"Tønsberg glass-skap"
Moderator: MOD_Vestfold
"Tønsberg glass-skap"
Hei,
er det noen som vet hva "Tønsberg glass-skap" var for noe?
Det er i følge Gards- og ættesoge for Nore bostedsadressen til min mystiske forfader Knut Karlsen (alias Anders Olsen, f. ca. 1801) før han rømte hjemmefra og via omveier kom til Nore i Numedal. Knut var opprinnelig fra Vaterland i Christiania. Min etterlysning på han som person (foreldre) er lagt under forumet til Aker og Christiania før 1814.
På forhånd takk!
er det noen som vet hva "Tønsberg glass-skap" var for noe?
Det er i følge Gards- og ættesoge for Nore bostedsadressen til min mystiske forfader Knut Karlsen (alias Anders Olsen, f. ca. 1801) før han rømte hjemmefra og via omveier kom til Nore i Numedal. Knut var opprinnelig fra Vaterland i Christiania. Min etterlysning på han som person (foreldre) er lagt under forumet til Aker og Christiania før 1814.
På forhånd takk!
Sist redigert av gj19068 den 18. mars 2013 kl. 19.43, redigert 1 gang totalt.
- Vidar Sigurd Øverlie
- Sted: LARVIK
Re: "Tønsberg glass-skap"
Her er lenke til etterlysningen nevnt ovenfor.
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=115143
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=115143
Vidar Øverlie
Kan det være Tønsberg Grevskap det menes, dvs. Jarlsberg Grevskap/Vestfold???????
Takk for forslaget, men det tror jeg ikke.
I Gards- og ættesoge for Nore heter det: "Då Knut var i 10-12 års alderen, budde familien i Tønsberg på ein stad som heitte 'Tønsberg glass-skap'." Hvilket kildegrunnlag forfatteren har basert seg på er helt uvisst.
Det virker å være et område eller bygning i Tønsberg. Er det ingen tønsberginger her inne som kjenner sin lokalhistorie?
I Gards- og ættesoge for Nore heter det: "Då Knut var i 10-12 års alderen, budde familien i Tønsberg på ein stad som heitte 'Tønsberg glass-skap'." Hvilket kildegrunnlag forfatteren har basert seg på er helt uvisst.
Det virker å være et område eller bygning i Tønsberg. Er det ingen tønsberginger her inne som kjenner sin lokalhistorie?
Kan det ha vært ved et glassværk??????
-
- Sted: HAUGESUND
Jeg tenkte på om det kunne være et hus som hadde så mange glass at det lignet på et glass-skap?
Mvh
Vigdis
Mvh
Vigdis
Bjørn skrev:I Gards- og ættesoge for Nore heter det: "Då Knut var i 10-12 års alderen, budde familien i Tønsberg på ein stad som heitte 'Tønsberg glass-skap'." Hvilket kildegrunnlag forfatteren har basert seg på er helt uvisst.
Det er svært fristende å tro at "glass-skap" bygger på en lesefeil i arbeidet med kildene til Nore-bøkene.
Jeg ser ikke bort fra at kilden kan være et eller annet forhør, der Knut har forklart seg om sitt liv og levnet.
Takk for tipsene! Hunskaar: Det er nok fare for at du kan ha rett i det. Det er irriterende med folk som ikke oppgir kildene sine. En annen mulighet er at han bygger på muntlige kilder, men beretningen er såpass detaljrik at jeg vet ikke om det er sannsynlig. Nå husket jo folk bedre i tida før internett. Noen formuleringer kan kanskje tyde på muntlig tradisjon: "namnet hans skulle vore Knut Karlsen". Ville en ha sagt det slik dersom det var basert på skriftlig materiale?
Jeg tror jeg vil være åpen for begge alternativene.
Har du noen tanker om hvor det kunne være aktuelt å lete videre?
-
- Sted: ÅSGÅRDSTRAND
Tenker også tanken om glassverk. Det fantes et på Vallø (daværende Slagen Sogn i Sem prestegjeld) nabosognet til Tønsberg.
Det ligger en del ute på Digitalarkivet vedr. Sem og Slagen.
Rune Helland
Det ligger en del ute på Digitalarkivet vedr. Sem og Slagen.
Rune Helland
Bjørn skrev:Takk for tipsene! Hunskaar: Det er nok fare for at du kan ha rett i det. Det er irriterende med folk som ikke oppgir kildene sine. En annen mulighet er at han bygger på muntlige kilder, men beretningen er såpass detaljrik at jeg vet ikke om det er sannsynlig. Nå husket jo folk bedre i tida før internett. Noen formuleringer kan kanskje tyde på muntlig tradisjon: "namnet hans skulle vore Knut Karlsen". Ville en ha sagt det slik dersom det var basert på skriftlig materiale?
Det kan selvsagt være muntlige overleveringer, men ellers merker jeg meg saken om Amerika-arv (s. 804). Det kan være at Anders Olsen/Knut Karlsen har forklart seg for skifteretten eller liknende i et forsøk på å dokumentere sin arverett.
Hvorfor ikke prøve å få Tønsbergs Blad interessert i dette? Hvis de setter inn en liten notis og spør om noen vet noe om "Tønsbergs glass-skap", er det ikke umulig at en eller annen kanskje vet noe.
mvh
Kåre
Kåre
-
Jeg har funnet noe som kan være interessant å nøste videre i når det gjelder far til Anders Olsen (Knut Karlsen)....
Kan dette være faren hans.....?
Karl Carlsen....
https://media.digitalarkivet.no/view/25374/55
Ta gjerne kontakt med meg på mob. 414 59 530....
Kan dette være faren hans.....?
Karl Carlsen....
https://media.digitalarkivet.no/view/25374/55
Ta gjerne kontakt med meg på mob. 414 59 530....