Norderhov / Ringerike : Oscar Martinsen
Moderator: MOD_Buskerud
Norderhov / Ringerike : Oscar Martinsen
Hei har kommet over en ny nøtt og knekke, kjenner noen til Oskar Martinsen,
Drev Oma Fabrikker (tidl. Oscar Martinsen) (Transportarbeid, tilberedning av fiskemat) på Hønefoss, var vistnok gift med:
Nanna Andersen: http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036457001277/
Henne vet jeg litt om men ikke Osc(k)ar.
Mvh
Morten
Drev Oma Fabrikker (tidl. Oscar Martinsen) (Transportarbeid, tilberedning av fiskemat) på Hønefoss, var vistnok gift med:
Nanna Andersen: http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036457001277/
Henne vet jeg litt om men ikke Osc(k)ar.
Mvh
Morten
-
- Sted: HAUGESUND
Re: Norderhov / Ringerike : Oscar Martinsen
Hei
Jeg googlet OMA fabrikker og fikk opp denne siden fra riksarkivet:
http://www.arkivportalen.no/arkivportal ... 0001302387
Mvh
Vigdis
Jeg googlet OMA fabrikker og fikk opp denne siden fra riksarkivet:
http://www.arkivportalen.no/arkivportal ... 0001302387
Mvh
Vigdis
Hei Vigdis,
ja den fant jeg, men det er å det eneste så langt

ja den fant jeg, men det er å det eneste så langt

-
Hei igjen
Du har ikke funnet vielsen ? Skulle tro de to ble gift i Hønefoss-området siden Nanna var født og oppvokst der?
Oppdatert: Ser nå at hun ble født i Christiania, men bodde i Hønefoss i 1910. Så da kan de ha blitt gift i Oslo også?
Mvh
Vigdis
Du har ikke funnet vielsen ? Skulle tro de to ble gift i Hønefoss-området siden Nanna var født og oppvokst der?
Oppdatert: Ser nå at hun ble født i Christiania, men bodde i Hønefoss i 1910. Så da kan de ha blitt gift i Oslo også?
Mvh
Vigdis
Har ikke greid å funnet vielsen, det er ikke så mye ellers jeg har:
Nanna Karolina Andersen er hennes hele navn.
Født 17 okt 1894 i Christiania.
Nanna giftet seg med Oscar Martinsen og flyttet inn i "Gamle Karlsen-gården" i Storgata på Hønefoss. De adopterte en sønn Tor-Oscar.
Nanna giftet seg med Oscar Martinsen og flyttet inn i "Gamle Karlsen-gården" i Storgata på Hønefoss. De adopterte en sønn Tor-Oscar.
-
Hei igjen
Det finnes to kandidater født i Hønefoss som kan være verdt å sjekke ut:
Name: Oskar Marthinsen
Baptism/Christening Date: 14 May 1894
Baptism/Christening Place: Hønefoss, Buskerud, Norway
Birth Date: 28 Mar 1894
Father's Name: Marthin Jensen
Mother's Name: Maren Olsdr
Baptism/Christening Date: 05 May 1901
Birth Date: 14 Jan 1901
Father's Name: Marthin Johansen Bjerke
Mother's Name: Jnga Fredriksen Ask
Mvh
Vigdis
Det finnes to kandidater født i Hønefoss som kan være verdt å sjekke ut:
Baptism/Christening Date: 14 May 1894
Birth Date: 28 Mar 1894
Father's Name: Marthin Jensen
Mother's Name: Maren Olsdr
Baptism/Christening Date: 05 May 1901
Birth Date: 14 Jan 1901
Father's Name: Marthin Johansen Bjerke
Mother's Name: Jnga Fredriksen Ask
Mvh
Vigdis
-
Han som er født i 1894 er her i FT-1910:
http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036457001761/
Mvh
Vigdis
http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036457001761/
Mvh
Vigdis
-
Muligens hans foreldre:
http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036457001122/
Men du må finne vielsen for å være sikker på om dette er rett mann, eller om det er et bomskudd.
Eller har du dåp til noen av barna til Nanna og Oscar? Der vil du kanskje finne spor å gå etter blant fadderne. Ofte er det søsken eller foreldre til barneforeldrene.
Mvh
Vigdis
http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036457001122/
Men du må finne vielsen for å være sikker på om dette er rett mann, eller om det er et bomskudd.
Eller har du dåp til noen av barna til Nanna og Oscar? Der vil du kanskje finne spor å gå etter blant fadderne. Ofte er det søsken eller foreldre til barneforeldrene.
Mvh
Vigdis
-
Morten skrev:Har ikke greid å funnet vielsen, det er ikke så mye ellers jeg har:
Ok, så hvis de ikke fikk egne barn, så begrenser det mulighetene noe. Når ca tror du at de giftet seg? Og hvor har du lett etter vielsen?
Vet du noe om når og hvor Nanna og Oscar døde og hvor de ligger begravet? Finner du dødsfallet til Oscar, så kan det hende at det står noe om alder, fødselsdato og / eller fødested.
Mvh
Vigdis
Sist redigert av Vigdis Jøsang den 14. april 2011 kl. 20.56, redigert 1 gang totalt.
Hei..
Et lite innspill. Jeg bodde i Karlsengården (Blomsgt.9) som guttunge på slutten av 1940tallet og husker godt varebilen til Martinsen Fiskematkjøkken. Det var skrevet på begge sidene. Martinsen bodde i den delen vi kalte Nygården.
Vh
Øivind
Et lite innspill. Jeg bodde i Karlsengården (Blomsgt.9) som guttunge på slutten av 1940tallet og husker godt varebilen til Martinsen Fiskematkjøkken. Det var skrevet på begge sidene. Martinsen bodde i den delen vi kalte Nygården.
Vh
Øivind
Takker for alle gode innspill, ikke lett når man ikke har noe håndfast.
Skal prøve å finne ut hvor de kan være gravlagt evnt gift.
Morten
Skal prøve å finne ut hvor de kan være gravlagt evnt gift.
Morten
Lite nytt:
Oskar kan ha giftet seg på nytt med ei (Odveig Digene) ???
Nanna' s død før 1962, kan ha vært på 50 tallet, skal ha vært gravlagt på Hønefoss kirkegård, ingen dato
Morten
Oskar kan ha giftet seg på nytt med ei (Odveig Digene) ???
Nanna' s død før 1962, kan ha vært på 50 tallet, skal ha vært gravlagt på Hønefoss kirkegård, ingen dato
Morten
-
Ser at det ikke har vært innlegg om Oscar Martinsen siden 2011,men om det har noen relevans nå i 2023 vet jeg litt om han.
Oscar Martinsen startet OMA ikke lenge efter krigen.OMA står for Oscar Martinsen Agenturer.Fabrikken ble bygd i 1946-48.Distribuerte fersk fisk og Frionor produkter sammt kjøttvarer i et stort område.OMA lå i dengang Norderhov kommune,senere Ringerike.Drev også pølsemakeri i lokalene.Han var gift med Nanna Martinsen,født Andersen.Hun døde i 1949.Oscar Martinsen døde i 1956.Han giftet seg med en av sine ansatte og hun drev OMA frem til konkurs i 1963.Min far kjøpte da lokalene av konkursboet.Enken giftet seg igjen og flyttet til Hedalen og het Digene til efternavn.Hva gjelder Nanna Martinsen så har hun på et tidspunkt drevet en forretning i Hønefoss (før 1949) som jeg tror solgte grønnsaker etc.Fant regningsblokker med firmanavnet Nanna Martinsen Hønefoss.Hun og Oscar hadde adoptivsønnen Tor Oscar.Tror han var født i 1941.Kjenner en som gikk i hans klasse på Hønefoss Folkeskole.Har hørt at han er/var bosatt i København og var ansatt i et teater der.Var visst venn med Per Aabel,men det har jeg ingen bekreftelse om.Jeg har en billedserie fra innvielsen av OMA som inkluderer bilder av fabrikken,produksjonen,biler og fra det som var innvielsesfesten i 1948.Derav et bilde av Nanna og Oscar Martinsen.Fotograf var Per Birger Lilja Bye som var en mye brukt fotograf lokalt dengang.
Ønskes flere opplysninger så har jeg navnene og adressene på skolekameraten til Tor Oscar og i tillegg sønnen til 1 som jobbet for Oscar Martinsen og han hadde hatt endel kontakt med Tor Oscar Martinsen fortalte han meg for noen år siden.
MVH
Stein Huseby,Elvegt. 10 A 3513 Hønefoss. Mail: [email protected]. Mob:98437938
Oscar Martinsen startet OMA ikke lenge efter krigen.OMA står for Oscar Martinsen Agenturer.Fabrikken ble bygd i 1946-48.Distribuerte fersk fisk og Frionor produkter sammt kjøttvarer i et stort område.OMA lå i dengang Norderhov kommune,senere Ringerike.Drev også pølsemakeri i lokalene.Han var gift med Nanna Martinsen,født Andersen.Hun døde i 1949.Oscar Martinsen døde i 1956.Han giftet seg med en av sine ansatte og hun drev OMA frem til konkurs i 1963.Min far kjøpte da lokalene av konkursboet.Enken giftet seg igjen og flyttet til Hedalen og het Digene til efternavn.Hva gjelder Nanna Martinsen så har hun på et tidspunkt drevet en forretning i Hønefoss (før 1949) som jeg tror solgte grønnsaker etc.Fant regningsblokker med firmanavnet Nanna Martinsen Hønefoss.Hun og Oscar hadde adoptivsønnen Tor Oscar.Tror han var født i 1941.Kjenner en som gikk i hans klasse på Hønefoss Folkeskole.Har hørt at han er/var bosatt i København og var ansatt i et teater der.Var visst venn med Per Aabel,men det har jeg ingen bekreftelse om.Jeg har en billedserie fra innvielsen av OMA som inkluderer bilder av fabrikken,produksjonen,biler og fra det som var innvielsesfesten i 1948.Derav et bilde av Nanna og Oscar Martinsen.Fotograf var Per Birger Lilja Bye som var en mye brukt fotograf lokalt dengang.
Ønskes flere opplysninger så har jeg navnene og adressene på skolekameraten til Tor Oscar og i tillegg sønnen til 1 som jobbet for Oscar Martinsen og han hadde hatt endel kontakt med Tor Oscar Martinsen fortalte han meg for noen år siden.
MVH
Stein Huseby,Elvegt. 10 A 3513 Hønefoss. Mail: [email protected]. Mob:98437938