært gledelig :) - har sittet med hode i PCen en hel dag. :(

Vennlig hilsen Åse Markussen

gj01394

Re: Enevold Hansted

Legg inn av gj01394 » 29. november 2010 kl. 16.16

Hei, Åse.

Hyggelig at det er flere som forsker i Hansted-familien!

Til dine spørsmål:

Dorthe Pedersdatter Hansted ble første gang gift 20. april 1762 i Tønsberg med Ingvold (Enevold) Mikkelsøn Hansted, som var hennes fetter og sønn av Mikkel Larssøn Hansted og Else Katrine Hansdatter Wogn. Hun ble andre gang gift 24. august 1779 i Tønsberg med Henrik Berentsøn (Berntsøn). Henrik er opprinnelig fra Kongsberg av slekten Herold. Dorthe selv er datter av Peder Larssøn Hansted og Sørine Sørensdatter.

Jeg har ikke funnet noe dødsår på noen av hennes ektemenn, men selv ble hun gravlagt 5. juni 1813 i Tønsberg. Skiftet etter Dorthe og Henrik som strekker seg over flere år, gir et godt bilde på familieforbindelser, dette fordi Dorthe ikke hadde barn i noen av sine ekteskap og dessuten hadde heller ikke noen av Dorthes søsken arvinger i live på dette tidspunktet.

Tilbake til familierelasjonene: Peder og Mikkel hadde flere søsken: Lars Larssøn Hansted som er far til Christen Larssøn Hansted som igjen er far til din Ingvold Christensøn Hansted. Dessuten var det to søstre Marte Larsdatter Hansted og Karen Larsdatter (Hansted). I tillegg var det en bror som døde 1695 og en annen bror Canelig Larssøn Hansted som ikke nevnes videre.

Foreldrene var altså Lars (Laurits) Pedersøn Hansted og Maren Michelsdatter. Lars ble gravlagt 25. november 1720 og Maren ble gravlagt 14. desember 1728, begge i Tønsberg. Skiftet etter Lars er bevart og ble påbegynt 10. desember 1721.

Lars er antagelig fra Hansted i Danmark (derav navnet), men siden det er flere steder i Danmark med dette navnet har jeg ikke kommet noe lenger tilbake. Maren er datter av Michel Paulsøn og Marthe Bentsdatter. Michel er smed og borger i Tønsberg.

Jeg holder på å skrive en liten artikkel om Hansted-familien som jeg håper å få inn i NST om ikke alt for lenge.

Mvh
Terje Pettersen-Dahl

Brukeravatar
dn23558

Legg inn av dn23558 » 3. desember 2010 kl. 22.33

Hei
Dette var gledelige nyheter og god hjelp. Tusen takk.

Lars Pedersen Hansted er min tipp-tipp-tipp-tipp-tipp oldefar gjennom Lars Larsen H, Christen Larsen H, Enevold (Ingvold) Christensen H, Ingvold Ingvoldsen H og hans datter Petrine Augusta Enevoldsdatter (1850-1916) fra Berg i Sem, gift med min oldefar Nils Larsen fra Sem (Ringshaug) og igjen min farfar Markus Severin Nilsen (1879-1960) fra Ringshaug. Som jeg har etternavn etter.

Jeg leter etter borgerbrevet til Lars Pedersen Hansted og har så langt ikke funnet det i Statsarkivet på Kongsberg. Jeg haddde håpet det ville stå noe om hvor han kom fra og når. Kanskje vi finner ekteskapet med Maren når St. Laurenti blir digitalisert.

Jeg har et snøre hengende ute på det Slægt og data- forum for DIS Danmark, men ikke fått noe napp ennå. Kirkebøkene der nede går heller ikke så langt tilbake som 1642 - så vidt jeg har kunnet se.

Så nettopp på skiftet etter Lars i 1721. Det var vanskelig å lese - men det så ut til å være et rikt bo- om jeg ikke har oppfattet det helt feil.

Jeg gleder meg stort til artikkelen din.

God hilsen åse

Jon Erik Berg-Hansen
Sted: HORTEN

Legg inn av Jon Erik Berg-Hansen » 3. desember 2010 kl. 23.26

"Så nettopp på skiftet etter Lars i 1721" - har du protokollnr. / side til dette?

Brukeravatar
dn23558

Legg inn av dn23558 » 4. desember 2010 kl. 15.21

Skifteprotokoll 2 Tønsberg 1720-1740, s. 122 b, skifte nr. 33,
10.12.1721 avsluttet 24.1.1722

Lenken har jeg ikke i farta - ligger på Digitalarkivet under Skannede skiftedokumenter, og det er dessuten eksakt henvisning dit fra det digitaliserte skifteregisteret for Tønsberg og Holmestrand 1688-1814.

Jon Erik Berg-Hansen
Sted: HORTEN

Legg inn av Jon Erik Berg-Hansen » 4. desember 2010 kl. 17.49

Svar

Gå tilbake til «Tønsberg»