Truls Hansen Bølgen. Hvor sikker er faren Hans Gullerud?

med tidligere kommuner Norderhov, Tyristrand, Hønefoss og Ådal

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
gj05613
Sted: OSLO

Truls Hansen Bølgen. Hvor sikker er faren Hans Gullerud?

Legg inn av gj05613 » 4. oktober 2007 kl. 12.43

Hei, slik jeg forstår det av Ringerikske slegter så er Truls Hansen Bølgen TROLIG sønn av Hans Jacobsen Gullerud. Men hva er det som egentlig veier for og imot at Hans Gullerud skulle vær faren? Hvilke kilder belegger man et evt slektskap på?

mvh Leif Hansen

dn10731
Sted: HØNEFOSS

Re: Truls Hansen Bølgen. Hvor sikker er faren Hans Gullerud?

Legg inn av dn10731 » 3. april 2008 kl. 16.03

Hei.

Kan det være Tryg Hansen Bølgen du mener :?:
Tryg Hansen Bølgen var sønn av Hans Jacobsen Gullerud.

Fikk nettopp en telefon fra Thorleif Solberg, som hadde funnet dette beviset i Mikrofilm PB4. side 80:

9.nov.1723 - Jens Hansen Sætrang, Tryg Hansen Bølgen, Nils Hansen Sætrang, Jørgen Hansen Gullerud, Ole
Halvorsen Haug på sin hustru Anne Hansdatters vegne, selger til sin kjære svoger Peder Pedersen Klækken og hans
hustru Kirsten Hansdatter 1/2 skp tunge med bygsel i Nordre Klækken som de hadde arvet efter sin salige fader Hans Jacobsen Gullerud.

Tilføyer for egen regning: Det er Tryg Hansen Bølgen som neves i Ringerikske Slekter. (En av hans sønner het Truls Trygsen).

Mvh Ellef Ellefsen.

dn21858

Legg inn av dn21858 » 6. april 2008 kl. 10.30

Hei..
Jeg har Tryg Hansen Bølgen i min anerekke,jeg tror han blir 5xtipp for meg. Men finnes det flere opplysninger om hans far Hans Jacobsen, og Tryg sine søsken? Det er en Hans Jacobsen fra Øren, kan det være samme person?? :?:

Hilsen

Øivind Dahlen

dn10731

Legg inn av dn10731 » 6. april 2008 kl. 12.01

Hei.

Hringariki, medlemsbladet til Ringerike Slektshistorielag har noe om Hans Jacobsen Gullerud
f.1636 i Frons prestegjeld i Gudbrandsdalen på gården *Onhsom'* - bgr. 3.aug.1722 i Norderhov, 86 år og 6 mndr.

Hringariki nr.1 - 2000, har en artikkel Viul. I tilknyttning til denne er der bl.a. en slektstavle.
Hringariki nr.2 - 2000 har en Oppdatert slektstavle - Stockflet. Lenke til Hringariki.

Kopimaskinen min fungerer ikke, har nok sagt takk for seg. Ellers kunne jeg sendt deg disse tavlene.
Medlemsbladet Hringariki er å få lånt via fjernlån. Siden du bor i Oslo, kan jeg fortelle at både Norsk Slektshistorisk Forening,
Deichmanske Bibliotek og Riksarkivet har disse medlemsbladene.

Debatt nr. 27768 i digitalarkivets Brukarforum kom i sin tid også litt inn på disse. Lenke.

Mvh Ellef Ellefsen.

gj06481

Legg inn av gj06481 » 7. april 2008 kl. 18.18

Hei Ellef, det var Tryg Hansen jeg mente, ja. Og takk skal dere ha for verifiseringen av faren Hans Jacobsen Gullerud.

Ringerikse slegter nevner hans kone som Bergitte Tomasdatter Tandberg. Er denne Bergitte Tandberg den samme som Birgitte Tandberg(d.1677) som var gift med Jørgen Erichsen(ca.1608-1671), oppsitter på østre Tandberg?

Ang. lenke til debatt i digitalarkivet: Hvis Hans Jacobsen Gullerud faktisk er sønn av futen og senere borgermester i Christiania Jacob Eggertsen, så betyr det at Stockfleth-slektens stamfar, skipper Eggert Stockfleth(død 1638, Bragernes), må ha et betydelig antall etterkommere(flere tusen?) blant bondestanden på Ringerike gjennom tidene. Dette har neppe vært kjent blant tidligere tiders genealoger, da Hans Jacobsen Gullerud ikke er nevnt i noe av den litteraturen som jeg har undersøkt ifm Stockfleth, bl.a. Dansk biografisk leksikon der Jacob Eggertsen øvrige barn nevnes.

Dessverre finnes det ikke skifter fra Christiania for 1652 da Jacob Eggertsen døde.
mvh Leif

dn10731

Legg inn av dn10731 » 9. april 2008 kl. 10.41

Jeg vet desverre ikke hvor denne Bergitte Tomasdatter Tandberg kom fra.
Vi får håpe noen andre brukere av forumet kan svare.

Synd det ikke finnes skifte etter Jacob Eggertsen. Hvorvidt Jacob Eggertsen hadde vært gift med ei for oss ukjent,
før han giftet seg med Anne Bentsdatter får vi derfor neppe vite.

Ved Hans Jacobsen Gulleruds begravelse 3.aug.1722 er det som sagt registrert i Klokkerboka fra Norderhov at han var
født i Frons prestegjeld på garden *Onhsom*
Onhsom (skrevet på forskjellig vis) er temmelig sikkert Isum i Sør-Fron. Isum vart futengård fra1633.

Ved Hans Jacobsen Gulleruds begravelse 1722 er det i Ministerialboka fra Norderhov også registrert at hans fader var Jacob Eggertsen.

Mvh Ellef Ellefsen.

dn07416
Sted: PRESTFOSS

Legg inn av dn07416 » 10. april 2008 kl. 13.51

Det var en Tomas Lauritsen på vestre Tandberg i 1660 ifl. Ringerikske slekter. På østre Tandberg bodde Jørgen Eriksen/Ericsson. Kan Tomas Lauritsen være far til Bergitte?

Jeg stammer forøvrig også fra Hans Jacobsen Gullerud gjennom sønnen Jørgen Hansen Gullerud. Det er nok en del etterkommere, ja!

Hilsen Laila Kornstad.

gj06481

Legg inn av gj06481 » 12. april 2008 kl. 9.52

Hei Laila, min fjerne fjerne slektning!

På denne lenken finnes et portrett av vår felles stamfar; http://www.phister.org/850.htm

også stamfar til mange daner. Han ser ut som en greve.

Eggert Stockfleth er en av minst to danske skippere som kommer inn i min stamtavle via mine ringerikske bondeaner. I tillegg til noen sogneprester som også må ha vært danske. Danske sogneprester har jeg forøvrig etterhvert funnet mange av gjennom mine norske bondeaner. Deres døtre giftet seg tydeligvis ofte med norske storbønder.

Leif

gj06481

Legg inn av gj06481 » 10. juni 2008 kl. 10.49

Kan skiftet etter Hans Jacobsen Gullerud inneholde opplysninger om hans farsskap med Jacob Eggertsen eller andre ting angående hans opphav?

Finnes det overhodet skifte etter ham?(Spør i tilfelle noen allerede har undersøkt).

Leif

gj06481

Legg inn av gj06481 » 4. mai 2009 kl. 17.36

Her har vi vel formentlig Hans Jacobsen i Modum i 1666: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =2045#ovre

Aldersmessig passer det.

Det er kanskje litt søkt, men fogdegården Buskerud hadde, hvis jeg husker riktig, tilknytninger til Stockfleth-familien på denne tida. I tillegg er en Hans Eggertsøn 17 år listet opp samme sted. Jeg vet ikke hvem denne Hans Eggertsøn er. Etter hva jeg ser, hadde ikke Eggert Stockfleth(d. 1638) noen sønn ved navn Eggert, som kunne ha vært faren.

Hans Jacobsen Gullerud nevnes, ifølge "Historien om Viul"(Borgersrud 2007), ikke i noen arvelaterlister over Stockfleth-familiens eiendommer.

Interessant hvis Hans Jacobsen i 1666 er tjenestedreng på en gård, på denne tida er hans tre år yngre bror, Christopher, sogneprest i Stange.

Kari Bruvold
Sted: TRYSIL
Kontakt:

Legg inn av Kari Bruvold » 3. september 2013 kl. 16.07

Hei :)

Min 6xtipp oldefar var Hans Jacobsen Gullerud, og jeg sitter med spørsmålet..

var Jacob Eggertsen Stockfleth hans far ? Jeg skjønner at det er en del usikkerhet rundt dette men finner ett par slektstrær han står som far.

Finnes det kilder som kan vise til at dette er den riktige faren til Hans Jacobsen Gullerud ?

Selv kan jeg dessverre ikke finne noen.

Mvh
Kari Bruvold

dn07416
Sted: PRESTFOSS

Legg inn av dn07416 » 3. september 2013 kl. 18.52

Ved Hans Jacobsen Gulleruds begravelse står det følgende:
1722 d. 4 Augusti ved Hofved Kirken begrafven Hans Jacbsen Gulerud, fød i Frons Præstegield i Gulbrandsdalen, hands Fader var Jacob Eggertsen, og denne afdødes alder 86 aar 6 maaneder.

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 2A (1716-1725), Kronologisk liste 1722, side 170-171.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-87
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640521.jpg

Det står altså ikke noe om Stockfleth. Er det noen som har funnet andre Jacob Eggertsen som har vært i Fron på den tiden Hans Jacobsen Gullerud ble født?

Hilsen L. K.

Svar

Gå tilbake til «Ringerike»