Viljugrein i Kongsberg

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
dn34963
Innlegg: 26
Registrert: 23. februar 2016 kl. 23.53
Sted: STAVANGER

Viljugrein i Kongsberg

Legg inn av dn34963 » 24. januar 2018 kl. 11.10

Rundt 1780 flyttet Johannes Halsteensen Viljugrein (Willugreen) f. 1754 og kone Margit (Marite) Olsdatter f. Kjerkebø i 1753, til Kongsberg. Muligens hadde de med seg de to barna som er registrert født i Hemsedal:Margit dpt. 3. januar 1778 og Ole dpt. 18.mars 1779. Uansett , i 1789 er de registrert med nytt barn til dåp i Kongsberg . Denne sønnen , Tørres Christian ,dpt. 25/4 1789 kan jeg ikke finne konfirmert i Numedal-Kongsberg distriktet, og i folketellingen 1801 for Kongsberg, er det bare Johannes som er registrert som tjener i husholdningen til kassereren for Sølvverket. Han står da nevnt enkemann.
Jeg har hatt mistanke om at den innføringen er feil, da samme Christian og hans mor sannsynligvis er de som dukker opp på Kirkevold, en en plass i Borgund/Lærdal samme år (1801) Moren, Marita blir der nevnt enke, og hun har fått nok et barn som fikk navn Johannes med en Alv Johansen fra samme området i Borgund. Christian er da 12 år.
Samme mor og sønn Christian "forsvinner så fra radaren", frem til 1818, da samme Christian holder til i Sandnes /Høyland hvor han er registrert innflyttet med attest fra Stavanger. Han er benevnt hjulmager, og er trolig knyttet til militærdivisjonen som var forlagt i distriktet. Hvor han så har fått sin læretid er fullstendig ukjent. Han blir i 1822 10/2, gift i Høyland med en enke Marte Tostendatter, og hans videre liv er vel kjent. Han var initiativtaker til et av teglverkene i byen Sandnes, og var mye med i styre og stell i byen. Og om ikke det var nok, så får han mange andre slektninger fra Lærdal/Borgund til å flytte ned til Sandnes distriktet hvor de fleste blir godt gift. Også more, Marite/Margit er registrert gravlagt i Høyland , 90 år gammel i 1843.
Forhåpentlig er det flere som har lett etter de samme personene, og jeg setter pris på å få avklart både hvordan familien ble splittet, og hva som ble av far Johannes . Om Christian ble innrullert i et Lærdals regiment eller om han forble knyttet til Kongsberg, er også vanskelig å se, siden han i all tid skrev seg som Kongsberg-mann.

Svar

Gå tilbake til «Kongsberg»