Erik Pedersen, Evjen, f. ca. 1798

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Per Vidar Barth Lilje
Innlegg: 224
Registrert: 2. mars 2005 kl. 23.22
Sted: OSLO

Erik Pedersen, Evjen, f. ca. 1798

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 21. mars 2005 kl. 20.42

Erik Pedersen bodde i 1865 på plassen Evjen under Sønsteby i Modum. I følge foolketellingen var han 68 år gammel og født i Modum.

Han ble gift i Heggen kirke 28. desember 1832 med Christine Johanne Nielsdatter (Sønsteby) fra en plass under Sønsteby. Hun var født 29. oktober 1799. Ved innføringen av bryllupet står Erik omtalt som Erich Pedersen Ihlen (kan være Evjen, men jeg mener det står Ihlen), eier av Davidsplassen, 34 år gammel.

Erik og Christine Johanne fikk disse barna som jeg kjenner til:

1) Peder, f. 30. april 1833. Faren Erik er ved dåpen omtalt som Erich Pedersen Ihlen (eller kan det stå Evjen?) paa Sønsteby. Peder var min farfars farfar.

2) Lisabeth, f. 16. oktober 1834. Her mener jeg det står at Faderen er Erik Pedersen Ihlen paa Sønstebye.

3) Anne Cathrine, f. 9. september 1836. Her mener jeg faren er oppgitt som Erich Pedersen Ihlen.

4) Nicoline, tvillingsøster med Anne Cathrine.

5) Niels, f. 2. juli 1838. Her står faren som Erich Pedersen Sønstebye.

6) Elisabeth, f. 3. februar 1841. Her står faren oppgitt som Blaafargeverksarbeider Erik Pedersen Sønstebyeeie.

7) Oline, f. 19. mars 1843.

Mitt spørmål er hvem den ovenfor omtalte Erik Pedersen var. Jeg har funnet to kandidater:

a) Eric, f. 15. mars 1797. Foreldre Peder Ericsen Torbyeeie og hustru Karen Halvorsdatter. Døpt 3. søndag etter Trinitatis 1797 i Heggen kirke. Foreldrene var gift i Heggen kirke 4. juli 1795.

b) Eric, f. 3. januar 1799. Døpt 13. januar i Heggen kirke. Foreldre Peder Ericsen Disen og hustru Anne Cathrine Olsdatter. Faddere: Berthe Iversd. Østre-Viger, Hans Perdersen ibid., Ole Pedersen ibid., Ouden Olsen Brondet. Denne Peder Eriksen var en yngre sønn på Øvre Sønsteby. Anne Cathrine var bondedatter fra Brones. De giftet seg 9. november 1793.

Jeg heller mest til sistnevnte siden en av søstrene er døpt Anne Cathrine, men vil gjerne høre om andre vet mer.

Hvis dette er riktig Erik, ser ut som om denne familien, Peder Ericsen og Anne Cathrine Olsdatter har hatt et kraftig fall i sosial status fra 1793 til 1801 og senere. Vet noen hva bakgrunnen for dette er (Øvre Sønsteby var en av de største gårdene i Modum, og jeg er overrakset over at en sønn derfra er å finne som husmann, dagarbeider etc. på stadig nye husmannsplasser i årene omkring og etter 1800, hvis jeg har identifisert familien rett).

Hilsen Per B. Lilje

Per Vidar Barth Lilje
Innlegg: 224
Registrert: 2. mars 2005 kl. 23.22
Sted: OSLO

Re: Erik Pedersen, Evjen, f. ca. 1798

Legg inn av Per Vidar Barth Lilje » 10. desember 2006 kl. 0.48

Bare for å oppdatere litt. Ved ekteskap 1832 er han klart oppført som Erich Pedersen Ihlen, Ejer af Davidspladsen, ved fødsel i 1833 som Erich Pedersen Ihlen paa Sønsteby, ved fødsel 1834 Erik Pedersen Ihlen paa Sønstebye, ved fødsel i 1836 som Erich Pedersen Ihlen, i 1838 som Erich Pedersen Sønstebye, i 1841 Blaafargeverksarbeider Erik Pedersen Sønstebyeeie og 1843 Grubearbeider Erich Pedersen Sønstebye. Og i 1865 er han her: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =1413#ovre

Jeg har ennå ikke funnet når han (eller kona Christine Johanne Nilsdatter) døde, er det noen som ha dødsfallsmeldingene i søbar form?

Svar

Gå tilbake til «Modum»