Lars Nielsen og Elen Maria Hansdatter fra Hururm

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
dn06231
Innlegg: 12
Registrert: 2. februar 2005 kl. 1.38
Sted: ØYER
Kontakt:

Lars Nielsen og Elen Maria Hansdatter fra Hururm

Legg inn av dn06231 » 14. november 2006 kl. 0.19

Lars Nielsen og Elen Maria Hansdatter er mine tipptippoldeforeldre og jeg har strevd lenge for å finne flere opplysninger om dem. De giftet seg i Hurum 20.12.1830, Lars er da oppgitt å være smed og bosatt på Sætre. Sønnen Niels ble født 14.01.1831 og døpt 30.04 samme år. Faddere ved dåpen var Johanne Frederichsdatter i Sætre, Sibyla Bestum, Ole Nielsen
Bestum, Johan Nielsen Bestum og Christen Christens: Bestum.

Det er ingen opplysninger om paret i kirkebøkene i Hurum etter dette og nå har jeg funnet ut hvorfor. I 1832 flyttet de til Rakkestad, hvor de fikk to barn til før Lars Nielsen døde i 1836. Elen Maria giftet seg på nytt og flyttet til Tune, der Niels og hans søsken er konfirmert.

Tidligere har jeg ikke hatt noen formening om når Lars og Elen Maria ble født og det har derfor vært vanskelig å be om hjelp til å finne dem i kirkebøkene.

Ut fra opplysningene som er oppgitt ved innflyttingen til Rakkestad og Lars sin død ser det ut som om han var født en gang mellom 1804 og 1806. Elen Marias alder ved innflytting og nytt ekteskap tilsier at hun er født omkring 1811, senere opplysninger tilsier at det kan være noen år tidligere. Hennes far er oppgitt å være Hans Nielsen av Hurum (når hun gifter seg for annen gang).

Jeg er interessert i tips om hvem som var foreldrene til disse personene, gjerne lenger tilbake også.

mvh, Nanna

dn17109
Innlegg: 552
Registrert: 12. desember 2004 kl. 6.41
Sted: ALGARHEIM

Re: Lars Nielsen og Elen Maria Hansdatter fra Hururm

Legg inn av dn17109 » 18. november 2006 kl. 7.04

Hei
Det er en Lars Nilsen døpt i Hurum 20.11.1803. Foreldre Nils Nilsen og Kirsti Larsdatter fra Strømmen i Hurum. Det er vel den eneste aktuelle som er døpt i nærheten av den aktuelle tidsperioden. Du kan sjekke selv her:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... stnr=41#a0

Dette paret finner du bosatt på Strømmen i Hurum i FT1801
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1360#ovre

I denne kilden kan du lete etter Elen Maria. Det finnes flere med dette navnet i perioden 1808 til 1812, men ingen jeg ser med far Hans Nilsen.
http://www.disnorge.no/genress/index.ph ... kid=101603

Lykke til med videre leting

Mvh
Kristina

dn20561
Innlegg: 1478
Registrert: 26. september 2006 kl. 17.54
Sted: HOVET

Re: Lars Nielsen og Elen Maria Hansdatter fra Hururm

Legg inn av dn20561 » 18. november 2006 kl. 10.38

Hei Nanna,

:D ta kontakt med norsk smed & og knivforening PÅ Elverum museum/skogbrukmuseet , spør etter ansvarshavende på avd. , de har mange tusen registrerte smeder i sitt regisster,

spør om denne lars er reg. som smed i reg. og om hans far/bestefar er det .

Som regel ble de lært opp av slek, dette var nesten ett must for og drive gård/plads før i tiden , husk de måtte kunne lage all redskap av betydning på gården selv , og reparere på dette .

Lykke til videre med søket, kommer tibake om jeg finner spor i dette...


Mvh.

Helge

dn06231
Innlegg: 12
Registrert: 2. februar 2005 kl. 1.38
Sted: ØYER
Kontakt:

Re: Lars Nielsen og Elen Maria Hansdatter fra Hururm

Legg inn av dn06231 » 19. november 2006 kl. 21.34

Tusen takk for gode tips og hjelp. Jeg er nokså sikker på at jeg har funnet Elen Maria, og at Lars Nilsen ikke er fra Hurum, men kanskje Røyken. Lars Nilsen født 1803 kunne være en god kandidat, men han døde i 1806. Og da er det ingen andre kandidater, med mindre alderen hans er helt feil i kirkeboken i Rakkestad. Fadderne ved dåpen til det eneste barnet Lars og Elen Maria fikk mens de bodde på Sætre hadde faddere som alle var fra Røyken.

Hilsen Nanna

Geir Tore Fossum
Innlegg: 22
Registrert: 7. januar 2005 kl. 23.42
Sted: Enger

Re: Lars Nielsen og Elen Maria Hansdatter fra Hururm

Legg inn av Geir Tore Fossum » 8. oktober 2017 kl. 15.23

Hei Nanna, min kone er etterkommer av Nils Larsen f: 14.01.1832 i Hurum
skriv gjerne en pm til meg hvis du er interessert ..
Mvh
Geir T.Fossum
Brandbu

geirtorefossum@gmail.com

Svar

Gå tilbake til «Hurum»