Vallø saltverk, Johannes Jansen d. 1788 *

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Per Vidar Barth Lilje
Sted: OSLO

Vallø saltverk, Johannes Jansen d. 1788 *

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 16. mai 2021 kl. 19.55

Jeg har blant mine forfedre noen arbeidere ved Vallø saltverk på 1700-tallet, og der har jeg en del åpne spørsmål som kanskje noen har ideer for hvordan jeg kan finne svar på.

Hovedspørsmålet gjelder Johannes Jansen Roll (Roll brukes bare i et par av kildene, i de fleste står han bare som Johannes Jansen), murer på saltverket. Han er begravet 27. februar 1788, alder oppgis til 54 år. Jeg har så langt ikke funnet noe om hans opphav, eller om ham før 1760.  Jeg finner ham første gang i 1760, trolovet 17. oktober, viet 29. desember, med Ingeborg Gabrielsdatter. Hun kjenner jeg heller ikke opprinnelsen til. Hun begraves 13. mai 1764, alder oppgis til 26 år. Johannes' og Ingeborg fikk en datter Anne Sophie som ble døpt 14. november 1762.

I ekstraskatten 1764 er han nevnt som murersvenn, boende på saltverket.

Allerede 5. juli 1764 troloves Johannes med Maren Michelsdatter. Vielsesdatoen er ikke fylt ut, men de må ha blitt viet senere på året. Jeg har ikke funnet noe om hennes opphav heller, og jeg har heller ikke funnet hennes begravelse etter 1774.

Johannes' og Marens barn Ingeborg Maria ble døpt 14. april 1765. Bosted Vallø.

Johannes' og Marens barn Elen Maria ble døpt 4. april 1768. Bosted oppgitt til Lunden. Hun ble begravet 10. mai 1807 som hustru til innsitter Johannes Pedersen Kielen, død ved for tidlig nedkomst i barselseng.

Johannes' og Marens barn Anna Sophia ble døpt 29. september 1769. Bosted oppgitt til Lunden under Presterød.

I Sem og Slagen bygdebok står det at i en pantobligasjon fra 1771 omtales murmester Johannes Jansen i Akeleyes leiehus på Presterøds grunn, beliggende ved Ollen. Han hadde lånt 37 rdl. av fru Akeleye. Dette må være Lunden.

Johannes' og Marens barn Johan Michael ble døpt 4. august 1771. Bosted oppgitt til Lunden. Johan Michael ble saltkoker på saltverket og døde på Vallø 15. mai 1842. Han var min 3-tippoldefar.

Johannes' og Marens barn Johan Christian ble døpt 11. desember 1774. Nå er bosted oppgitt til Vallø.

Folk kan selvfølgelig ha kommet til Vallø saltverk, som en meget stor bedrift, fra et stort område, og til og med fra utlandet. 

Spørsmålene mine er altså:
Ideer til hvordan finne opprinnelsen til Johannes Jansen Roll (ca. 1734 - 1788)
Opprinnelsen til hans første kone Ingeborg Gabrielsdatter (ca. 1738 - 1764)
Opprinnelsen til hans andre kone Maren Michelsdatter, og hvor det ble av henne etter hans død.
Andre opplysninger om disse og deres barn.

Per Vidar Barth Lilje
Sted: OSLO

Re: Vallø saltverk, Johannes Jansen d. 1788 *

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 18. mai 2021 kl. 17.39

Jeg systematiserer nå faddere (både når "mine personer" var faddere og hvem som var faddere for deres barn), og håper det kan gi noen flere ideer. men jeg har altså i hvert fall ikke funnet dåp av de jeg leter etter i kirkebøker for Sem og Slagen. Men jeg fant nå i Sem kirkebøker, Ministerialbok nr. II 1, 1702-1764, s. 114 begravelse 11. oktober 1761 av "Tambouren paa Saltverket Johan Roll gamel 73 aar". Dette kan jo være den Jan som har vært far til Johannes Jansen, men ellers brukes hele tiden Jansen og ikke Johansen, så det må i så fall underbygges på annet vis. 

Svar

Gå tilbake til «Tønsberg»