Juul Erichsen som bodde i Sogn og Fjordane i 1823.

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
gj16056
Sted: Bremnes

Juul Erichsen som bodde i Sogn og Fjordane i 1823.

Legg inn av gj16056 » 19. juni 2012 kl. 18.05

Hei,

En av forfedrene mine, - Anders Juulsen, ble døpt 23.02.1823 i Lavik Kirke i Sogn og Fjordane.

Her er «Arbeidsmand» Juul Erichsen oppførtført som far, og Martha som moren.

Anders er oppført som ektefødd, men presten bemerker at «faderen kjenner ikke sin kones faders navn».

Anders bodde på gården Varlia i Sogn og Fjordane da han ble konfirmert, men det er ingen spor etter Juul Erichsen der eller andre steder i Sogn og Fjordane.

Det opplyses videre i kirkeboken ved dåpen til Anders at paret har «oppholdt seg i Askvoll Prestegjeld de siste 5 «forløbne aar». Dette er også i Sogn og Fjordane.

I folketellingen fra 1801 finner jeg følgende "kandidater" som passer for "vår" Juul Eriksen;

Hole Prestegjeld:
Juul Erichsen, Børn, 5 år fra Dehlie.

Gran Prestegjeld:
Juel Erichsen Husbonde, 45 år fra Rekstad
Juel Erichsen Husbonde, 43 år fra Eid

Er det noen som kan fortelle noe om disse, og hvem jeg eventuelt kan stryke fra listen…?

PS. For de som søker etter slekt i Sunnhordland, kan jeg kanskje være til hjelp.

Arne Berg
Sted: RØYSE
Kontakt:

Re: Juul Erichsen som bodde i Sogn og Fjordane i 1823.

Legg inn av Arne Berg » 18. mai 2013 kl. 1.05

I Bygdebok for Hole, bind III av Gudmund Bakke, side 301 om Juul Eriksen som i 1801 var 5 år gammel sønn av Erik Juulsen f ca 1756 og Else Svensdatter f ca 1757. De bodde da på plassen Teigen under gården Dæhli.
På gården bodde da også Else Svensdatters mor Lisbeth Iversdatter (76), enke etter Svend Olsen Svarstad (husbond på gården Leine i 1762. Lisbeth var datter av Iver Svensen Svensrud (senere Svarstad) og hans andre kone, Kari Engebretsdatter Taje.

Svar

Gå tilbake til «Hole»