Gaten NORDRE SLOTSBJERGSTRÆDE, hvor er det i dag?

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
dn37511
Sted: NANNESTAD

Gaten NORDRE SLOTSBJERGSTRÆDE, hvor er det i dag?

Legg inn av dn37511 » 26. november 2017 kl. 20.18

I 1875, hadde jeg slektninger som bodde i Nordre Slotsbjergstræde. Mitt spørsmål, er om gaten fortsatt eksisterer, bare med ett annet navn?
Jeg har lagt ved ett kart, fra 1883. Jeg er overhodet ikke kjent i Tønsberg, men utfra kartet, skjønner jeg at det er nære Slottsfjell, og ikke langt fra kirken, og togstasjonen.
Jeg har googlet, og sett på Wikipedia over gamle gater i Tønsberg, men nettopp denne gaten viser seg å være uten særlig informasjon.
Finnes gaten i ett annet navn i dag?

Og i mens vi er inne på gater i dette området, finnes det fortsatt boliger i dag som står der fra denne tiden?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Re: Gaten NORDRE SLOTSBJERGSTRÆDE, hvor er det i dag?

Legg inn av gj00026 » 26. november 2017 kl. 23.12

Det er en del endringer i gateløpene, og det har kommet opp mye ny bebyggelse. Nordre Slotsbjergstræde finnes ikke lenger, og det ser ikke ut til at noen av bygningene langs denne gata finnes i dag.

Allmueskolen står fremdeles, og det kan tenkes at enkelte andre bygninger fremdeles finnes, eventuelt at de er bygd om. Vestre Slotsbjergstræde tilsvarer omtrent dagens Nedre Slottsgate, mens Østre Slotsbjergstræde tilsvarer omtrent dagens Baglergaten. Danakleven heter fremdeles Danakleven.

Husnumrene på kartet er formodentlig matrikkelnumre. Da skal du kunne følge husenes historie i panteregistrene og pantebøkene.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

Per Eivind Pedersen
Sted: ÅSGÅRDSTRAND

Re: Gaten NORDRE SLOTSBJERGSTRÆDE, hvor er det i dag?

Legg inn av Per Eivind Pedersen » 27. november 2017 kl. 14.24

Hei, jeg antar at dette strædet tilsvarer tidligere Øvre Slottsgate, som på 70-tallet måtte vike for terassebebyggelsen.

vennlig hilsen
Per Eivind Pedersen

Bildet, dessverre ikke god kvalitet er fra Nedre Slottsgate - foto Arvid Østby - ved hydranten i forgrunnen svinger Øvre Slottsgate bratt opp. Og møtte vel Baglergaten, der hvor veien fører opp til Slottsfjellet.

Svar

Gå tilbake til «Tønsberg»