Ellef Amundsen (1779-1833)

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Theis Theisen

Ellef Amundsen (1779-1833)

Legg inn av Theis Theisen » 14. oktober 2024 kl. 22.37

Min tipp tippoldefar Ellef Omundsen (1779-1833) ble født på Kongsberg og døpt i Kongsberg kirke 9. januar 1779. Foreldrene var Amund Olsen Moen (1748-1808) og Gunhild Eiløvsdatter Førle (1744-1792).

Ved konfirmasjonen 30. september 1792, står Ellef oppført med navnet Ellev Amundsen Gravingen. Hans riktige etternavn er nok derfor Amundsen.

Da Ellef var 14 år gammel, i 1792, giftet hans far, som da var enkemann, seg med Ingeborg Marie Christianssdatter. Kildene (Folketellingen 1801 bl. a.) tyder på at Ellef og familien i hele hans barndom, ungdom, og som ung voksen bodde på plassen Køita, i Åsen, opp fra gården Moen, på vestsiden av Numedalslågen.

Da driften av Sølvverket ble lagt ned i 1805 arbeidet Ellef ved Sølvverket. I Sølvverkets avskjedigelsesprotokoller finner jeg ham oppført. I tillegg i tillegg til lønn i et år kunne de oppsagte få utbetalt reisepenger for å dekke reise til ny arbeidsplass, men bare under dersom de fant nytt arbeide utenfor Kongsberg.

Hva Ellef gjorde like etter oppsigelsen fra Sølvverket i 1805 og fram til 1815 har jeg ikke klart å finne noen opplysninger om. Men, han endte opp i Arendalsområdet, hvor han den 7. Oktober 1815 ble Ellev viet til Tøri Olsdatter i Tromøy kirke. Jeg vet også at han den 10. oktober 1815 ble far til en jente, Olene Marie (Pedersdatter), som han fikk med sitt søskenbarn Ragnhild Maria Pedersdatter Førlie (født 1792). Denne datteren døde i desember 1816.

Hvor Ellef oppholdt seg, og hva han gjorde i perioden 1805-1815 har jeg ikke mer informasjon om. Kan noen hjelpe meg med dette? Jeg antar det kanskje kan finnes dokumentasjon på utbetaling av reisepenger fra Sølvverket, men har ikke klart å finne det. Jeg har ikke funnet opplysninger om når han flyttet til Arendalsområdet. Har heller ikke funnet noe om utflytting fra Kongsberg, men kirkebøkene er omfattende og ikke så lett lesbare, så mulig jeg kan ha oversett noe.               
Theis Theisen

* litt red. av moderator VE, flyttet til Kongsberg.

Svar

Gå tilbake til «Kongsberg»