Halvor Rasmusen Hofgaard

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Brukeravatar
Anne-Marie Thoreløkken
Innlegg: 104
Registrert: 7. januar 2008 kl. 16.57
Sted: HALDEN

Halvor Rasmusen Hofgaard

Legg inn av Anne-Marie Thoreløkken » 5. juli 2010 kl. 18.44

Hei!

Jeg har tidligere på ukjent fylke søkt etter min stamfar - tipp-tipp oldefar Halvor Rasmussen Hofgaard, født Rasmussen. Han giftet seg med Grethe Jørgensdatter som døde 13. sept. 1818 og han selv døde 7. juni 1828, begge Fredrikshald (Halden). Fødestedet kan godt være utenfor Østfold, men jeg har ikke lykkes å spore opp det, og året er mest sannsynlig 1770.
Han Halvor, altså, han er fortsatt en uløst gåte, på en måte har jeg for meg at han muligens kommer fra Drammen-distriktet, da han tar arbeid hos Amund Linnes Hofgaard, og tar hans navn. Amund Linnes Hofgaard kommer fra Bragernes, men jeg vet pr- dags dato ikke om det er noe slektskap mellom dem. Halvor overtar hans høker-virksomhet i Halden. Amund Linnes Hofgaard er født på Bragernes 2. okt. 1754 og døpt 18.s.m. død på Fredrikshald (Halden) 1806.
Jeg har funnet Halvor i folketellingen 1801, så da bor han altså i Halden. Etterkommerne etter han har etterhvert blitt mange, men så vidt jeg vet er hans fødested ukjent.
I kirkeboka står det at han er 58 år gammel ved død.
Jeg kom på at jeg skulle sjekke litt i Drammen-distriktet, og var innom Ministerialbok for Eiker 1764-1788 og sjekket dåpsbarn der, fant ikke Halvor - men synes det var mange med etternavnet Rasmussen. Kan det være at jeg er på rett spor?

Takknemlig fo svar/Anne Marie Thoreløkken

gj09303
Innlegg: 2719
Registrert: 24. april 2009 kl. 11.22
Sted: DRAMMEN

Re: Halvor Rasmusen Hofgaard

Legg inn av gj09303 » 6. juli 2010 kl. 9.13

Hei

Har du sjekket den "uægte" Halvor som ble døpt 26. sept 1769 i Fredrikstad?

Moren var Maren Andersdatter. Hun var ugift og jeg klarer ikke helt å lese alle ordene, men barnefaren var "udlagt" som ... Constabel Rasmus Halvorsen.
Høyre side; siste før 1770:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-396

Vivi

Brukeravatar
Anne-Marie Thoreløkken
Innlegg: 104
Registrert: 7. januar 2008 kl. 16.57
Sted: HALDEN

Re: Halvor Rasmusen Hofgaard

Legg inn av Anne-Marie Thoreløkken » 6. juli 2010 kl. 12.22

Hei Vivi!

Og tusen takk for ditt interessante svar.....Jeg kan heller ikke lese hele teksten, så om noen som leser dette, er god på å tyde slik skrift, er jeg takknemlig for all hjelp.

Mvh Anne Marie.

Brukeravatar
dn12117
Innlegg: 5303
Registrert: 15. november 2004 kl. 11.36
Sted: MOELV

Re: Halvor Rasmusen Hofgaard

Legg inn av dn12117 » 6. juli 2010 kl. 12.38

Hei Anne Marie.

Dette er hva jeg tyder det til.

af 26. Sept. Døbt 1. uægte D:(renge) B: (ørn) kaldet Halvor af Qvindemennesket Maren AndersDatter, udlagt ved Daaben Constabel Rasmus Halvorsen af Hs. Capit: Gamstes Comp.

Faddere: Serg: Bonsack, Serg: Shcöning, Serg: Fisher, Boel Bonsack, Maria Olsdatter.
Lillian Kristiansen

Brukeravatar
Anne-Marie Thoreløkken
Innlegg: 104
Registrert: 7. januar 2008 kl. 16.57
Sted: HALDEN

Re: Halvor Rasmusen Hofgaard

Legg inn av Anne-Marie Thoreløkken » 6. juli 2010 kl. 14.40

Hei Lillian!

Tusen takk for tolkningen, jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å lese slik skrift.

Men, men, det er ikke bare her det skortes på min viten:

"af Hs. Capit: Gamstes Comp." Jeg tror det er noe militært, og at Comp. sikkert skal bety kompani.

Er det noen som kjenner til dette Gamstes Comp ?

"Faddere: Serg: Bonsack, Serg: Shcöning, Serg: Fisher, Boel Bonsack, Maria Olsdatter."

slik som serg, nok er forkortelse for sersjant ?
Og det tyder på mye utenlandske navn.

Jeg må visst ha alt med teskjer :) Anne Marie

Brukeravatar
dn12117
Innlegg: 5303
Registrert: 15. november 2004 kl. 11.36
Sted: MOELV

Re: Halvor Rasmusen Hofgaard

Legg inn av dn12117 » 6. juli 2010 kl. 15.19

:lol: Hei igjen Anne Marie.

Etter 17 år har man "lært litt", men jeg har mine tydeproblemer jeg også :roll:

Mulig det skal være Hr. Capitain Gamstes Companie - JA, millitært.

For å finne ut om han må du muligens på Millitære Ruller - der melder jeg PASS - har ikke satt meg særlig inn i den biten av Kilder - dessverre.

Serg. er forkortelse for Sergeant JA. Utlendinger er de nok ikke tror jeg, men de fleste kondisjonerte og med stillinger/høyere utdannelse hadde "fine navn".

Du kan jo forsøke å søke på Nettet på Fisher og Bonsach så får du se om det dukker opp noe.

Jeg har vært borti de teskjeene jeg også - det hender jeg bruker "saltskje"(den er enda mindre) på meg selv også når det er noe jeg ikke forstår :? :roll:

Man blir aldri utlært i denne flotte hobbyen vår - alle har vi våre "veier" til det rette - ingen tenker likt og det er derfor "jeg" lærer noe NYTT nesten hver dag. Det er viktig å ha en "STOR POSJON TÅLMODIGHET" - da går det som regel greit :lol:

Ellers er det bestandig lov å spørre om hjelp - her på forumet eller på PM. Det er ALLTID noen som vet eller klarer å finne ut av det meste.
Lillian Kristiansen

Brukeravatar
Anne-Marie Thoreløkken
Innlegg: 104
Registrert: 7. januar 2008 kl. 16.57
Sted: HALDEN

Re: Halvor Rasmusen Hofgaard

Legg inn av Anne-Marie Thoreløkken » 6. juli 2010 kl. 15.44

Hei igjen Lillian!

Og takk igjen for hjelpen og gode tips. Jeg har heller aldri vært inne på militære ruller, bare hørt om det, men til nå har jeg ikke hatt behov for det. Da må jeg nok fram med saltskjeene.. : :D ...
Og godt at det fins hjelp å få av andre slektsforskere, jeg er imponert over at det alltid er noen som svarer - selv midt på sommeren!

Og som du sier er det en flott og lærerik hobby dette/Anne Marie.

Svar

Gå tilbake til «Nedre Eiker»