Stedsnavn/Gardsnavn Torsethaugen

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Knut Torsethaugen
Innlegg: 8
Registrert: 1. mars 2017 kl. 12.15
Sted: JAKOBSLI

Stedsnavn/Gardsnavn Torsethaugen

Legg inn av Knut Torsethaugen » 24. april 2017 kl. 9.57

Vår familie har i mange år lurt på opprinnelsen til familienavnet Torsethaugen. Vi trodde lenge at det var min goffa Knut Olsen Torsethaugen som først tok dette i bruk og at det var et annet navn på Jegerhaugen i Torsetgrenda i Hemsedal. Han voks opp der sammen med mor si og brukte navnet Jegerhaugen ved konfirmasjonen. Der står det også at fødested er Jægerhaugen, mens det ved innskrivingen av dåpen i 1881 står fødested Haugen. Etter hvert som vi har studert kirkebøker fra Hemsedal finner vi at det var flere før han som brukte navnet Torsethaugen og hadde oppholdssted Torsethaugen. Vi finner imidlertid ikke navnet Torsethaugen brukt som gardsnavn eller personnavn i de historiske oversiktene fra Hemsedal, så som Hemsedals slektshistorie (Flataboki).
Her er et eksempler på bruken av navnet:
Vielse for Knut Olsen Torsethaugen og Ingeri Amunsdatter Grønåse 16. mars 1856
https://media.digitalarkivet.no/kb20061115040396 Dette er mine tipp-oldeforeldre.
Andre eksempel er: Ole Torsethaugen f. 1856 og Even Olsen med oppholdssted Torsethaugen gr. 1876
Jeg kan gi en mer fullstendig oversikt om det trengs, men spørsmålet er: Hvilken plass i Hemsedal gikk under navnet Torsethaugen?
(Utskrifter av kirkebøkene er vedlagt)
Hilsen Knut Torsethaugen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn23639
Innlegg: 27
Registrert: 2. desember 2015 kl. 21.43
Sted: TYRISTRAND

Re: Stedsnavn/Gardsnavn Torsethaugen

Legg inn av dn23639 » 15. november 2017 kl. 23.39

Hei.
Kommer sannsynligvis fra en plass som tidligere het Haugen. Grunnboka kan sannsynligvis gi helt , eller delvis.
Det er ikke uvanlig at når en husmanns plass ble utskilt ved salg/kjøp, så fikk plassen et nytt navn.
Men, dette er bare et forslag.
MVH
Bjørn

Knut Torsethaugen
Innlegg: 8
Registrert: 1. mars 2017 kl. 12.15
Sted: JAKOBSLI

Re: Stedsnavn/Gardsnavn Torsethaugen

Legg inn av Knut Torsethaugen » 17. november 2017 kl. 17.47

Takk for svar.
Siden jeg la ut spørsmålet har jeg blitt noe klokere. Det som ser ut til å være klart er at husmannsplassen Jegerhaugen under Torset Gnr. 61 Bnr. 11 ble kalt Torsethaugen (og Torseteie). Mi slekt bodde i alle fall der. Regner med å ha kommet til bunns i saken, men skal som sagt ta en sjekk på Haugen, da det kan forklare at personer som nok ikke er direkte i slekt også er oppført med navn Torsethaugen.
Hilsen Knut

Svar

Gå tilbake til «Hemsedal»