Berggrav - Ringerike

med tidligere kommuner Norderhov, Tyristrand, Hønefoss og Ådal

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
dn18041
Innlegg: 54
Registrert: 4. desember 2004 kl. 17.15
Sted: NESODDTANGEN

Berggrav - Ringerike

Legg inn av dn18041 » 27. juni 2006 kl. 20.57

Jeg prøver å finne opplysninger om Berggrav slekten og så at det er skrevet noe om slekten i Ringerikske slekter, bind 3 side 322. Min manns tippoldefar var født på Norderhov i 1842. Han het Jørgen Berggrav og faren han het også Jørgen.

Dersom noen har tilgang til disse opplysningene, ville jeg sette stor pris på om noen kunne sjekke dette for meg.

mvh
Randi

Brukeravatar
Egil Sundelius
Innlegg: 1301
Registrert: 20. januar 2005 kl. 22.50
Sted: STOKKE

Re: Berggrav - Ringerike

Legg inn av Egil Sundelius » 27. juni 2006 kl. 23.52

Hei Randi,

fant bl.a disse i ft 1801 på Kongsberg:

673 Jens Jørgensen-berggrav Huusbonde 42 1te gang gift Grube opseer M
674 Inger-margrethe Gunnofs Konen 38 1te gang gift K
675 Jørgen Jensen Deres sønner 11 M
676 Jacob Jensen Deres sønner 9 M
677 Inger Maria Jensdtr Deres datter 7 K
678 Niels Jensen Deres søn 1 M

finner også 7 til med navne Berggrav/w på Kongsberg i 1801.

( ser ut som denne ligger under gården Sandsæter g.nr 42 i N.hov ! )

hilsen Egil S.

dn10731
Innlegg: 1492
Registrert: 2. mars 2005 kl. 12.24
Sted: HØNEFOSS

Re: Berggrav - Ringerike

Legg inn av dn10731 » 28. juni 2006 kl. 13.09

I Ministerialbok nr.23 for Norderhov (Rull HF413) finner du dåpen til Jørgen.

Jørgen var født "uægte" 8.mai 1842 og døpt 5.juni i Norderhov.
Foreldre: Afdød Contorist Jørgen Bergrav og Pige Karen Oline Olsdatter Braateneie S.Hønefos.
Faddere: Tolline Johansdatter, Sørine Olsdatter, Lisa Knudsdatter, Lars Torgersen og Hans Andersen. Alle fra S.Hønefos.
Faderens 9.de Leiermaal med 3 forskjellige. Moderens 4.de med samme Fader.
(Sidetallet er ikke kommet helt med på filmen).

På side 425 i samme kirkebok og rull finner du begravelsen til Jørgen:
Død 16.mai 1842, begr. 24.mai i Norderhov - Contorist Jørgen Je(nse?)n Bergrav 52 Aar gl. Opholdsted Hønefos. (Her er det kommet en blekkflekk over patronymikonet (etternavnet) , men trolig er det Jensen.

Mvh Ellef Ellef.

dn10731
Innlegg: 1492
Registrert: 2. mars 2005 kl. 12.24
Sted: HØNEFOSS

Re: Berggrav - Ringerike

Legg inn av dn10731 » 29. juni 2006 kl. 1.11

Sveivet tilbake i bok nr.23 og fant dåpen til 2 av Jørgen Jørgensens søsken:
Født 23.nov.1737, dpt 19.aug.1838 i Norderhov: Emilie Christiane Margrethe, uægte.
Født 1.juli 1840, dpt. 31.mai 1841: Napoleon Julius Cæsar, uægte.

Jeg har ikke kirkebok så langt bakover at flere helsøsken kan finnes. Men kom over konfirmasjonen til Emilie Christiane Margrethe Berggrav den 20.juni 1852 i Haug. Side 236 i kirkebok nr.24 (Rull HF 414). Her er både konfirmantens og farens navn skrevet Berggrav, med dobbelt g. Et OBS ved denne konfirmasjonen - Moren er registrert som "Pige Karen Oline Olsdatter Botner".

Etter på ny ha sveivet litt i rull HF 413, fant jeg i bok 23, side 143:
Født 3.apr.1845, hjemmedøbt af Berthe Jonsdatt. Hønefos: Jørgine, uægte. Foreldre Ung. Johan Olsen Almebakken og Pige Karen Oline Olsd. søndre Hønefos, 34 Aar. (Ingen faddere er oppført). Anm: 5 Børn med Berggraff, altså dette det 6. Leiermaal. Opgifet af Moderen.

Så til bok nr.24, første side:
F. 6.aug.1847, dpt. 14.nov. i Norderhov: Ole Christian, uægte. Foreldre: Ungk. Johan Olsen Hønefos og Pige Karen Oline Olsdatter Bøtner Søndre-Hønefos. Anmerkningene er nærmest uleselig, fordi arket er delvis brettet over skriften, men bruddstykker: Opgivende af Moderen. Hendes (7.de?) Leiermaal dette er. De 5 første (med?) ???? Bergrav. De 2 siste med (Johan?) Olsen E????. Hans 3.de Leiermaal, det første med Kari Hansd. ?????.

Trolig døde Karen Oline i 1890. Dette har jeg ingen kirkebok å kontrollere med. Men i Dødsfallsprotokollen til Sorenskriveren i Hønefoss er det registrert at Pige Karen Bothner døde 5.jan.1890, ca. 80 Aar gl. Desverre var ikke Sorenskriveren i Hønefoss på den tid, blandt de grundige i å føre Dødsfallsprotokollen. Han nevner ingen arvinger, i motsettning til hva hans etterfølgere, og Norderhovs sorenskrivere og lensmenn ofte gjorde. Mvh Ellef Ellef.

dn10731
Innlegg: 1492
Registrert: 2. mars 2005 kl. 12.24
Sted: HØNEFOSS

Re: Berggrav - Ringerike

Legg inn av dn10731 » 30. juni 2006 kl. 1.53

Randi Trosdahl skrev:Jeg prøver å finne opplysninger om Berggrav slekten og så at det er skrevet noe om slekten i Ringerikske slekter, bind 3 side 322.

Så langt tilbake i tid, kan jeg ikke minnes å ha hørt om andre Berggraver her i Norderhov, enn Jørgen Bergrav som døde 1842. Meget mulig han var identisk med denne kroppen på 11 år i 1801-tellingen fra Kongsberg. Alderen passer godt til å være folketellingsalder. Han var 10 år (gikk i sitt ellevste år).

Navnet Bergrav på Sandsætra kom til Norderhov langt senere. Først da Even Jensen som enkemand giftet seg 28.okt.1848 med Jomfrue Inger Margrethe Berggrav. Som du kan se av de skannede kirkebøkene fra Kongsberg var hun datter av hattemagermester Jacob Bergrav, og født i Kristiansand. Even Jensen var som du vet klokker og skoleholder på Kongsberg til omkring 1880, hvorefter han flyttet han tilbake til Sandsætra i Norderhov, sammen med kona Inger Margrethe.

I Dødsfallsprotokollen til lensmannen i Norderhov er det registrert at Inger Margrethe Jensen Sandseteren var født 19.aug.1818, og døde 23.aug.1907. Dødsfallet ble meldt dagen etter av sønnen Karl Jensen. Opplyses også at hun eftelot seg 2 myndige børn, anmelderen og statsråd Jensen. Likeledes at hun etterlot seg endel formue. Samt at arveavgift var betalt ved afdødes mand Klokker Jensens død i 1903.

Som du sikkert vet var denne statsraad Jensen som nevntes i Dødsfallsprotokollen, identisk med biskop Otto Jensen. Otto var faren til biskop Eivind Berggrav. Hvorvidt disse var fjerne slektninger av "din" Jørgen, har jeg intet svar på. Her finner du i hvert fall Even Jensen og Inger Margrethe f. Bergrav i 1900-tellingen fra Norderhov

dn18041
Innlegg: 54
Registrert: 4. desember 2004 kl. 17.15
Sted: NESODDTANGEN

Re: Berggrav - Ringerike

Legg inn av dn18041 » 30. juni 2006 kl. 20.14

Hei Ellef

Tusen takk for at du tok deg tid til å bla i kirkebøkene. Dette var nyttig informasjon for meg. Nå har jeg mer å gå ut fra. Biskopen som du nevner er en slektning av Jørgen. Denne familien het opprinnelig Jensen, men søkte om å få ta navnet Berggrav.

mvh
Randi

Brukeravatar
Egil Sundelius
Innlegg: 1301
Registrert: 20. januar 2005 kl. 22.50
Sted: STOKKE

Re: Berggrav - Ringerike

Legg inn av Egil Sundelius » 30. juni 2006 kl. 23.31

Hei Randi,

du svarte bl.a dette:
Denne familien het opprinnelig Jensen, men søkte om å få ta navnet Berggrav...

har du sett denne søknaden ? :-)
event. hvilken års periode er det i ? :-)
-( og hvilken kilde er det ? )

har sell aner i en fam. som fikk nytt navn :-)

mange hilsen Egil S.

dn10731
Innlegg: 1492
Registrert: 2. mars 2005 kl. 12.24
Sted: HØNEFOSS

Re: Berggrav - Ringerike

Legg inn av dn10731 » 8. juli 2006 kl. 8.30

Mens jeg i går sveivet kirkebøker fra Norderhov, hadde jeg fortsatt Jørgen Berggrav i minne. Kom over enda et av hans barn:
* Maren f. 9.sep.1820, dpt. 8.oct. i Norderhov.
Foreldre: Kontorist Jørgen (Christoffer?) Berggrav paa Frog og Pige Inderst Sørine Petersdatter HønenEie i Hovedsognet. Anm. Uægte.
Moderens 3de Leiermaal.* - Mulig dette var Jørgens første, all den tid det ikke er registrert noe på han?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Kom i alla fall over hans 3de leiermaal under døde og begravede:
* Dødfødt Drængebarn f. 4.Jan.1824 - begr. 11.Jan. i Norderhov.
Forældre: Ungkarl - Contorist Jørgen Berggraf og Pige Inderste af Søndre Hønefossen Gunnille Gulbrandsdatter. Anm. Uægte. Begges 3de Leiermaal.
Faderen nylig flyttet til Kongsberg. Ingen Jordemoder var tilstede men nogle andre Koner. Barnet Død i Moderens Liv 4 dager før Fødselen som var besværlig.*

Inn- og Utflytterlistene i kirkebøkene fra Norderhov er meget mangelfulle, slik at Jørgens utflytting ikke er registrert der. I alla fall kom han tilbake til Norderhov etter noen år. Mvh Ellef Ellef.

dn18041
Innlegg: 54
Registrert: 4. desember 2004 kl. 17.15
Sted: NESODDTANGEN

Re: Berggrav - Ringerike

Legg inn av dn18041 » 8. juli 2006 kl. 12.15

Ellef,

Når det gjelder søknad om navneskifte, har jeg ingen offentlige kilder på dette. Det er min manns oldemor som har fortalt at biskopens familie søkte om å få endret navnet fra Jensen til Berggrav.

Tusen takk for flere opplysninger om Jørgens barn. Jeg vet ikke hvor langt tilbake dine kirkebøker går, men jeg har også funnet en Grete Berggrav f. ca 1838 som er født på Norderhov. I FT 1865 bodde hun på Hole sammen med sin datter f. 1864. Siden det synes som om Jørgen var den eneste Berggrav i området på denne tiden, kan vel også hun være hans datter ? Hvis du kommer over Grete i kirkebøkene, vil jeg bli glad for å få info også om henne.

mvh
Randi

dn10731
Innlegg: 1492
Registrert: 2. mars 2005 kl. 12.24
Sted: HØNEFOSS

Re: Berggrav - Ringerike

Legg inn av dn10731 » 10. juli 2006 kl. 1.10

Kirkebøkene fra Norderhov m/anneksene er ikke de enkleste å finne frem i når vi kommer et stykke inn på 1800-tallet. Er spredt i flere forskjellige ruller. Rull HF 411 som trolig inneholder døpte fra slutten av 1820-årene til nærmere 1837, er det lenge siden jeg har sett. Kirkebøker fra Buskerud.

Fikk en kamerat til å slå opp i ei av de nye bygdebøkene fra Hole. Grete Berggrav og dattera fant han på plassen Braaten under garden Øderå. Men det var ikke andre opplysninger om de to enn at de bodde der i 1865, som også folketellingen har registrert.

Man skal vel aldri tippe i slektsgranskning, men jeg tror Grete Berggrav er identisk med Emilie Christiane Margrethe Berggrav som ble født 1837 og konfirmert 1852. For i filmrull HF 409 (1775 - ca.1814) er der langt bak i rullen kommet med vaksinasjonslistene fra 1853 til 1867. På side 96a i denne listen:
*Vacinered 7. April 1864 i Norderhov Hovedsogn, Hønefoss og Haug Annex:
Jensine Olava 1/2 Aar - Forældre: Reinholdt Ørenbek, Pige Emilie Christiane Margrete Berggraf. Bopel Veisteeneie.* Alderen til Jensine Olava er klusset til, men tolket den som 1/2 år.
Kanhende navnet Emilie Christiane Margrethe var såpass tungvint, at hun rett og slett forkortet det til Grete? Denne Reinholdt Ørenbek (Ørbeck) var nok ikke fra Norderhov. Etter 1865-tellingen kanskje en kar fra Trysil?

Vedkommende som slo opp i Holeboka fortalte han også hadde funnet et annet av Jørgen Berggravs barn med Karen Oline Olsdatter. Dette var Jensine Jørgine Olava f.23.okt.1836.
Her var Jørgen registrert som Jørgen Jensen Bergrav. Samtidig som det var begges 2. Leiermaal med hverandre. Det første i 1833. - Dette i 1833 hadde han ikke funnet i Norderhov.

Sveivet raskt gjennom rull HF 409, for å se om noen Karen Oline Olsdatter var døpt i tiden 1808-1812, men fant ingen. Dette Botner navnet har nok også kommet utenbygds fra.. Digitalarkivet har et par debatter som tar for seg eldre ledd ev en Botnerslekt. Mvh Ellef.

dn18041
Innlegg: 54
Registrert: 4. desember 2004 kl. 17.15
Sted: NESODDTANGEN

Re: Berggrav - Ringerike

Legg inn av dn18041 » 10. juli 2006 kl. 11.53

Ellef,

Tusen takk for opplysningene. Jeg var inne på tanken om at Grete og Emilie Christiane Margrete var tvillinger, men Grete er ikke noe Berggrav navn på den tiden, så jeg slå fra meg det. Vaksinasjonskilden er å stole på, så Grete er nok Emilie........ Berggrav.

Jeg setter veldig stor pris på hjelpen du har gitt meg. Jeg har kommet et stykke videre. Skulle du komme over flere Bergrav`er på din leting i kirkebøkene, setter jeg pris på om du sender meg en mail.

Ha en riktig god sommer,
mvh
Randi

dn07416
Innlegg: 706
Registrert: 6. desember 2004 kl. 8.58
Sted: PRESTFOSS

Re: Berggrav - Ringerike

Legg inn av dn07416 » 30. august 2006 kl. 23.21

Til Randi Trosdahl.

Din manns oldemor var nok til å stole på når hun sa at biskopen hadde skiftet navn fra Jensen til Berggrav.

Jeg så i Store Norske Leksikon for å finne ut hvor han var født, og der stod det at han het Eivind Josef Berggrav og var født i Stavanger i 1884.

Jeg søkte i FT 1900 for å finne ham, men det var ingen Eivind Berggrav å finne.
Så søkte jeg på Eivind Jensen, og da fant jeg ham ganske riktig i Stavanger som sønn av en prest:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1878#ovre

Hilsen Laila Kornstad.

dn07416
Innlegg: 706
Registrert: 6. desember 2004 kl. 8.58
Sted: PRESTFOSS

Re: Berggrav - Ringerike

Legg inn av dn07416 » 30. august 2006 kl. 23.36

Når det gjelder Grete Berggrav, så fant jeg henne her i FT 1900:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =5996#ovre

Laila.

gj03522
Innlegg: 299
Registrert: 21. august 2006 kl. 20.52
Sted: DRAMMEN

Re: Berggrav - Ringerike

Legg inn av gj03522 » 31. august 2006 kl. 7.53

Hei.
Når det gjelder Napolen Julius Cæsar , så er han registrert med etternavnet Berg, da han i 1861 reiste til Christiania.

Det kan hende at han ikke fikk lov til å bruke Bergrav p.g.a. situasjonen.

mvh
Tormod

dn23639
Innlegg: 27
Registrert: 2. desember 2015 kl. 21.43
Sted: TYRISTRAND

Re: Berggrav - Ringerike

Legg inn av dn23639 » 17. november 2017 kl. 3.29

Hei
Det er lenge siden det har vært noen dialog om Bergrav.
Dersom noen skulle "slompe" til lese gamle innlegg. Har jeg litt i tillegg.
En av mine forfedre het Even Olsen. Han hadde en sønn, Mads, som giftet seg til Sandsetra, en husmanns plass under Norderhov Prestegård. En sønnesøn av han var Even Jensen, klokker på Kongsberg. Far, og farfar, til henholdsvis biskopene Otto jensen, og Eivind Berggrav.
MVH
Bjørn

Svar

Gå tilbake til «Ringerike»