Sogneprest Lauritz Madsen Mossing fra Hurum, død i Hole 1679

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Else Marie Eriksen
Sted: HØNEFOSS
Kontakt:

Sogneprest Lauritz Madsen Mossing fra Hurum, død i Hole 1679

Legg inn av Else Marie Eriksen » 10. mars 2017 kl. 11.21

Jeg leter etter Lauritz Madsen Mossing fra Hurum, Buskerud, hvor han bl.a var huslærer på gården Tronstad på Hurum. Han var også lærer ved latinerskolen en stund.
Lauritz Mossing var sogneprest med svigersønnen som kapellan i Hole. Svigersønnen Christen Pedersen Baare bor på gården Nedre Moe med famlien sin. Han dør i juni 1679, 4 mndr før svigerfaren og sognepresten.

Jeg vet ikke når Laurtiz ble født, men faren er Mads Lauritzen. Det eneste jeg vet om Mads er at han var sogneprest i Hurum fra tidlig 1600-tallet. Presten Christen Andersen overtok etter han.
Jeg har endel opplysniger om etterkommerene gjennom Hole Bygdebøker. Gjør også oppmerksom på at jeg har noen opplysniger gjennom Slektshjørnet på fb.
Det er en teori om at familien kommer fra Sverige eller Danmark. Kan navnet Mossing være Mors i Danmark?
Alle opplysninger om disse prestene "mine" er av interesse. Laurtiz er men 7x tippoldefar.

dn03652
Sted: RAMNES

Re: Sogneprest Lauritz Madsen Mossing fra Hurum

Legg inn av dn03652 » 10. mars 2017 kl. 12.22

Hei!

Interessant case.

Hvilken (primær)kilde har du for at Laurits var sønn av Mads Lauritsen?

mvh
Erik Bjune

Else Marie Eriksen
Kontakt:

Legg inn av Else Marie Eriksen » 10. mars 2017 kl. 14.22

Egentlig ikke annet enn det jeg har lest i Hole Bygdebok bind III side 529 se lenke. Jeg kjenner Gudmund Bakke som en meget seriøs bygdebokforfatter og historiker så jeg er ganske viss på at dette er rikitig. Jeg fordypet meg litt i Lauritz for et års tid siden og ønsker å ta det opp igjen nå. Jeg er derfor interessert i historien bak han, hvor han og hans far kom fra. Evt søsken mm
Lenke: http://www.hole.no/bygdebok/hole%20bind ... sikker.pdf

dn03652
Sted: RAMNES

Legg inn av dn03652 » 12. mars 2017 kl. 15.07

OK. Jeg er enig i dine betraktninger rundt Bakke.
Det hadde dog uansett vært intr å fått det fastslått, i og med at dette er spørsmålsstillinger som har "hengt litt" uavklart over lang tid.

Bla. kalles vel aldri Mads Lauritsen for Mossing i noen kilde så vidt meg bekjent (selv om jeg ser at Bakke gjør det).

Else Marie Eriksen
Kontakt:

Legg inn av Else Marie Eriksen » 13. mars 2017 kl. 20.48

Jeg skal sjekke ut dette litt nærmere. Har alle bøkene hans hjemme så jeg skal se om jeg finner en note, evt kan jeg ta kontakt med han. Enig med deg, det hadde vært kjekt å vite :)

Svar

Gå tilbake til «Hurum»