hvem var "cousin" til Mikkel Grøndal (Brandvold?)

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
gj11938
Innlegg: 255
Registrert: 27. desember 2010 kl. 12.19
Sted: ÅRNES

hvem var "cousin" til Mikkel Grøndal (Brandvold?)

Legg inn av gj11938 » 9. april 2011 kl. 17.20

Limer inn spørsmålet mitt fra USA-folderen her, men jeg skjønte at Hemsedal var rett adresse i etterkant....

"Bror til farfaren min, Mikkel som heter Mike i Canada, jobbet åpenbart hos en "Cousin" av seg i Kanada ifølge folketellingen jeg får opp ved søk på Mike Grondal.
http://trees.ancestry.se/tree/22206498/ ... 1219230106

Men hvem var disse folka?
(Peter Bronstad, Betsy Bronstad, og antageligvis hennes søster Margret Bronvold) (de dukker opp automatisk ved søk i census på Mikes navn)

Tilføyd: Bronvold-navnet kan vel være Brandvøl-familien i Hemsedal, jeg har noen i slektstreet. Skal se etter. Ikke så lett når de forandrer navn når de reiser over, og når attpåtil forfatteren av Hemsedals Slektshistorie har egen stavemåte.

Ingebjørg Grøv er bestemor til farfaren min, hvis jeg ikke har telt feil...må poste denne tråden i Hemsedal-forumet her istedenfor....for der er det allerede en tråd på Brandvold."

gj11938
Innlegg: 255
Registrert: 27. desember 2010 kl. 12.19
Sted: ÅRNES

Re: hvem var "cousin" til Mikkel Grøndal (Brandvol

Legg inn av gj11938 » 13. april 2011 kl. 19.21

Her er de folka han bodde hos, i Assiniboia, Sasketchawan
"Name: Mike Grondal
Gender: Male
Marital Status: Married
Age: 41
Est. Birth Year: 1875
Birthplace: Norway
Year of immigration: 1904
Home in 1916: 16, Assiniboia, Saskatchewan
Address: 5, 10, 2, Cymri
Racial or Tribal Origin: Norwegian
Relation to Head of Household: Cousin
Sub District Desc.: Townships 5 and 6, ranges 7, 8, 9 and 10, W. 2nd M.
Household Members:
Name Age
Peter Bronstad 57
Betsie Bronstad 43
Ledia Bronstad 16
John Bronstad 14
Bronstad 0
Mike Grondal 41

"
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

gj11938
Innlegg: 255
Registrert: 27. desember 2010 kl. 12.19
Sted: ÅRNES

Re: hvem var "cousin" til Mikkel Grøndal (Brandvol

Legg inn av gj11938 » 16. april 2011 kl. 19.48

Jeg fikk straks svar av Margit Nysetvold Bakke på forumet på ancestry.com som også er på rootsweb tror jeg, hun scannet tre sider av en bok over norske innvandrere, og Ledia forteller sin families historie.
Moren Bergit kom fra Hemsedal, og faren het Bromstad, fra Trondhjemstraktene.

(det stod ikke et ord om Mekkel som jo jobbet hos dem i alle år, eller om søsteren til Bergit)

Så jeg mener Bergit var en Brandvøl, og Mekkels mor er jo en Brandvøl.
(Hemsedals slektshistorie staver Brandvøl slik, men de kan også hete Brandvold og annet lignende)

Har ikke funnet ut nøyaktig hvem Bergit-Birgit-Betsy var, eller hennes søster som jo er med i census.

Svar

Gå tilbake til «Hemsedal»