Jeg har nettopp funnet gleden i det å forske på slekten min. Har lært og erfart en masse den siste tiden. Fullstendig bitt av basillen!

Slekten på min fars side stammer fra Buskerud området. I oppveksten min så fikk jeg høre at min oldefar eide flere gårder i Øvre Eiker.
Fant fort ut at mitt etternavn, Skar, ikke var så gammelt som jeg trodde.
Min tippoldefar het Nils Otter Kristoffersen, født 13/3-1823 Eker/Bakke. Han var gift med Tale Olsdatter, født 4/8-1836 Modum /Buskerud. Han var jordeier, de bodde på Sandbæk gård. Sammen fikk de min oldefar som heter Otto Nilsen, født 7/4-1876. Otto var gift med Kristine Hansjørgensdatter, født 13/6-1883 Modum.
Ifølge folketelling i 1875 så besto familen Nils Otter Kristoffersen av mor, far, barna Maren
Emilie Nils Ottersdatter født 1861, Marthinius Nils Ottersen født 1864,
Anna Sofie Nils Ottersdatter født 1867, Karl Oluf Nils Ottersen født 1870,
Thora Nikoline Nils Ottersdatter født 1873. Otto kom ikke til verden før i
1876 så han er ikke med på denne folketellingen.
Otto dukker først opp i folketellingen fra 1900. Men da er han registrert
på SKAR GÅRD som pleiesønn. Så da er det antagelig slik at Nils og Tale,
Ottos foreldre døde i tiden 1877-1900.
Så har Tale's søster Kristine Olesdatter født 1833 (gift med Andreas
Andersen født 1829), overtatt ansvaret for Otto som pleiesønn! Så det er onkelen og
tanten til Otto som har eid Skar gård!
Tale Olesdatter er jo min tipp-oldemor. Jeg har funnet frem til faren
hennes også, min tipp tipp oldefar. Han het Ole Arnesen, født 1797-98. Gift med Siri Hansdatter, født 1796.
Så Otto har først bodd sine barne og ungdomsår på Sandbæk gård i Eiker,
etter at foreldrene døde flyttet han til Skar gård, som pleiesønn.
Deretter som tidlig voksen flyttet også har han antagelig forpaktet/leid Skarberg
Gård inntil 1913 når han kjøpte gården. Fant opplysninger om dette kjøpet i tingbok.
Så da vil jeg vel også anta at han tok Skar navnet i tiden han bodde hos sin tante på Skar Gård! Jeg har snakket med vedkommende som idag eier Skarberg Gård, han kunne fortelle meg at familen hans kjøpte Skarberg gård i 1916 av min oldefar Otto Skar.
Undrer meg over hva som medførte bortfallet av foreldrene til Otto, kan
det ha vært en ulykke eller er det bare alderen? Hvem vet.. Men da har han
sikkert arvet en del kroner, i og med at han var i stand til å kjøpe
Skarberg Gaard i 1913. Kan ikke tenke meg at det er inntekt fra noe annet
enn arv.
Otto Skar kjøpte gården av Elling Aasen i 1913 for 15000,- og solgte den til Kristoffer Bakke fra 36000,- i 1916.
Så til mitt ønske om informasjon! I oppveksten ble jeg fortalt at min oldefar Otto Nilsen Skar, tapte alle eiendommene sine i kortspill! Om noen kan ha informasjon om dette, vil jeg svært gjerne at jeg kontaktes.Hadde vært fantastisk å få vite noe reellt om denne gamblingen!
Dersom noen skulle evt ha streifet innom mitt slektsledd så ønsker jeg også informasjon om det.
Ønsker også informasjon om gårdene Sandbæk, Skar, Hvalemoen, Strømbo om noen har dette.
Vennlig hilsen Erik
[email protected]