Brødrene Adolph og Jon Fredrik Qvernheim

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
Kenneth Staurset Fåne
Innlegg: 193
Registrert: 21. februar 2012 kl. 20.56
Sted: MOLDE

Brødrene Adolph og Jon Fredrik Qvernheim

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 25. februar 2015 kl. 10.36

Hei

Er interessert i å vite mer om familiene til Adolph og Jon Fredrik Qvernheim som levde i Borre på begynnelsen av 1700-tallet. Jeg har ikke mye informasjon og meget lite primærkilder på disse to. Derfor skriver jeg opp det jeg vet her i stikkordsform og håper på mer info fra dere, samt tips til hvor jeg kan lete mer.

Generelt har jeg hørt at Qvernheim stammer fra adel i Tyskland, hvor jeg hørte/leste dette husker jeg ikke nå, men har skrevet det ned et sted.

Adolph Qvernheim:
Dette er fra følgende kilde: http://www-bib.hive.no/tekster/sem_slag ... 2/122.html
- Kjøpte gården Hallingrød i 1704. Eide senere sammen med sin bror Jon Fredrik halvparten i Røre i Borre, og medeier i Falkenstein.
- Løytnant 1704-1716, kom i 1711 i tjeneste ved Det smålenske regiment, ble sekondløitnant i 1718, premierløitnant i 1727. I 1747 ble han kaptein og chef ved Jarlsberg landvernkompani. Tok avskjed i 1752 etter 41 års tjeneste. Gift to ganger: Maren Christiansdatter Lemvig var kone nr. 2, (hun var datter av Christian Lemvig og hans andre hustru Karen Simensdatter. Barn 1. ikke navngitt, f. 1705. 2. Aarsle, f. 1711. 3. Elsebeth Margrethe, f. 1714. 4. Karen, f. 1718, ektet 1738 med skipper Albret Mathiassen Riddervold, 5. Christen, f. 1719. 6. Marthe ELisabeth, f. 1728, ektet 1762 med Lars Albretsen, 7. Christian.

Jon Fredrik Qvernheim (f. 1708, d. 1774):
- På han har jeg ikke så mange kilder utenom det over. Han er en del år yngre enn sin bror Adolph.
- Gift med Katrina Larsdatter Røre (f. 1709, d. 1799). Ei datter het Hedvig (f. 1737, d. 1813). Jeg har en del bakover på Katrina L. Røre.
- Eide sammen med sin bror halvparten i Røre i Borre.
- Var sersjant, senere steg han i gradene og ble kaptein slik som hans bror.


Jon Fredrik Qvernheim er min (6-ganger tippoldefar) og jeg skulle likt å vite mer om hans aner bakover og hans familie.

Jon Erik Berg-Hansen
Innlegg: 2693
Registrert: 31. desember 2004 kl. 18.42
Sted: HORTEN

Re: Brødrene Adolph og Jon Fredrik Qvernheim

Legg inn av Jon Erik Berg-Hansen » 25. februar 2015 kl. 22.39

Jeg klipper inn dette fra mine rettelser og tilføyelser til Borre bygdebok:

Qvernheim:Adelsslekt fra Hannover.

Kilde Dansk-norske offiserer (mikrokort
Riks/Statsarkivet i Oslo).

Vet ikke om dette er digitalisert - hvis ikke står det vel fortsatt på lesesalen?


Jon Erik

dn33543
Innlegg: 10
Registrert: 8. mai 2015 kl. 18.02
Sted: Lillesand

Re: Brødrene Adolph og Jon Fredrik Qvernheim

Legg inn av dn33543 » 11. juli 2015 kl. 10.21

Hei

Har du [edit: Kenneth] funnet mer? Jon Fredrik Quernheim og Kat(a)rina Larsdatter er også mine 5xtippoldeforeldre på begge bestemorsidene til mi oldemor. (Hennes Geni-profil: http://www.geni.com/people/Julie-Larsen ... 1492801701)

Jeg leste nettopp et notat som oldemor skreiv til noen, og som min grandonkel skreiv av i 1956:

… Du husker vel kanskje Debritz? Han og min oldefar eller kanskje tipoldefar var tyskere, visstnok flyktninger- og slektninger. Fomodentlig var også din oldefar Hancke i samme følge, for de bodde alle i en klynge på de store gårdene/godsene på Røre, Nordre og Søndre Røre og Hestehagen.
Min oldefar het Jon Fredrik Qværnheim, var oberst eller Capt.oberst i des Armes i Tyskland. Han ble gift med EllenKatarina, hans sønn John Fredrik ble gift med Else Thorsdatter fra A... i Nykirke. Der var tre søstrer, Karen gift med Hans Eik, Elisabeth gift med skipsreder Ole Røed (Olaus) og Else gift med John Fredrik.


Hun blander litt generasjoner her, ikke så rart siden den første Jon Fredrik og Katarina var hennes tipptippoldeforeldre. Oldemors farmor var etter deres sønn Fredrik Jonsen Quernheim (og hans sønn Jon Fredrik og Else Thorsdatter), og oldemors mormor etter Jon Fredrik og Katarinas datter Ellen Katrina Quernheim og Hans Nilsen Eik.

Jeg har sett dem på Geni, men har ikke fått koplet dem på mitt tre ennå. Jeg oppretter også på Ancestry for å se om jeg får noen dokumenttreff. Hekter på ny kommentar med lenker dit når det er klart.

Det hadde vært fint å vite hva som allerede er funnet på disse (og kilder!), før jeg går videre selv :)

Ser jo at navnet er knytta til noe slott og folk fra høy- og seinmiddelalder på tyske nettsteder, men gidder ikke gå så inni det uten noen kopling til tyske foreldre.
Sist redigert av dn33543 den 11. juli 2015 kl. 17.28, redigert 1 gang totalt.

Jon Erik Berg-Hansen
Innlegg: 2693
Registrert: 31. desember 2004 kl. 18.42
Sted: HORTEN

Re: Brødrene Adolph og Jon Fredrik Qvernheim

Legg inn av Jon Erik Berg-Hansen » 11. juli 2015 kl. 11.24

Jeg har ikke engasjert meg mer i saken.
Dette er ikke "mine egne" - så Kenneth eller andre får ta den jobben.


Jon Erik

dn33543
Innlegg: 10
Registrert: 8. mai 2015 kl. 18.02
Sted: Lillesand

Re: Brødrene Adolph og Jon Fredrik Qvernheim

Legg inn av dn33543 » 11. juli 2015 kl. 17.00

Jeg legger her ved et brev vi fant i ettermiddag i ei mappe med slektsnotater hos foreldrene mine. Det er fra Felix H. Tschudi til Roar Frivold Nesse i 1973. Her er knapt tilløp til kilder, men likevel interessant. Både Felix og Roar mente visst ei Maria von Quernheim født i Westphalen i 1608 er "stammor", og Felix har funnet ut at det er to Adolph, en sannsynlig eldre halvbror av Jon Fredrik d.e. og en premierleutnant som sikkert er deres far.

Så da er det i alle fall flere spor å gå etter på jakt etter kilder.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Brødrene Adolph og Jon Fredrik Qvernheim

Legg inn av gj00026 » 13. juli 2015 kl. 3.09

Kenneth skrev:Adolph Qvernheim:
Dette er fra følgende kilde: http://www-bib.hive.no/tekster/sem_slag ... 2/122.html
- Kjøpte gården Hallingrød i 1704. Eide senere sammen med sin bror Jon Fredrik halvparten i Røre i Borre, og medeier i Falkenstein.
- Løytnant 1704-1716, kom i 1711 i tjeneste ved Det smålenske regiment, ble sekondløitnant i 1718, premierløitnant i 1727. I 1747 ble han kaptein og chef ved Jarlsberg landvernkompani. Tok avskjed i 1752 etter 41 års tjeneste. Gift to ganger: Maren Christiansdatter Lemvig var kone nr. 2, (hun var datter av Christian Lemvig og hans andre hustru Karen Simensdatter. Barn 1. ikke navngitt, f. 1705. 2. Aarsle, f. 1711. 3. Elsebeth Margrethe, f. 1714. 4. Karen, f. 1718, ektet 1738 med skipper Albret Mathiassen Riddervold, 5. Christen, f. 1719. 6. Marthe ELisabeth, f. 1728, ektet 1762 med Lars Albretsen, 7. Christian.

Jon Fredrik Qvernheim (f. 1708, d. 1774):
- På han har jeg ikke så mange kilder utenom det over. Han er en del år yngre enn sin bror Adolph.
- Gift med Katrina Larsdatter Røre (f. 1709, d. 1799). Ei datter het Hedvig (f. 1737, d. 1813). Jeg har en del bakover på Katrina L. Røre.
- Eide sammen med sin bror halvparten i Røre i Borre.
- Var sersjant, senere steg han i gradene og ble kaptein slik som hans bror.


Jon Fredrik Qvernheim er min (6-ganger tippoldefar) og jeg skulle likt å vite mer om hans aner bakover og hans familie.


Som det har blitt påpekt i senere innlegg, var det to Adolph Qvernheim. Den biografien som står i bygdeboka for Sem og Slagen, blander sammen disse to. Olai Ovenstad har klart å skille dem fra hverandre, men tar feil på ett punkt: Den Adolph Qvernheim som 1704-1716 eide Hallingrød i Slagen, var Adolph Qvernheim den eldre.

I hovedlegdsrulle 1726 for Vestre Jarlsbergske kompani er det opplyst at fødestedet til Adolph Qvernheim den yngre var "Moes", som nok skal forstås som Moss.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

Kenneth Staurset Fåne
Innlegg: 193
Registrert: 21. februar 2012 kl. 20.56
Sted: MOLDE

Re: Brødrene Adolph og Jon Fredrik Qvernheim

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 1. august 2015 kl. 20.10

Ragnhild skrev:Jeg legger her ved et brev vi fant i ettermiddag i ei mappe med slektsnotater hos foreldrene mine. Det er fra Felix H. Tschudi til Roar Frivold Nesse i 1973. Her er knapt tilløp til kilder, men likevel interessant. Både Felix og Roar mente visst ei Maria von Quernheim født i Westphalen i 1608 er "stammor", og Felix har funnet ut at det er to Adolph, en sannsynlig eldre halvbror av Jon Fredrik d.e. og en premierleutnant som sikkert er deres far.

Så da er det i alle fall flere spor å gå etter på jakt etter kilder.



Veldig, veldig interessant dokument Ragnhild Tønnessen. Jeg har ikke forsket så mye mer på dette, men det skal finnes en tysk slektsbok over Qvernheim-slekten. Jeg kan ikke tysk, men via en bibliotekar i Diepholz i Tyskland fikk jeg vite om denne. I 1988 kom det en bok Geschichte der Familie Freiherr von Quernheim, utgitt av Heinrich Henkel. Bibliotekaren var usikker på om han var i livet, men under adressen hans finnes det en slektsgransker Marie Henkel. Adressen er 35415 Pohlheim, Telefon. 06403-96034. Kanskje noen med litt tyskkunnskaper kunne tatt kontakt og forhørt seg om boka?

Dette er min linje opp til Jon Fredrik Qvernheim:
Min mor (f. 1966)
Leif K. Karstensen (bestefar, f. 1926 d. 1998)
Jenny Eugenie Kaspara Andreassen Berg Karstensen (oldemor, f. 1904, d. 1970)
Karl Martinius Andreassen Berg (tippoldefar, f. 1865, d. 1920)
Andreas Hansen Steenshorneie (tipp-tipp-oldefar, f. 1839, d. 1875)
Hans Halvorsen Freberg (3- ganger tippoldefar, f. ca 1806, d.?)
Ingeborg Hansdatter Solberg (4-ganger tippoldemor, f. ca. 1766, d. 1832)
Hedvig Jonsdatter Qvernheim (5-ganger tippoldemor, f. ca. 1737, d. 1813)
Jon Fredrik Qvernheim (6-ganger tippoldefar, f. ca. 1709, d. 1774)

Kenneth Staurset Fåne
Innlegg: 193
Registrert: 21. februar 2012 kl. 20.56
Sted: MOLDE

Re: Brødrene Adolph og Jon Fredrik Qvernheim

Legg inn av Kenneth Staurset Fåne » 1. august 2015 kl. 22.28

Løytnant Adolph Qvernheim ble tatt til fange ved Sponviken skanse under felttoget i 1716. Sjekk side 555 i C.O. Munthe (1906): "Frederikshalds og Frederiksstens Historie indtil 1720". Finnes digitalt tilgjengelig hos Nasjonalbiblioteket her:
http://www.nb.no/nbsok/nb/47075b64c5d3d ... dex=16#577

Brukeravatar
gj00026
Innlegg: 1230
Registrert: 1. desember 2004 kl. 15.25
Sted: LARVIK

Re: Brødrene Adolph og Jon Fredrik Qvernheim

Legg inn av gj00026 » 2. august 2015 kl. 10.57

Kenneth skrev:Løytnant Adolph Qvernheim ble tatt til fange ved Sponviken skanse under felttoget i 1716. Sjekk side 555 i C.O. Munthe (1906): "Frederikshalds og Frederiksstens Historie indtil 1720".


Dette må helst gjelde Adolph Q. den eldre, ettersom Adolf Q. den yngre i 1716 ennå var sersjant. Det står at de tilfangetatte, med unntak av Qvernheim, ble utvekslet 25. september 1716, men Adolph Q. den eldre må i tilfelle ha sluppet fri eller blitt utvekslet innen året var omme, ettersom han 3. desember 1716 utstedte skjøte på Hallingrød til Frederik Nilsen Cortnum.
Vennlig hilsen

Kristian Hunskaar
http://www.hunskaar.no/kristian/

dn33543
Innlegg: 10
Registrert: 8. mai 2015 kl. 18.02
Sted: Lillesand

Re: Brødrene Adolph og Jon Fredrik Qvernheim

Legg inn av dn33543 » 25. august 2016 kl. 21.46

Stoda så langt:

Jeg har forsøkt å finne noen som kan slå opp i disse bøkene, eneste jeg svaret jeg har, er dette: "The older Stammreihe of the Quernheim family (sometimes spelled Quernheimb) is in the Gothaisches Genealogisches Handbuch (Uradel) of 1903, but does not mention any of these people." Dette var i den lukka Facebook-gruppa gruppa German Genealogy i oktober 2015. Lett å finne om en søker på Quernheim" i søkefeltet for gruppa. Det var også noen et annet sted som sa de skulle sjekke Quernheim-boka for meg, men her har jeg ikke hørt noe.

Svar

Gå tilbake til «Horten»