Hvordan kan vi finne en "ukjent" far? *

med tidligere kommuner Norderhov, Tyristrand, Hønefoss og Ådal

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Geir Inge Asheim
Innlegg: 256
Registrert: 2. desember 2004 kl. 18.42
Sted: KLEPPE

Hvordan kan vi finne en "ukjent" far? *

Legg inn av Geir Inge Asheim » 31. mai 2023 kl. 21.07

Eg prøver å hjelpe min søster med å finne ut så mye som mulig av livet til hennes far (vi har samme mor men forskjellig far).

Søster min ble døpt i Haug kirke i 1939. Hun har dåpsattesten med oppgitt navn på barnefaren. Som barn ble hun fortalt at faren hennes omkom i ei ulykke straks etter hennes fødsel. Dette er feil.

Søster min har undersøkt litt og har hatt kontakt, pr. telefon, med en halvbror. Denne halvbroren opplyste at faren døde i Oslo ca 1987/88, men halvbroren ønsker ikke å ha noe mer kontakt med min søster. Hvordan går eg videre?

Eg føler ikke at det er riktig å legge ut navnet på faren her på forumet, her og nå, siden det er et noe ømtåligt emne.  Alle svar mottas med takk.

mvh
Geir Asheim

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6429
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: "ukjent" far

Legg inn av Astrid Mollan » 1. juni 2023 kl. 20.51

Det første jeg ville ha gjort var å få tatt DNA av din søster for å sikre fremtidige treff med slekt på farens side. Det er høys sannsynlig at han har slekt som har, eller vil ta DNA test.

Har du sjekket om det er noen med farens navn på FT 1920 for morens hjemsted. Har han et litt uvanlig etternavn kan du også søke på bare etternavnet.

Logg inn på Slekt og data sine sider Gravminner og søk på navnet med død pluss/minus 5 år på dødsåret som er oppgitt i Oslo. Han kan selvfølgelig være gravlagt et annet sted.

Søk på nb.no på aviser i Oslo etter dødsannonsen. Sett navnet i klammer «navn» og begrens tidsperioden til pluss/minus 5 år fra oppgitt dødsår. Hvis avisen er sperret på det du finner kan du be om 8 timers tilgang til å lese aviser. Du kan også søke på mange år.

Faren er død for lenge siden. Du kan jo legge ut navnet Hans her og be om at hjelpere sender privat melding til deg om de finner for eksempel dødsannonsen med navn på evt levende personer.

Om broren ikke vil ha kontakt kan det godt hende at han har etterkommere som ser helt anderledes på det. Det kan jo også være andre søsken med etterkommere. Ikke uvanlig med reaksjonen din søster opplevde.
Astrid M

Geir Inge Asheim
Innlegg: 256
Registrert: 2. desember 2004 kl. 18.42
Sted: KLEPPE

Re: Hvordan kan vi finne en "ukjent" far? *

Legg inn av Geir Inge Asheim » 2. juni 2023 kl. 14.09

Takk for et godt og informativt svar. Her er det som vi kjenner til:

Da min søster ble døpt 21/1 1939 i Haug kirke i Norderhov ble en Knut Øen oppgitt som far. 
Eg tror at muligens denne Knut som er døpt her(nr5), kan være en god kandidat. Hva tror forumet?

Ådal kirkebøker, SAKO/A-248/G/Ga/L0004: Klokkerbok nr.  I 4, 1891-1920, s. 23
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060913060631
Permanent bildelenke: https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:n ... 060631.jpg

Eg finner ikke så mye mer om denne Knut, bortsett fra at eg finner en Knut Martinsen Øen bosatt i Sofies gt 6B I Oslo (adressebok for Oslo 1975/75)
Finner heller ikke noe gravminne.

Mi søster ønsker å finne ut litt om sin far, som f.eks familie(r), arbeid osv. Aller helst ønsker hun å fått sett bilde av han.
Som nevnt før, har hun ingen planer om å "invadere" livet o.l til etterkommere av Knut.
Alle opplysninger mottas med takk.

Geir

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6429
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Hvordan kan vi finne en "ukjent" far? *

Legg inn av Astrid Mollan » 2. juni 2023 kl. 15.41

 https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 6463002829 

I 1920 er han ikke der. Men her. https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 3776005185

Død. Det stemmer med oppgitt dødsår.
https://www.digitalarkivet.no/view/387/pc00000003521943

Jeg tenker på etterkommere når jeg tror det er lurt at hun tar DNA. Noe andre vil temmelig sikker ønske å finne hennes far.

 Sendt deg dødsannonsen på privat melding. Ringerikes blad 1. des. 1987
 
 Aftenposten.Vår alles Inderlig kjære Knut Øensovnet stille Inn på Lovisenberg sykehus, nær 80 år gammel. Oslo/Drammen, 22. november 1987. Jonn ..
 
Sist redigert av Astrid Mollan den 2. juni 2023 kl. 16.05, redigert 1 gang totalt.
Astrid M

Brukeravatar
Marit Lorvik Sørli
Innlegg: 8128
Registrert: 25. juni 2007 kl. 20.15

Re: Hvordan kan vi finne en "ukjent" far? *

Legg inn av Marit Lorvik Sørli » 2. juni 2023 kl. 15.55

Ved søk hos Oslo kommune, gravplass-etaten , finner vi en Knut Øen gravlagt på Klemetsrud  kirkegård. Fødselsår og dødsår er ikke oppgitt.
Du kan søke her :

Søk - Oslo kommune, Gravplassetaten (begravdeioslo.no)


 
 
 

Brukeravatar
Astrid Mollan
Innlegg: 6429
Registrert: 1. mars 2009 kl. 18.46
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Hvordan kan vi finne en "ukjent" far? *

Legg inn av Astrid Mollan » 2. juni 2023 kl. 17.27

Slettet
 
 
Sist redigert av Astrid Mollan den 2. juni 2023 kl. 21.49, redigert 1 gang totalt.
Astrid M

Geir Inge Asheim
Innlegg: 256
Registrert: 2. desember 2004 kl. 18.42
Sted: KLEPPE

Re: Hvordan kan vi finne en "ukjent" far? *

Legg inn av Geir Inge Asheim » 2. juni 2023 kl. 18.58

Fantastisk. Takk takk.



geir

Geir Inge Asheim
Innlegg: 256
Registrert: 2. desember 2004 kl. 18.42
Sted: KLEPPE

Re: Hvordan kan vi finne en "ukjent" far? *

Legg inn av Geir Inge Asheim » 28. juni 2023 kl. 19.13

Saken er nå løst, takk for hjelp

Geir

Svar

Gå tilbake til «Ringerike»