Jeg ser av kirkebøkene at det blir brukt ordet "eie" etter gårdsnavnene, f eks Enger Eie eller Engereie, Kopperud Eie etc. Hva betyr dette?
Vennlig hilsen
Marit Grande
Bruk av "eie" etter gårdsnavn
Moderator: MOD_Buskerud
-
- Sted: DILLING
- Maya Lillemoen
- Sted: GULLAUG
- Kontakt:
-
- Sted: LØKKEN VERK
Re: Bruk av "eie" etter gårdsnavn
Maya skrev::wink: Da bor de på en plass under eks. Enger gården
Hei !
Og jeg er enig med Maya, men nordenfjelsk så var det ikke vanlig med bruken av det.
Mvh. Magne

-
- Sted: OSLO
Husmenn kan ofte i kilder finnes med tre forskjellige "Navn"/bosteder. Hans Olsen som var husmann på husmannsplassen Plassen som var eid av gården Gården kan noen ganger finnes som Hans Olsen Plassen, andre ganger som Hans Olsen Gården, og igjen andre ganger som Hans Olsen Gårdeneie. Det siste tror jeg er temmelig gjennomført i kirkebøker fra Lier, og var ellers vanlig på mye av Østlandet, i hvert fall. Men det er ikke helt uvanlig å i forskjellige kilder finne samme husmann omtalt på alle tre måtene. Det er litt kjedelig at man ikke kan se hvilken husmannsplass vedkommende bodde på.
-
- Sted: DILLING
Takk til dere
Jeg hadde ikke vært borti dette før, men har heller ikke forsket så mye på husmannsplasser i dette området før. Ganske forvirrende forresten med alle disse navneendringene, mine aner kommer fra husmannsplassen Kvisla under Enger, i kirkebøkene står det da Enger Eie. Faren het Mathias Olsen, og når de 9 barna vokser opp så tar noen navnet Mathiasdatter, noen bruker Enger og noen bruker farens etternavn Olsen.
Takk igjen
Mvh
Marit

Jeg hadde ikke vært borti dette før, men har heller ikke forsket så mye på husmannsplasser i dette området før. Ganske forvirrende forresten med alle disse navneendringene, mine aner kommer fra husmannsplassen Kvisla under Enger, i kirkebøkene står det da Enger Eie. Faren het Mathias Olsen, og når de 9 barna vokser opp så tar noen navnet Mathiasdatter, noen bruker Enger og noen bruker farens etternavn Olsen.
Takk igjen

Mvh
Marit
Det er ganske vanlig at man endrer tilhørighet som en del av navnet ettersom man flytter på seg. inntil man flyttet hjemmefra hadde brukte vel de fleste tilhørigheten til fødestedet som 'etternavn', men hvis man fikk tjeneste et sted tok man ofte navnet på gården. Spesielt ved giftermål kan det være misvisende, ettersom ekteparet etter at de var gift kanskje fikk seg en egen plass, og nytt 'etternavn'. Noen gargen brukte man gårdens navn, noen ganger også 'eie' eller 'plass', prestene var ikke alltid så nøye med å gjengi det korrekt. Om man hadde tjeneste et sted hvor det var flere 'Hans Olsen' fra før, beholdt man kanskje navnet på fødestedet istedenfor.
Forvirrende? Oh yes, det er ikke alltid lett å finne igjen en person, du må dessverre lære etterhvert som du søker. Fordelen er at man ofte kan følge en person gjennom livet via endret tilhørighet.
Forvirrende? Oh yes, det er ikke alltid lett å finne igjen en person, du må dessverre lære etterhvert som du søker. Fordelen er at man ofte kan følge en person gjennom livet via endret tilhørighet.
Med vennlig hilsen, Olaf Larsen.