Erich Knudsen knyttet til Myhreeie før 1800

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Magnar Husby
Innlegg: 562
Registrert: 25. mars 2009 kl. 21.03
Sted: ELNESVÅGEN

Erich Knudsen knyttet til Myhreeie før 1800

Legg inn av Magnar Husby » 31. januar 2023 kl. 13.29

https://www.digitalarkivet.no/kb20061220660377 Denne lenka fører deg til en innførsel i kirkebøkene for Modum prestegjeld om viede i 1799: "Den 11 mai. Heggen. Copuleret gevorbne soldat Eric Knudsen og pige Gunild Lucasdatter, skal have plads paa Myhreeje på Eger". (Så kommer forloverne m.m.)
Jeg har ikke lykkes med å finne noen grunnboksdokumenter fra Myre i Bakke sogn, Øvre Eiker som nevner Eric Knudsen. Paret hadde en datter Anne Margrete samme året som de giftet seg, og senere fikk de iallfall 3 sønner, som alle ser ut til å ha dødd som barn. Den siste var Lucas f1813. Fadderopplysningene har ikke brakt meg videre, og i folketellingen 1801 er det bare Anne Margrete og mora Gunild som er med. Eric Knudsen er utplassert i tjeneste, og det blir ikke sagt noe om hvor. Det har ikke lyktes meg å finne ham i militære kilder. Gunild Lucasdatter hørte til under Fossumeje, og familien bodde på Haugfoss og Nymoen. Dattera Anne Margrete fikk 2 barn utenfor ekteskap i 1820-åra, og disse bor sammen med mora og mormora https://www.digitalarkivet.no/db20120817650193 i huset Skarpsno på Nymoen under Blåfargeverket i 1829. Da er Gunild Lucasdatter registrert som enke. (hun døde i 1847). Jeg har ikke funnet noe om Eric Knudsen mellom 1813 og 1829. Han er altså død i det tidsrommet, men jeg har ikke funnet ham i listene over døde i kirkebøkene. Og heller ikke så langt i Blaafarveværkets arkiv. Jeg har heller ikke funnet navnet hans i skifteprotokoller. Jeg tror han arbeidet på Blaafarveværket, men lurer på om han kan ha dødd et annet sted enn i Modum. Det er sikkert bare tilfeldig eller ut fra bedre lokalkunnskap og mer erfaring med lokale kilder at noen kan hjelpe meg med dette. Jeg fant en kandidat Eric Knudsen Hasselværk i Bakke sogn, Øvre Eiker, i passende alder. Men han opptrer med samme navn som fadder til sin brors førstefødte i 1802, så han kan det neppe være.
 

Svar

Gå tilbake til «Øvre Eiker»